Zainteresować kulturą

75% Polaków deklaruje, że nie interesuje się kulturą, w tym 43% nie interesuje się kulturą w ogóle, wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Wśród osób, które zadeklarowały, że trochę lub bardzo interesują się kulturą, najbardziej popularnymi sposobami uczestniczenia w niej są: oglądanie telewizji (98%), oglądanie filmów na DVD (46%), chodzenie do kina (44%) oraz czytanie książek (37%). Wyniki badań stawiają przed managerami kultury trudne wyzwanie: jak zainteresować odbiorcę?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się prosta: wystarczy organizować ciekawe wydarzenia i odpowiednio je nagłośnić. - Bardzo istotne jest także zwrócenie uwagi na wartości i upodobania tych, do których kierujemy nasz przekaz. Widz jest dziś nie tylko odbiorcą sztuki, ale też jej klientem, a to oznacza, że ostateczny kształt i charakter prezentowanego repertuaru zależy także od publiczności – uważa Andrzej Nejman, dyrektor warszawskiego Teatru Kwadrat. Wyzwaniem dla współczesnego teatru jest znalezienie korelacji między ideami artystycznymi, a tym czego oczekuje współczesny odbiorca. Dlatego twórcy teatralni stosując różne formy, tj. taniec, fotografia, film, wizualizacje komputerowe i performance łączą sztukę ambitną z rozrywką. Pozwala to stworzyć spektakl odpowiadający na potrzeby większego grona odbiorców i czyni teatr bardziej uniwersalnym i przystępnym. Decydujący bowiem nie powinien być tu gatunek, forma czy nawet artysta, a bardziej jakość i cel, tego co ma on do przekazania.

Otwarcie na publiczność, zauważenie jej potrzeb i oczekiwań oraz przełamanie barier w dostępie do kultury to naczelne zasady audience development – rozwijania widowni. Ta mało popularna jeszcze w Polsce idea jest szeroko stosowana m.in. w Wielkiej Brytanii. Polega na ilościowym i jakościowym rozwoju publiczności wydarzeń kulturalnych, który osiągany jest dzięki połączeniu edukacji kulturalnej i niestandardowych działań promocyjno-marketingowych. Jest to niewątpliwie rozwiązanie dla polskich managerów kultury, chcących zmodernizować swoje instytucje i przekształcić organizowane wydarzenia w otwarte doświadczenia społeczne. Warto przyjrzeć się tej metodzie także ze względu na to, że rozwój publiczności dla odbioru europejskich dzieł i zwiększanie dostępu do kultury to jeden z priorytetów nowego programu Komisji Europejskiej, Kreatywna Europa. - Program wspierać będzie budowanie nowej publiczności i rozwój już istniejącej na przykład poprzez korzystanie z innowacyjnych metod pracy z publicznością, nowych mediów i interaktywnych narzędzi internetowych. Skuteczne konkurowanie z wszechobecną kulturą angloamerykańską, dotarcie do jak największej liczby odbiorców w różnych krajach oraz sprostanie wyzwaniu, jakim jest cyfryzacja i globalizacja to zadania, które przed instytucjami kultury stawia Komisja Europejska – podkreśla Anna Hieropolitańska, koordynująca pracę Punktu Kontaktowego ds. Kultury, działającego w strukturach Instytutu Adama Mickiewicza.

W kontekście idei audience development widownią są wszyscy odbiorcy działań instytucji kulturalnych: odbiorcy działań, goście, czytelnicy, słuchacze, widzowie, uczniowie, studenci, partnerzy i sponsorzy. Chcąc zainteresować ich działalnością organizacji należy podjąć długofalowy, dynamiczny i zintegrowany proces stawiający widza w centrum działań, aktywizować społeczność, budować relacje z publicznością, animować i rozwijać jej zainteresowania. Istotne jest wyjście poza sprzedaż wydarzeń i podjęcie działań z zakresu marketingu - sprecyzowanie misji organizacji, określenie grup docelowych i przygotowane odpowiedniej strategii rozwoju.

-Obcowanie z kulturą nie powinno być luksusem, tylko codziennością. Kultura to katalizator edukacji i innowacji, rozwijający kreatywność oraz zdolność obserwacji i rozumienia świata. Dlatego tak ważne jest powszechne zrozumienie, że nie jest ona kosztem, a inwestycją, która generuje zyski – uważa Andrzej Nejman, dyrektor Teatru Kwadrat. Zwiększenie zainteresowania kulturą może nastąpić dzięki umiejętnemu budowaniu publiczności, edukacji kulturalnej, oswojeniu społeczeństwa ze sztuką i promowaniu jej przez odpowiednich ambasadorów. Jednym słowem: przed polskimi managerami kultury trudne zadanie. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"