Wyniki finansowe: Kolejny bardzo dobry kwartał BRE Banku

W II kwartale 2011 roku zysk netto Grupy BRE Banku wyniósł 313,2 mln złotych i po raz kolejny pobił historyczne rekordy. W ujęciu kwartalnym, wynik Grupy wzrósł o ponad jedną trzecią. Przychody z podstawowej działalności bankowej rosły piąty kwartał z rzędu i wyniosły 750,7 mln złotych.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Pomiędzy kwietniem, a czerwcem 2011 roku, grupa kapitałowa wypracowała 894,3 mln zł przychodu. Oznacza to wzrost o ponad 7 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i o prawie 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2010 roku.

– Zarówno bank, jak i grupa kapitałowa wykazują stały i systematyczny wzrost przychodów – mówi Cezary Stypułkowski, prezes zarządu BRE Banku. – Poparty jest on pozytywnymi czynnikami fundamentalnymi we wszystkich liniach biznesowych. Nadal udaje nam się pozyskiwać klientów, a popyt na produkty Grupy rośnie – podkreśla.

Zgodnie ze strategicznymi założeniami wzrasta wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE), natomiast wskaźnik kosztów do dochodów(C/I) obniża się. Ten pierwszy, wyłączając transakcje jednorazowe przekroczył już poziom 18 proc. Drugi spadł do poziomu 48,5 proc. w porównaniu do 51,2 proc. rok wcześniej. – Wzrost efektywności naszej organizacji to jedno z najważniejszych wyzwań, które sobie postawiliśmy. Cieszę się, że udaje nam się je realizować z dobrym efektem – dodaje Cezary Stypułkowski.

Bankowość korporacyjna i inwestycyjna

W II kwartale 2011 roku pion bankowości korporacyjnej i rynków finansowych przyniósł ponad 92 mln zysku brutto, co oznacza 14 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wpływ na wynik miały wciąż wysokie rezerwy, związane z dwoma „przedkryzysowymi” zaangażowaniami kredytowymi.

- Dobry wynik linii biznesowej to zasługa wzrostów zarówno w portfelu kredytowym jak i depozytowym – mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej. Grupa BRE Banku zanotowała wzrosty w tych obszarach odpowiednio o 10 i 24,1 proc. w ujęciu rocznym (z wyłączeniem transakcji REPO). – Nie byłoby to możliwe bez systematycznego rozwoju bazy klientów. W II kwartale powiększyliśmy ją o ponad 200 nowych firm, łącznie obsługujemy ich już ponad 13,6 tys. Rozwój naszego biznesu jest na dobrej ścieżce. – dodaje Gdański.

Nie bez znaczenia dla wyników pionu pozostaje także aktywność w bankowości transakcyjnej, która wnosi ponad 25 proc.  wkład w wynik prowizyjny pionu, a dynamika dochodów z tej linii produktowej przekracza 14 proc. w ujęciu rocznym. Coraz większą popularnością cieszą się udostępniane przez bank karty prepaid, z których skorzystało m.in. 10 tys. uczestników festiwalu Opener. Na uwagę zasługuje dalszy rozwój współpracy BRE Banku z samorządami, w tym podpisanie umowy na obsługę miasta Słupsk.

W II kwartale 2011 roku Bank rozpoczął rozbudowę sieci oddziałów korporacyjnych. - W ramach strategii rozwoju sieci zidentyfikowaliśmy pięć lokalizacji, w których, ze względu na potencjał lokalnych firm, powinniśmy być jeszcze silniej obecni– mówi Przemysław Gdański. Po otwarciu nowych placówek w Toruniu, Nowym Sączu, Koszalinie, Wałbrzychu i Warszawie sieć korporacyjna BRE Banku zwiększy się do 29 oddziałów i 18 biur.

Bank wprowadził także udoskonalenia w ofercie bankowości inwestycyjnej. Ich efektem jest zwiększenie uproduktowienia klientów i przychodów z produktów skarbowych, a także lepsza sprzedaż produktów walutowych poprzez platformę elektroniczną.

Bankowość detaliczna

Drugi kwartał z rzędu bankowość detaliczna BRE wypracowała ponad połowę osiągniętego przez bank przychodu. Pion zarobił ponad 317 mln złotych brutto. Oznacza to 70 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim kwartałem. Przez pierwsze sześć miesięcy 2011 roku bankowość detaliczna BRE zarobiła pół miliarda złotych brutto.

- Kolejny udany kwartał zawdzięczamy wzrostowi portfela kredytowego. Złożyła się na to bardzo dobra sprzedaż kredytów hipotecznych i niehipotecznych, która wzrosła odpowiednio o 56 i 25 proc. – mówi Jarosław Mastalerz, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej. Nadal przybywa klientów mBanku i MultiBanku. – W II kwartale pozyskaliśmy ich ponad 60 tysięcy, skutecznie dążymy do przebicia granicy 4 milionów. Biorąc pod uwagę intensywne kampanie reklamowe konkurencji, uznaje to za bardzo dobry wynik – dodaje Mastalerz.

W czerwcu BRE uruchomił platformę bankowości mobilnej dla klientów detalicznych. - Spodziewamy się, że do końca 2011 roku z usługi korzystać będzie 200 tys. użytkowników, a na koniec 2012 pół miliona klientów będzie logować się do mBanku przez platformę mobilną – mówi Jarosław Mastalerz.

BRE nadal stawia na sprzedaż wiązaną i wzrost liczby produktów na klienta. Tzw. wskaźnik uproduktowienia klientów wzrósł ponownie w II kwartale. Obecnie każdy klient indywidualny BRE korzysta średnio z prawie 3 produktów bankowości detalicznej.

Na wynik pionu wpływ miała także, przeprowadzona w czerwcu operacja sprzedaży portfela zagrożonych wierzytelności o nominalnej wartości 621,5 mln zł. Dzięki niej bank zarobił ponad 90 mln zł.

BRE z nagrodą dla najlepszego banku w Polsce

BRE Bank został uznany za najlepszy bank w Polsce przez prestiżowy Euromoney Magazine w dorocznym konkursie Euromoney Awards for Excellence. To kolejna, po kwietniowym wyróżnieniu przyznanym przez Global Finance, nagroda potwierdzająca silną pozycję BRE na polskim rynku. Agencja ratingowa Fitach podtrzymała z kolei pozytywną ocenę kredytową banku. Obecnie długoterminowy rating banku wynosi A, a ocena krótkoterminowa niezmiennie kształtuje się na poziomie F1.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"