W sprzedaży bezpośredniej najchętniej kupujemy kosmetyki

Kosmetyki, chemia gospodarcza i środki czystości to najczęściej kupowane produkty w systemie sprzedaży bezpośredniej - wynika z badania Homo Homini.

km
km
Udostępnij artykuł:

Respondenci, którzy zadeklarowali dokonanie choć jednego zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, zostali zapytani o to jakie produkty lub usługi kupują w tym kanale dystrybucji, a każdy mógł wymienić więcej niż jedną kategorię. 76,9 proc. konsumentów wskazało na kosmetyki, które cały czas pozostają liderem, ale od kilku lat systematycznie maleje ich udział w strukturze kupowanych produktów (92 proc. w 2008 r., 84,3 proc. w 2011 r.).

Konsumenci deklarują wzrost zakupów chemii gospodarczej i środków czystości w omawianym kanale dystrybucji. Zakupy tej kategorii produktowej sukcesywnie rosną: w 2008 r. wskazywało na nie 8 proc. respondentów, w 2011 r. - 18,5 proc., a w 2014 r. - 32 proc. Podobnie wzrosło zainteresowanie jeśli chodzi o nabywanie naczyń kuchennych w sprzedaży bezpośredniej. W 2008 r. 6 proc. ankietowanych deklarowało ich zakup, w 2011 r. - 13,1 proc., a w roku bieżącym - 20 proc. Coraz chętniej konsumenci dokonują także zakupu elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (odkurzacze, roboty kuchenne, itp.). Zakup tego rodzaju sprzętu deklaruje 14,5 proc. badanych (w 2008 r. - 2 proc., w 2011 r. - 9,6 proc.). Ponadto w kanale sprzedaży bezpośredniej częściej kupujemy suplementy diety i artykuły dietetyczne, gdzie zaobserwowano wzrost z 2,55 proc. w 2011 r. do 12 proc. w 2014 r.

grafika

Wykres: Proszę wymienić, jakie produkty/usługi kupuje Pan(i) najczęściej od przedstawicieli/konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią? Na pytanie odpowiadały osoby, które minimum raz dokonały zakupu w tym kanale dystrybucji. Można było udzielić więcej niż 1 odpowiedzi.

Jako dwa najpopularniejsze miejsca kontaktu ze sprzedażą bezpośrednią badani wskazali dom i miejsce pracy. Respondenci najczęściej dokonują zakupów w domu własnym lub znajomych (70,1 proc.). Co trzecia osoba (37,9 proc.) zetknęła się z tym systemem dystrybucji w pracy, 15 proc. - na ulicy, a 9,6 proc. - w szkole, na uczelni lub w akademiku.

Stałymi klientami systemu sprzedaży bezpośredniej jest 8,8 proc. populacji mężczyzn i 11,6 proc. populacji kobiet. Po pierwszym zetknięciu z tą formą dystrybucji jej klientami pozostało blisko 60 proc. wcześniejszych obserwatorów.

Badanie zostało przeprowadzone przez Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej w marcu 2014 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview) na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS), N=1443. Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online