Zakupy spersonalizowane

„Think different” mówił Jobs. To ponoć klucz do sukcesu. Firmy w branży modowej coraz częściej własną linię stylistyczną łączą ze spełnianiem indywidualnych oczekiwań klientów. Czy modowy biznes skoncentrowany na  personalizacji ma szansę przebić się na komercyjnym rynku?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Personalizacja w branży fashion nie jest niczym nowym. Garnitury i sukienki szyte na miarę uchodzą za bardziej ekskluzywne, niż te dostępne w sieciowych sklepach, lepsze pod względem jakości, wykonania. Unikalna odzież stała się słodkim przedmiotem pożądania wszystkich fashionistek. Do niedawna możliwość dostosowania produktu do własnych potrzeb zarezerwowana była jedynie dla produktów z wyższych półek. Rozwój nowych technologii otworzył przed producentami odzieży bardzo szerokie możliwości w realizowaniu indywidualnych zachcianek konsumentów – komentuje Katarzyna Burda, pomysłodawczyni PasujeMi.pl. A że liczy się pomysł – personalizację wprowadzają coraz częściej zarówno duże marki odzieżowe, jak i startupy, które na niej opierają całą filozofię swojego biznesu.

Popularnym sieciom odzieżowym nie jest łatwo przekonać konsumenta, że są w stanie zaoferować mu całkowicie spersonalizowany produkt, choć wprowadzając innowacje technologiczne w zamówieniach online mają coraz większe możliwości. Nike dzięki wprowadzeniu aplikacji „Nike ID” pozwoliło klientom zadecydować o tym jak będą wyglądały ich buty: kolor podeszwy, wykończenie skórzane czy zamszowe, deseń nadruku. Lilou pozwala internautom projektować biżuterię według indywidualnych upodobań. Internetowi klienci marki mogą zaplanować też wygląd, kształt i wykończenie unikalnej, wymarzonej torebki. Coraz częstszym zjawiskiem są także konfiguratory i wirtualni styliści pomagający w zakupach online.

Personalizacja produktów i dystrybucji może otworzyć markom drogę do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku modowym. Tym bardziej, że według badań BEDA (Bureau of European Design Associations) polski rynek designu jest wart niespełna 1 mld dolarów. To bardzo duży potencjał do zagospodarowania i dobre perspektywy rozwoju. Ten, kto będzie potrafił dobrze wykorzystać potrzeby i nastroje konsumentów może zgarnąć wiele. Personalizacja, która najmocniej rozwija się w sprzedaży przez Internet sprawia, że także handel stacjonarny chcąc utrzymać swoją pozycję szuka nowych metod na poznawanie swoich klientów i „dopieszczanie” ich indywidualnym podejściem.

Podpowiedź, w jakim kierunku zmierzają zakupy stacjonarne podpowiadają sami klienci, którzy już dziś oglądają asortyment w zwykłym sklepie, a kupują przez Internet. Być może więc nie mamy do czynienia ze zmierzchem „ery” sklepów stacjonarnych, lecz tylko ze zmianą ich charakteru, a za jakiś czas z miejsc służących do zakupów przekształcą się one w miejsca do ekskluzywnej prezentacji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele