88 proc. polskich internautów deklaruje, że szuka w sieci informacji, podczas gdy 84 proc. – że kontaktuje się z innymi ludźmi. Po trzy czwarte użytkowników internetu w trybie on line robi zakupy lub załatwia sprawy finansowe. Rozrywkę wybiera w sieci dwie trzecie korzystających z niej w naszym kraju osób.
Informacje, których szukają w sieci polscy internauci, to przede wszystkim codzienne wiadomości (82 proc. wskazań), a w nieco mniejszym stopniu dane potrzebne do pracy lub nauki oraz informacje o produktach (po 73 proc. deklaracji). Internet jest obecnie dla jego użytkowników tak samo ważnym źródłem wiedzy jak książki i notatki: z Wikipedii, forów i grup dyskusyjnych oraz materiałów dostępnych on line internauci korzystają nawet nieco częściej niż z podręczników i swoich zapisków, a zdecydowanie częściej niż z czasopism i bibliotek.

Natomiast jeśli chodzi o kontakty międzyludzkie, polscy internauci prowadzą je w sieci przede wszystkim ze znanymi już przez siebie ludźmi. Tylko 22 proc. respondentów z tej grupy zawiera w trybie on line nowe znajomości.
Najpopularniejszym narzędziem do utrzymywania kontaktów międzyludzkich w internecie jest poczta mailowa. Z portali społecznościowych korzysta jedynie nieco ponad połowa polskich internautów kontaktujących się on line z innymi użytkownikami.

Badanie opinii polskich internautów na informacji i kontaktów szukanych w sieci zostało przeprowadzone przez firmę Oriaq, należącą do Grupy IQS, w grudniu ubiegłego i styczniu bieżącego roku. Kwestionariusze internetowe objęły 1103 pełnoletnich osób korzystających z sieci przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Najważniejsze cechy demograficzne tej grupy odzwierciedlają charakterystykę wszystkich polskich internautów.











