Wirtualna rzeczywistość dzieci i młodzieży.

W założeniu Internet powinien być dla dzieci szansą edukacyjną. Widząc siedzące dziecko przed monitorem komputera uważamy, że jest w pełni bezpieczne, bo przecież jest w domu… Jednak patologie życia codziennego trafiają również do świata wirtualnego.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Marc Prensky, pisarz i konsultant w dziedzinie edukacji, w 2001 r. opublikował głośny artykuł „Cyfrowi Tubylcy i Cyfrowi Imigranci”, dzieląc użytkowników Internetu na dwie grupy- przedstawicieli dwóch różnych ras, którzy nigdy się „nie spotkają”. Cyfrowi Tubylcy to ci, którzy wychowują się w Erze Cyfrowej od kołyski. Młodsze pokolenie- aktualni uczniowie, dorastało wśród nowoczesnych technologii – komputerów, odtwarzaczy mp3, telefonów komórkowych, Internetu, telewizji satelitarnej. To istotna część ich życia. Cyfrowi tubylcy - od rocznika 1980 w górę - odruchowo zaglądają do Google, zamiast do biblioteki. Znajomych poznają w Internecie. Do 18. roku życia spędzają średnio 10 tys. godz. na grze w gry komputerowe, 20 tys. godz. na oglądaniu telewizji i mniej niż 5 tys. na czytaniu książek. Cyfrowi Imigranci: komputer wkroczył w ich życie dopiero, kiedy dorastali lub już byli dorośli. W Polsce największa grupa (39 proc.) nauczycieli mieści się w przedziale 39–47 lat, co klasyfikuje ich bezpośrednio do grupy cyfrowych imigrantów. Ludzie ci dorastali w czasach, kiedy najważniejsze były społeczne interakcje, dlatego lepiej odczytują emocje, są bardziej metodyczni, obowiązkowi i dokładni.

Off-line przegrywa z on-line

W nowoczesnym świecie konieczny jest zupełnie inny niż dotychczasowy sposób myślenia i rozumowania. Dziś wszelka wiedza jest natychmiast i niemal w każdej formie dostępna. Nie ma tajemnic z tzw. dorosłego świata. Nie ma przewagi dorosłych z powodu większego doświadczenia. Dzieci, w życiu codziennym ograniczane są niezliczoną ilością nakazów i zakazów. Obcując z komputerem doświadczają uskrzydlającego uczucia bycia panami sytuacji. Bycie on-line daje młodemu internaucie poczucie bezpieczeństwa, swobody działania wynikające głównie z jego anonimowości. Możliwość bezpośredniego kształtowania rzeczywistości, budowania kontaktów, przeżywania najniebezpieczniejszych przygód - to tylko nieliczne powody, dla których użytkownik cyfrowych technologii czuje się „władcą świata” i dla których off- line często przegrywa z on-line.

Współwychowanie

Dziecko buduje swoją społeczną i osobistą tożsamość nie tylko w różnych kręgach środowiskowych, ale również poprzez media, a konkretnie nowoczesne technologie elektroniczne.

PSYCHOLODZY ALARMUJĄ: DALEKO IDĄCE WSPÓŁWYCHOWANIE DZIECKA PRZEZ MEDIA JEST NIEBEZPIECZNE. Nowoczesne, interaktywne technologie, w większości wykorzystywane w grach komputerowych, są w stanie dostarczyć niezwykle angażujących doznań. Może to pomagać w rozwoju szerokiego zakresu umiejętności. Jednak z drugiej strony – realizm ten tworzy nowe zagrożenia - uzależnienie dzieci. Dorośli opiekujący się dziećmi i odpowiedzialni za ich wychowanie i edukację powinni kształcić cyfrowe obywatelstwo, czyli uczniów o postawach pozwalających na odpowiedzialne i aktywne korzystanie z sieci, mediów i technologii cyfrowych.

Agresja elektroniczna, sexting (rozsyłanie telefonem swoich nagich zdjęć), hikikomori (syndrom skrajnego wycofania społecznego) to tylko niektóre zjawiska związane z cyfrową rzeczywistością. Tak naprawdę to „płaszcze” okrywające głęboko upchnięte zaburzenia emocjonalne, urazy psychiczne, brak więzi z najbliższymi, brak akceptacji, uznania, niedostrzeganie potrzeb – jednym słowem – wołanie o uwagę rodzica, opiekuna, nauczyciela.

Autorką artykułu oraz inicjatorem cyklu konferencji jest Jadwiga Radwańska – z wykształcenia pedagog, audytor, menedżer, coach biznesu, dydaktyk medialny. Prelegentka wielu krajowych konferencji z zakresu problematyki interwencji kryzysowej, agresji, przemocy. Specjalistka prowadząca warsztaty z menedżerami, pedagogami i rodzicami w całym kraju. Autorka książki „Czas na feedback dla oświaty”, przeznaczonej szczególnie dla środowisk nauczycielskich. Poruszający problem potrzeby okazywania szacunku i bycia szanowanym oraz roli rzeczywistości oświatowej w życiu. Książka odpowiada na pytanie, w jaki sposób szkoła może dostrzec w uczniu człowieka.

Kiedy i jak rozpoznać problem? Zapraszamy rodziców, nauczycieli i wychowawców do udziału w cyklu konferencji „Wirtualna rzeczywistość dzieci i młodzieży. W poszukiwaniu substytutów miłości, szacunku i więzi”. Podczas spotkania poruszony zostanie problem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie oraz kwestie postawy dorosłych i wychowawców wobec szans i zagrożeń płynących z wirtualnego świata . Szczegóły dotyczące terminów i miejsc konferencji odnajdą Państwo 1 sierpnia na stronie internetowej www.dzieciwnecie.edu.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska