"Wprost" ma nowego właściciela

Platforma Mediowa Point Group SA kupiła 80 proc. udziałów w AWR "Wprost" stając się tym samym wydawcą jednego z największych w kraju tygodników opinii. Grzegorz Hajdarowicz, który także chciał kupić ten tytuł nie składa broni.

AUTOR: Robert Stępowski
AUTOR: Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

Nowy właściciel tygodnika "Wprost", miesięcznika "Mój Pies" oraz kilku serwisów internetowych za większościowy pakiet udziałów w AWR "Wprost" należący do cypryjskiej spółki Qebonto Holdings Limited, którą reprezentuje Amadeusz Król, zapłacił niewiele ponad 8 mln zł.

Jak poinformowała w komunikacie swoich akcjonariuszy PMPG transakcja zostanie sfinalizowana z środków własnych spółki. "Zakup udziałów w AWR "Wprost" istotnie wpłynie na pozycjonowanie PMPG na rynku mediowym, gdyż stanowi uzupełnienie portfolio GK PMPG, właściciela rozpoznawalnych marek, silnie związanych z jasno określonym kręgiem odbiorców o brakujący tytuł opiniotwórczy, jakim jest ogólnopolski tygodnik społeczno-informacyjny "Wprost" - napisano w komunikacie.

Kiedy niespełna rok temu PMPG starała się o kupno mniejszościowego pakietu akcji w spółce Presspublica (wydawcy m.in. dziennika "Rzeczpospolita") Michał Lisiecki, prezes PMPG, wyraźnie mówił o zmianach jakie czekają gazetę, kiedy Point Group zostanie jej właścicielem. Pisał wówczas, że komentatorami "Rzeczpospolitej" powinni być "niezależni eksperci i profesjonaliści, a nie ideolodzy czy politrucy tej czy innej orientacji politycznej". Jego zdaniem dziennik ten uległ poważnym przemianom "z bezstronnego, obiektywnego komentatora stając się zaangażowanym uczestnikiem debaty politycznej w Polsce i wystawiając na szwank swoje dobre imię i markę".

W stosunku do zmian czekających tygodnika "Wprost" prezes PMPG jest już dużo bardziej powściągliwy. - Dziś za wcześnie mówić o zmianach. Niewątpliwie jest potrzebna zmiana jakościowa i nowa strategia rozwoju tygodnika - powiedział portalowi Wirtualnemedia Michał Lisiecki. W rozmowie z naszym portalem nie chciał jednak odpowiedzieć na pytanie, co z wyrokiem amerykańskiego sądu, który niedawno nakazał wypłatę tygodnikowi "Wprost" odszkodowanie córce byłego premiera Włodzimierza Cimoszewicza w wysokości 5 mln dolarów. Niepowodzeniem w negocjacjach nie zniechęca się Grzegorz Hajdarowicz, który w br. kupił tygodnik "Przekrój" i magazyn "Sukces", a do wczoraj był uznawany za jednego z najpoważniejszych partnerów w rozmowach z rodziną Królów, do których należał "Wprost".

- Będziemy się uważnie przyglądać temu co dalej dziać się będzie z tym tytułem. Na "Przekrój" czekaliśmy 10 lat. Teraz także możemy poczekać - komentuje Jarosław Knap,  doradca należącej do Hajdarowicza grupy Gremi. 

Rafał Leszczyński, analityk prasowy CR Media Consulting uważa, że jeżeli właścicielem tygodnik "Wprost" zostałby wydawca "Przekroju", nie musiałoby to oznaczać kanibalizowania się obydwu tytułów, gdyż poruszana w nich tematyka mogłaby się pokrywać tylko w niewielkim stopniu. - Wątpię czy "Wprost" po zmianie właściciela stanie się silniejszym tygodnikiem, niż za czasów AWR Wprost. Ważne jest żeby przynajmniej sprzedaż była stabilna i wróciła do poziomu sprzed dwóch lat. Jeśli tak się stanie będzie można już mówić o sukcesie - mówi Leszczyński.  

PMPG jest wydawcą m.in. magazynów: "Machina", "Film" i "?dlaczego". Jak wynika z danych ZKDP średnie rozpowszechnianie płatne razem tygodnika "Wprost" od stycznia do października br. wyniosło 101 391 egz., a w październiku spadła do 94 280 egz. Wśród tygodników opinii znajduje się dopiero na czwartej pozycji za: Polityką, Gościem Niedzielnym i Newsweekiem.  

Tomasz Wróblewski, pierwszy redaktor naczelny tygodnika Newsweek Polska, obecnie publicysta dziennika "Rzeczpospolita":

"Tygodnik w tej formule przegrywa z konkurencją i nie tylko nie daje nadziei na poprawę wyników, ale nie gwarantuje nawet zwrotu inwestycji. Jeżeli Point Group zdecydował się jednak zapłacić najwyższa cenę to pewnie ma pomysł na gazetę, który żadnemu z oferentów, ani samemu wydawnictwu rodziny Królów nie przyszedł do głowy. Wierzę, że jest miejsce dla Wprost, ale zmiana musi być rewolucyjna. Zmiana kierownictwa redakcji, to kwestia  drugorzędna. Pomysł na tygodnik, jeżeli taki istnieje, to wart jest więcej niż 8 mln zł., a razem z nim niechybnie przyjdzie osoba, czy osoby, które go stworzyły. Umieram z ciekawości kto i jak to zrobi. Hajdarowicz pewnie też zadawał sobie to pytanie i widać doszedł do wniosku, że odpowiedź nie była warta 8 mln zł. Kilka miesięcy wcześniej kupił "Przekrój". Nie wiem czy wtedy zadał sobie to sakramentalne pytanie - co dalej? Patrzę na "Przekrój" i myślę, że jeżeli nawet tak to chyba wciąż szuka odpowiedzi. A może wszyscy  szukamy w złym miejscu. Może gazeta przynosi dziś inne korzyści niż tradycyjne pozyskiwanie czytelników?

AUTOR: Robert Stępowski
Autor artykułu:
AUTOR: Robert Stępowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące