Zaskakująco wysoka sprzedaż detaliczna

Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła rok do roku o 11,2 proc. i zaskoczyła ekonomistów. Należy się jednak przygotować na gorsze czasy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

- Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku uplasowała się na poziomie 11,2 proc. w ujęciu rocznym, czyli tylko nieznacznie niższym niż 11,4 proc. zanotowane we wrześniu. Z kolei w ujęciu realnym odnotowano wzrost o 6,8 proc. w stosunku do 7,7 proc. we wrześniu – mówiErnest Pytlarczyk, główny ekonomista BRE Banku. - Tak wysoki odczyt jest niespodzianką. (konsensus prognoz plasował się na poziomie 10,4 proc.), tym bardziej że nie wpisuje się w serię gorszych od oczekiwań październikowych danych z produkcją przemysłową na czele – dodaje Paulina Ziembińska, analityk BRE.

Struktura danych o sprzedaży nie daje jednak jasnego obrazu zachowań konsumentów. Wysoki odczyt to ponownie wynik bardzo wysokiej sprzedaży paliw (+20,1 proc. w ujęciu nominalnym i +5,5 proc. w ujęciu realnym) i ciągle silnej kategorii „pozostałe” (+13,9 proc. r/r), czyli składowej o dużej zmienności. Sprzedaż żywności zaskoczyła in minus realnie spadając o 0,8 proc. r/r (nominalnie +3,3 proc. r/r) przekładając się na przyspieszenie dynamiki rocznej sprzedaży detalicznej w ujęciu bazowym (po wyłączeniu paliw i żywności) do 13 proc. Wśród dóbr trwałych - kategoria meble, RTV i AGD przyspieszyła (10,1 proc. wobec 5,8 proc.) jednak jest to przede wszystkim efekt niskiej bazy z 2010r. - Sprzedaż odzieży i obuwia także wystrzeliła w górę - do 15,1 proc. w ujęciu rocznym, ale tutaj pomimo efektu wysokiej bazy (dynamika miesięczna 32,7 proc. odbiega od trendu sezonowego), co można jednak wiązać z efektami cenowymi zaobserwowanymi w październiku na inflacji – dodaje Paulina Ziembińska. Z drugiej strony od trendu sezonowego w dół odbiega sprzedaż samochodów (-3 proc. r/r), na co wpływ mogą mieć efekty podażowe.  Spojrzenie na sprzedaż w ujęciu bazowym wyłączając poza paliwami i żywnością także samochody potwierdza utrzymanie pozytywnej tendencji (wzrost 15,6 proc. r/r po 13,9 proc.).  

- Dane o sprzedaży zaskoczyły pozytywnie. Po części potwierdza to, że spowolnienie dotyka polską gospodarkę na razie w niewielkim stopniu i nie jest - oraz nie będzie - tak gwałtowne jak w 2008-2009 roku – ocenia Ernest Pytlarczyk. - Niemniej spodziewamy się, że dojdzie jednak do pogłębienia spadków sprzedaży w najbliższych miesiącach. Pamiętajmy, że jest to zmienna działająca z pewnym opóźnieniem w stosunku do obserwowanych tendencji gospodarczych – dodaje główny ekonomista BRE.  Spadki sprzedaży będą wynikiem wzrostu awersji do ryzyka związanego z sytuacją w strefie euro, ale również czynników krajowych, takich jak kurs złotego i hamowanie rynku pracy.

- Obecnie jednak stosunkowo pozytywne dane makro wpisują się w działania RPP, która w globalnym środowisku niskich stóp procentowych może zachowywać neutralne stanowisko, wspierając tym samym kluczowe obecnie dla inflacji oraz wskaźników fiskalnych notowania złotego – podsumowuje Paulina Ziembińska, analityk BRE. 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online