1,3 proc. więcej na reklamy w Polsce. Mocno w górę internet i kina, nieco w dół telewizja

W pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wzrosły o 1,3 proc. roku w skali roku, a w samym drugim kwartale - o 0,5 proc. Największe wzrosty nastąpiły w internecie i kinach, a spadki - w prasie.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
1,3 proc. więcej na reklamy w Polsce. Mocno w górę internet i kina, nieco w dół telewizja
fot. Shutterstock.com

Według agencji mediowej Starcom w minionym półroczu wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniosła 4 255,5 mln zł, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy czym w pierwszym kwartale wydatki zwiększyły się w skali roku o 2,3 proc., a w drugim kwartale - o 0,5 proc.

- Najsłabszym miesiącem w drugim kwartale i całym półroczu był czerwiec. Budżety zostały zredukowane aż o 3,3 proc. i to przede wszystkim zaważyło na całościowym wyniku drugiego kwartału. Z całą pewnością jest to więc efekt Euro 2016. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej napędzały budżety reklamowe w czerwcu i lipcu poprzedniego roku, a także podnosiły oglądalności głównych anten - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. - Słabszy drugi kwartał na rynku reklamy w porównaniu z rokiem ubiegłym nie jest więc zaskoczeniem, choć na pewno zaskakuje aż tak niski wzrost. Sytuacja ekonomiczna w Polsce wydaje się być niezmiennie dobra. W drugim kwartale PKB wzrosło o 3,9%, sprzedaż detaliczna o 6,7 proc., stopa bezrobocia spadła w czerwcu do rekordowo niskiego poziomu 7,1 proc. - dodaje.

Starcom ocenia, że w całym br. nakłady reklamowe wzrosną o 2-2,5 proc. - Prognozujemy, iż rynek mocno przyspieszy w drugim półroczu - stwierdza Magda Kolenkiewicz.

grafika

Zdecydowanie największym medium dla marketingowców pozostaje telewizja. W minionym półroczu nakłady reklamowe w niej wyniosły 2,027 mld zł, o 9,6 mln zł mnie niż rok wcześniej (to 0,5 proc. w dół).

Tylko w czterech głównych kanałach (TVP1, TVP2, TVN, Polsat) w pierwszym kwartale br. inwestycje reklamowe zmalały rok do roku o 2,2 proc., a w drugim kwartale - aż o 6,1 proc., co wynika głównie z faktu, że w czerwcu ub.r. wysoką oglądalność zapewniły transmisje z Euro 2016 w TVP1 i Polsacie. Nakłady na reklamy w telewizji zwiększyło sześć sektorów gospodarczych, a dziesięć je zmniejszyło.

Z kolei wydatki na reklamy internetowe wzrosły o 110,6 mln zł (czyli 10,9 proc.) do 1,363 mld zł. Inwestycje sektora handlowego zwiększyły się o 18,2 mln zł (czyli 9,2 proc.), a motoryzacyjnego - o 10 mln zł (6,5 proc.), natomiast w przypadku branży finansowej zmalały o 10,1 mln zł (czyli 6 proc.).

Starcom szacuje, że wśród wydawców najwyższy wzrost wpływów reklamowych osiąga Facebook, dzięki dużemu zainteresowaniu marketerów treściami wideo w social media, także nadawanymi na żywo.

Prawie połowa wydatków (46,5 proc.) na e-reklamy  trafia na display, a prawie jedna trzecia (32,3 proc.) - na SEM. Udział reklamy mobilnej wzrósł w skali roku z 25,5 do 35,5 proc.

grafika

Wartość reklamy radiowej wyniosła 308 mln zł, po spadku w skali rok o 3,9 proc. Wydatki reklamodawców z branży handlowej zmalały o 5,5 mln zł (czyli 4,8 proc.), tych z branży finansowej - o 7,1 mln zł (51,1 proc.), z telekomunikacyjnej - o 5 mln zł (22,4 proc.), a z sektora żywności - o 1,5 mln zł (32,2 proc). Natomiast inwestycje reklamowe producentów leków i farmaceutyków wzrosły o 4,7 mln zł (czyli 9,2 proc.).

Wydatki na reklamę zewnętrzną (uwzględniając reklamę tranzytową oraz cyfrowe nośniki) zmalały o 1,2 mln zł (czyli 0,5 proc.) do 240 mln zł. Istotny udział w spadkach wydatków na reklamę zewnętrzną miały niższe wpływy z tranzytu, będące efektem braku reklam w warszawskim metrze, po tym jak na początku br. obsługę nośników w wagonach od AMS przejął Strӧer, który sprzedaż w praktyce zaczął dopiero w drugim kwartale.

Najbardziej wydatki zwiększyły firmy z sektora mediów (o 8,5 mln zł, czyli 35,9 proc.), co jest związane przede wszystkim z intensywnymi działaniami reklamowymi Pyszne.pl. Inwestycje ograniczyli natomiast reklamodawcy z branży turystyki (o 2,9 mln zł, czyli 59 proc.), handlu (o 3,1 mln zł i 7,6 proc.) oraz telekomunikacji (o 3 mln zł i 9,5 proc.).

Wartość reklam w magazynach spadła w skali roku o 10 proc. do 162 mln zł. W pierwszym kwartale spadek wyniósł 12,5 proc., a w drugim - 8 proc. Mocno swoje inwestycje ograniczyli reklamodawcy z sektorów: higiena i pielęgnacja (o 5,1 mln zł, czyli 14,5 proc.), odzieży i dodatków (o 4,5 mln zł i 18,3 proc.) oraz żywności (o 3,2 mln zł  -23%). Natomiast sektor farmaceutyczny podwyższył nakłady o 1,2 mln zł (czyli 5 proc.)

Nakłady na reklamy w dziennikach zostały obniżone o 19,6 mln zł (czyli o 16,7 proc.) do 98 mln zł. Najbardziej swoje inwestycje ograniczyły firmy z branż media (o 4,9 mln zł, czyli 42,1 proc.), pozostałej (o 6,5 mln zł, 17,9 proc.) oraz finansów (o 2,3 mln zł, 34,2 proc.).

Z kolei wartość reklamy kinowej urosła o 5,7 mln zł (czyli 10,9 proc.) do 58 mln zł. Jest to związane m.in. z faktem, że frekwencja w kinach wyniosła 28,3 mln, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

grafika

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał w skali roku z 48,5 do 47,6 proc., a prasy - z 7,1 do 6,1 proc.

Natomiast internet zanotował wzrost z 29,8 do 32 proc.

grafika

Sektor mediów zwiększył inwestycje reklamowe o 53,1 mln zł do 212,6 mln zł, co wynika z intensywnych kampanii serwisów Pyszne.pl, Momondo.pl, Booking.com i Showmax.com. Branża napojów i alkoholi wydała o 32,4 mln zł więcej niż przed rokiem (to 16,2 proc. w górę), a branża żywności - o 47,7 mln zł (9,8 proc.).

Z kolei znacząco wydatki obniżyły firmy z sektorów finansów (o 33 mln zł, czyli 8,9 proc.), turystyki (o 13,4 mln zł, 10,8 proc.), produktów do użytku domowego (o 7,4 mln zł, 9,8 proc.) oraz komputerów i audio video (o 7,1 mln zł, 12,3 proc.).

- Słaby drugi kwartał to głównie efekt redukcji budżetów w sektorach żywność, telekomunikacja oraz farmacja. Dwa ostatnie sektory były motorem wzrostów w pierwszym kwartale bieżącego roku natomiast żywność kontynuuje negatywny trend z pierwszego kwartału: łącznie w całym półroczu reklamodawcy z tej branży ograniczyli wydatki o 10 proc. i głównie wynika to z redukcji budżetów największych graczy takich jak Unilever, Nestle, Maspex czy Mondelez - analizuje Magda Kolenkiewicz. - Na całym rynku po sześciu miesiącach roku dziesięć sektorów zwiększyło swoje wydatki reklamowe, a sześć odnotowało spadki. Motorem były inwestycje sektorów media oraz napoje i alkohole, które zarówno w pierwszym, jak i w drugim kwartale utrzymały bardzo wysoką dynamikę wzrostową - dodaje.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji