Rynek reklamy urośnie słabiej. Przez niepokoje na linii USA-Chiny

Agencja WPP Media (d. GroupM) obniża prognozę globalnego wzrostu przychodów reklamowych w 2025 r. z 7,7 proc. do 6 proc. z powodu obaw związanych z polityką handlową w USA i presji deglobalizacji. Reklama internetowa ma stanowić 73,2 proc. globalnych przychodów z całego rynku w 2025 roku.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamy urośnie słabiej. Przez niepokoje na linii USA-Chiny
fot. Shutterstock.com

Podczas gdy nasza prognoza z grudnia 2024 przewidywała wzrost o 7,7 proc. na rok 2025, obniżyliśmy ją do 6,0 proc. z powodu zakłóceń w handlu światowym oraz utrzymujących się presji deglobalizacyjnych, które wpływają na inwestycje reklamowe.

WPP Media w nowej prognozie „This Year, Next Year” spodziewa się, że globalne przychody z reklamy wyniosą w tym roku 1,08 biliona dolarów przy wzroście na poziomie 6 proc. To korekta estymacji z grudnia 2024 roku, kiedy spodziewano się wzrostu 7,7 proc.

„Główną przyczyną jest słabsza prognoza wzrostu przychodów reklamowych w USA i Chinach — dwóch największych rynkach reklamowych na świecie” – czytamy w analizie WPP Media.

Na inwestycje reklamowe będą wpływały głównie zakłócenia procesów globalizacji w handlu.

Reklama w 2025 roku. Wzrosty na kluczowych rynkach 

W roku 2026 wzrost wydatków reklamowych ma wynieść 6,1 proc. Autorzy analizy przewidują skumulowaną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 5,4 proc. w latach 2025–2030, co jest obniżką poprzedniej prognozy CAGR na lata 2024–2029 (6,4 proc.).

Wszystkie główne rynki reklamowe mają nadal rosnąć w 2025 roku, na czele z Brazylią (11,9 proc.) i Indiami (8,4 proc.). USA pozostają największym rynkiem reklamowym, z prognozowanym wzrostem o 5,6 proc. do 404,7 miliarda dolarów, następnie Chiny z 221,6 miliarda dolarów (6,8 proc.) oraz Wielka Brytania z 55,0 miliarda dolarów (6,5 proc.).

WPP MEDIA

W globalnym rynku reklamowym dominuje digital, stanowiący 73,2 proc. globalnych przychodów reklamowych w 2025 roku. Uwzględniając  streaming TV, DOOH i cyfrowy druk, to aż 81,6 proc.  Przychody z reklam w wyszukiwarkach napędzanych AI w analizowanym okresie mają wzrosnąć o 7,3 proc. do 226,2 miliarda dolarów.

Big techy na czele z Google, Metą, ByteDance i Amazonem są największymi na świecie graczami na rynku medialnym, dalece wyprzedzając tradycyjne telewizje i wydawców. 

WPP MEDIA

Jak wskazują analitycy WPP Media, przesunięcia budżetów na digital były bardziej widoczne w USA niż na rynkach takich jak Włochy. Trend jest zauważalny głównie u marek FMCG i farmaceutycznej.

Wydatki na reklamę telewizyjną, w tym streaming, wzrosną w tym roku o 0,9 proc. do 162,5 mld dolarów, w tym streaming 41,8 mld dolarów. Do 2030 ma wzrosnąć do 71,9 miliarda dolarów. W dalszym ciągu segment ten napędzają najważniejsze wydarzenia takie jak wybory, newsy i sport.

Treści generowane przez użytkowników (user-generated content, UGC) są warte więcej niż reklamy profesjonalne. W 2025 roku ponad połowa przychodów z reklamy opartej na treściach pochodzić będzie a social mediów takich jak TikTok, YouTube, chińskiej Kuaishou i Instagram Reels. Przychody twórców osiągną w tym roku 184,9 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do 2024 roku, a do 2030 roku mają się one podwoić do 376,6 miliarda dolarów.

Chociaż jest to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy, wielu z kluczowych graczy stoi w obliczu ryzyka wynikającego z kontroli regulacyjnej. W USA nad TikTokiem ciągle wisi widmo bana przez decyzję administracji prezydenta Donalda Trumpa. Meta Platforms w chwili publikacji tego artykułu czeka na decyzję sądu w procesie antymonopolowym. Gigantowi grozi nawet konieczność podziału.

Retail media pozostają jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku, z prognozą wartości 169,6 miliarda dolarów w 2025 roku oraz 252,1 miliarda do 2030 roku. Kanał ten stanowić będzie 18 proc. wszystkich globalnych przychodów reklamowych pod koniec dekady.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?