Mahmoud, chłopiec z nagrodzonego zdjęcia, uciekał wraz z rodziną przez izraelskim atakiem w Strefie Gazy. W pewnym momencie zawrócił, by ponaglić innych do ucieczki. Eksplozja oderwała mu jedną rękę, a druga została okaleczona. Rodzina chłopca została ewakuowana do Kataru, gdzie ten po leczeniu uczy się używać stóp do grania w gry na telefonie, pisania i otwierania drzwi. Poza tym potrzebuje specjalnej pomocy przy większości codziennych czynności, takich jak jedzenie i ubieranie się. Marzenie Mahmouda jest proste: chce dostać protezy i żyć jak każde inne dziecko.
Autorka zdjecia Samar Abu Elouf, która pochodzi z Gazy i sama została ewakuowana w grudniu 2023 roku, mieszka w tym samym kompleksie apartamentów w Doha, co Mahmoud. Nawiązała więź z rodzinami z Gazy i dokumentuje losy nielicznych ciężko rannych mieszkańców, którym udało się wydostać stamtąd w celu leczenia.

Fotografka w swojej karierze współpracowała m.in. z Reutersem, NZZ i Middle East Eye.
Według Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy i Pracy (UNRWA), do grudnia 2024 roku Gaza miała najwięcej dziecięcych amputantów na świecie w przeliczeniu na liczbę mieszkańców.

Od początku wojny Katar, rozwijający swój system opieki zdrowotnej, pośredniczył w ewakuacji ciężko rannych w celu leczenia. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do marca 2025 roku ponad 7 tys. pacjentów zostało ewakuowanych z Gazy, ale co najmniej 11 tys. innych wciąż czekało na ewakuację .
Ewakuowani trafili m.in. do Egiptu, Jordanii, Kataru i Turcji. Według władz odpowiedzialnych za zdrowie w Gazie, dziesiątki tysięcy ludzi zostało zabitych, a ponad 100 tys. rannych. System opieki zdrowotnej, zniszczony podczas wojny, nie jest w stanie się nimi zaopiekować: do marca 2025 roku W Gazie działało tylko 21 z 36 szpitali.
– Zdjęcie tego palestyńskiego chłopca mówi o długoterminowych kosztach wojny, milczeniu, które utrwala przemoc, oraz roli dziennikarstwa w ujawnianiu tych realiów. Nie stroniąc od cielesnych skutków wojny, zdjęcie podchodzi do konfliktu i bezpaństwowości z ludzkiego punktu widzenia, rzucając światło na fizyczne i psychiczne traumy, które cywile musieli i muszą znosić w wyniku zabijania i działań wojennych na skalę przemysłową – uzasadniło swój wybór jury konkursu.

Jury doceniło mocną kompozycję portretu oraz dbałość o światło, co ma skłaniać odbiorców do kontemplacji i pytań o przyszłość młodego rannego chłopca. Zgodnie z opiniami jury zdjęcie może być punktem wyjścia do rozmyślań o odczłowieczenie regionu oraz o nieustannych atakach na dziennikarzy w Strefie Gazy wraz z ciągłą odmową dostępu dla międzynarodowych reporterów próbujących ujawnić realia tej wojny.
Fotografie nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu zostały wybrane spośród 59 320 zgłoszeń nadesłanych przez 3778 fotografów ze 141 krajów.











