Tylko 49 programów przekroczyło próg 3 mln widzów w 2023 roku

Już trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program niesportowy emitowany na jeden stacji zgromadził 5 milionów widzów. Próg 4 milionów przekroczyło jedynie pierwsze wydanie "19:30", następczyni "Wiadomości" w TVP1, a ledwie 50 programów zdobyło widownię równą lub większą 3 milionów osób - pokazuje opracowanie Wavemaker, stworzone podstawie danych Nielsena.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

W 2020 po raz ostatni sześć odcinków „M jak miłość", ostatniego tak masowego programu w polskiej telewizji, przebiły próg 5 milionów widzów. W 2021, 2022 i 2023 r. żadna pojedyncza emisja programu na antenie pojedynczej stacji nie zapewniła linearnej telewizji 5-milionowej publiczności. Miniony rok przyniósł nie tylko spadek popularności, ale i pogłębił fragmentację tego medium - pokazuje opracowanie Wavemaker na podstawie danych Nielsena.

Masowość - kluczowy atut telewizji jako medium reklamowego - z roku na rok wyraża się krótszym czasem oglądania (w 2023 r. było to 230 w miejsce 240 minut z poprzedniego roku), mniejszym zasięgiem wśród widzów, a także niższą widownią flagowych show telewizyjnych.

Rekordy bite przez czołowe emisje najlepiej oglądanych programów nie sięgają już na pojedynczych antenach 5 milionów widzów, jak jeszcze przed kilku laty. W 2023 r. wśród programów niesportowych emitowanych w linearnej TV tylko pierwsze wydanie „19:30" z 21 grudnia przebiło próg 4 milionów widzów, a wśród programów sportowych (wyłączonych z analizy, z uwagi na ich okazjonalny charakter) również tylko jeden – mecz eliminacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej z 27 marca.

49 emisjom programom rozrywkowym czy informacyjnym udało się zaś przebić w ub.r. próg 3 mln widowni, rok wcześniej taki wynik miało 80 programów, a w 2021 padł on 150 razy. Oznacza to, że w ciągu 2 lat liczba takich programów spadła 3-krotnie.

grafika

Poza utrzymującym się spadkowym trendem - Wavemaker zauważył też pogłębiającą się fragmentację w obrębie całego świata wideo, w tym - linearnej telewizji.

W 2020 r. za trzy czwarte czasu oglądania przeciętnego widza odpowiadało 29 stacji telewizyjnych. W kolejnych latach ta liczba rosła – w 2021 r. 32 stacje kontrolowały 75 proc. czasu oglądania, w 2022 - 42 stacje, a w 2023 - 47 kanałów telewizyjnych. Ten trend wiąże się m.in. z erozją czterech głównych anten (TVN, Polsatu, TVP1 i TVP2), efektem przełączenia na nowy standard nadawania naziemnego w ub.r. oraz silniejszą pozycją płatnej telewizji wśród polskich domostw. Wpływa on także na analizowaną wcześniej widownię topowych programów.

- Czynnikiem sprzyjającym fragmentacji w obrębie TV może być coraz większy odsetek widzów z dostępem do płatnej TV. Polska, jak i nasz region, to wciąż zielona wyspa dla tego segmentu, a dobrze ilustrują to choćby dane ze świeżego badania założycielskiego Nielsena, pokazujące wzrost telewizji kablowej. Klientów pay TV napędzają w Polsce m.in. oferty serwisów streamingowych, które można kupić w ramach jednego abonamentu z kablówką, a wcześniej – także zmiany w standardzie nadawania naziemnej TV - komentuje agencja Wavemaker dla Wirtualnemedia.pl.

Jak podaje Wavemaker, mimo spadkowego trendu - telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital.

Pod koniec roku Polska ekscytowała się fenomenem youtube'owego Sejmflix, czyli emitowanych na żywo obrad Sejmu, które potrafiły w tym samym momencie, na żywo, gromadzić na kanale Sejmu ok. ćwierć miliona oglądających, a łącznie przebić 4 miliony wyświetleń (11 i 12 grudnia). Przyrównując tę liczbę wyświetleń z telewizyjnym zasięgiem zdefiniowanym jako liczba widzów, którzy przynajmniej przez minutę oglądali dany program, zobaczymy, że ponad 100 programów telewizyjnych w 2023 r. (uwzględniono sport), przebija granicę 4 mln zasięgu.

Z kolei gdyby szczytowe wartości youtube'owych obrad (wspomniane blisko ćwierć miliona widzów na żywo) zestawić z telewizyjnym AMR (średnia oglądalność minutowa) programów głównych stacji, okaże się, że to wyniki zbliżone do powtórkowych emisji w paśmie dziennym np. takich programów jak "Ukryta prawda", "Komisarz Alex" czy "Korona Królów".

Analiza na podstawie danych Nielsena; obejmuje widzów w wieku powyżej 4 lat, uwzględnia emisje na żywo oraz oglądalność z 2 kolejnych dni; nie uwzględnia transmisji sportowych i zsumowanej widowni programów nadawanych równocześnie na więcej niż jednej antenie.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu