W marcu wzrósł Wskaźnik Optymizmu Konsumentów

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł o 4,07 pkt do 77,37 pkt w marcu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 6,95 pkt do 64,26 pkt.

km
km
Udostępnij artykuł:

"Przyszła wiosna, a z nią poprawa nastrojów Polaków. Obserwowany od listopada 2011 roku spadek nastrojów konsumenckich Polaków został, przynajmniej chwilowo, przełamany. Jeszcze w lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów obniżał się, osiągając poziom 73,3 pkt. Obecny Wskaźnik Optymizmu jest na poziomie 77 punktów i jest to jego najwyższy poziom od listopada 2011 roku" - czytamy w komunikacie.

Ipsos zwraca uwagę, że według marcowego sondażu Ipsos, 22% Polaków uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, co stanowi wzrost o 3 pkt proc. wobec ubiegłego miesiąca.

"W okresie od ostatniego pomiaru nie nastąpiły żadne nowe polityczne czy ekonomiczne  zawirowania, które mogłyby negatywnie wpływać na nasz optymizm. Wskaźniki makroekonomiczne (takie jak wzrost wskaźnika bezrobocia) odczuwalne mogą być dopiero w średnim i długim horyzoncie czasowym (a i tak poziom bezrobocia cechuje sezonowość i jego obniżenie w okresie wiosenno-letnim)" - czytamy dalej.

Na poprawę nastrojów może mieć pewien wpływ okres wiosenny, wskazuje na to analiza historyczna WOK. Jeśli przeanalizować wstecz wyniki tego prowadzonego od 20 lat pomiaru, można powiedzieć, że w ostatnim dwudziestoleciu okres wiosenny był niemal zawsze okresem stabilnych lub poprawiających się nastrojów, zaś spadki w tym czasie pojawiały się bardzo rzadko, podano także.

"Co warte odnotowania, w marcu wzrost zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawiła się o bez mała 7 pkt (uzyskując wynik 64,3 pkt), a Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, wzrósł o 5 pkt (osiągając poziom 66 pkt)" - podsumowano.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 15 marca 2012 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji