Wolniejszy wzrost sprzedaży detalicznej

W marcu br. sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,1 proc. - podał GUS.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

- W marcu br. dynamika sprzedaży detalicznej była najniższa od dziewięciu miesięcy, ale nie jest to niepokojące zjawisko. Spadła bowiem sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, czyli hiper- i supermarketach, mniejsza też była sprzedaż żywności, co pokazuje jak ogromne znaczenie dla wielkości sprzedaży mają święta Wielkanocne. W ubiegłym roku wypadły one 31 marca i 1 kwietnia, a zatem całe świąteczne zakupy były realizowane właśnie w marcu. W związku z tym baza sprzed roku, do której porównujemy wyniki sprzedaży detalicznej w marcu br., była bardzo wysoka. Odwrotną sytuację będziemy mieli w kwietniu br. Sprzedaż żywności i w supermarketach, w związku ze świętami, będzie bardzo wysoka, a baza z kwietnia 2013 r. - niska. W efekcie dynamika sprzedaży detalicznej będzie istotnie wyższa niż w marcu br.

W innych grupach produktów sprzedaż detaliczna ustabilizowała się na znacznie wyższych poziomach niż w 2013 roku. Dotyczy to m.in. sprzedaży sprzętu RTV i AGD, odzieży i obuwia, czy farmaceutyków i kosmetyków. To świadczy o tym, że wśród gospodarstw domowych trwale wzrosła skłonność do konsumpcji, ale jednocześnie nie jest to wzrost bardzo silny, który wiązałby się z ryzykiem odwrócenia tego pozytywnego trendu przekładającego się na spożycie indywidualne, a tym  samym na wzrost PKB.

Ponadto w marcu, kolejny miesiąc z rzędu mieliśmy do czynienia z efektem aut z kratką. Tylko do końca marca można było jeszcze bowiem kupić auto z kratką, korzystając z pełnego odpisu VAT. Wzrost sprzedaży samochodów nie był jednak już tak duży jak w lutym.

W kwietniu sprzedaż detaliczna będzie pozostawać z jednej strony pod wpływem zdecydowanie wyższych, bo związanych ze światami Wielkanocnymi,  wydatków gospodarstw domowych na zakupy żywności,  z drugiej zaś może na nią oddziaływać negatywnie sprzedaż aut, bowiem od kwietnia obowiązują już nowe, mniej korzystne  zasady odliczania VAT. W efekcie wzrost sprzedaży powinien wrócić do poziomu 5-6 proc.  A w kolejnych miesiącach dynamika sprzedaży detalicznej powinna ustabilizować się na poziomie 5-7 proc. - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"