Francuscy dziennikarze dostają pieniądze za korzystanie z ich treści przez AI

Część francuskich mediów, w tym znany dziennik "Le Monde", przekazuje bezpośrednio swoim dziennikarzom część przychodów otrzymanych dzięki umowom zawieranym z gigantami AI.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Francuscy dziennikarze dostają pieniądze za korzystanie z ich treści przez AI
ChatGPT

Jak informuje branżowy portal NiemanLab, część francuskich wydawców zawarła już umowy z gigantami sztucznej inteligencji, takimi jak m.in. OpenAI i Perplexity. Jednocześnie związki zawodowe zadbały, by dziennikarze tych redakcji otrzymywali część środków z przychodów uzyskiwanych od spółek stojących za rozwiązaniami AI.

Chodzi o sytuacje, gdy np. artykuły dziennikarza służą jako materiały do trenowania modeli AI albo fragmenty tekstów pojawiają się w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Część francuskich wydawców przekazuje środki otrzymane od gigantów sztucznej inteligencji bezpośrednio do swoich dziennikarzy.

W najbardziej znanym przypadku, dotyczącym "Le Monde", to 25 proc. przychodów z takich umów, bez ustalonego górnego limitu. "Le Monde" to jeden z największych dzienników we Francji, założony w 1944 roku. W 2024 roku miał ponad 575 tys. subskrybentów.

Część środków także do dziennikarzy

Jak tłumaczą redaktorzy amerykańskiego serwisu NiemanLab, w USA tak korzystne rozwiązania dla dziennikarzy są trudne do wprowadzenia. To dlatego, że "amerykańskie redakcje działają w oparciu o inne ramy ochrony własności intelektualnej i ze znacznie mniejszą ochroną ekonomiczną dla związków zawodowych."

Serwis AdWeek analizował niedawno, jak wydawcy mogą zarabiać na sztucznej inteligencji w sytuacji, gdy obecne działania Google’a, mocno rozwijającego AI, prowadzą do rosnących strat po ich stronie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?