3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

Od kwietnia do czerwca br. na reklamę outdoorową w Polsce przeznaczono 165,96 mln zł, czyli 3,7 proc. mniej niż rok wcześniej. W związku z Euro 2012 branża zanotowała straty szacowane na prawie 6 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że o ile w samym II kwartale br. wartość wszystkich reklam out of home spadła w skali roku o 3,7 proc., o tyle całym I półroczu wyniosła 287,73 mln zł, czyli tylko minimalnie mniej niż rok wcześniej. Jako powód spadku przychodów branży outdoorowej od kwietnia do czerwca IGRZ wskazuje Euro 2012, którego negatywny wpływ w wymiarze finansowym szacuje na 6 mln zł.

- Część nośników  znajdujących się w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu, gdzie rozgrywano mecze turnieju, została administracyjnie wyłączona ze sprzedaży komercyjnej wskutek szczególnych przepisów UEFA zakazujących reklamy produktów i towarów, które nie były związane umowami sponsorskimi - zauważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Te nośniki niejako wypadły z ogólnopolskiej sieci sprzedaży, zwłaszcza w czerwcu, co spowodowało m.in. ograniczenie niektórych kampanii lub przeniesienie ich na II półrocze. Nie spełniły się oczekiwania branży, że miasta-gospodarze Euro wypełnią tę lukę, jak to miało miejsce chociażby cztery lata temu w Austrii - dodaje Kaczoń. - Euro 2012 stało się przyczynkiem do większego wykorzystania niestandardowych, wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych, jednak wyłącznie w najlepszych lokalizacjach lub pozyskiwanych tylko na czas turnieju - zaznacza.

W II kwartale br. najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły firmy z sektorów sprzedaży (18,64 proc. wszystkich wydatków), żywności (18,63 proc.), telekomunikacji (12,03 proc.), rozrywki i kultury (9,94 proc.) oraz motoryzacji (9,04 proc.). Te branże od lat inwestują najwięcej w marketing out of home, łącznie wykorzystując w ciągu roku 70 proc. wszystkich powierzchni ekspozycyjnych.

Wśród konkretnych segmentów produktowych mocno wzrosły udziały w wydatkach na reklamę outdoorową napojów, co jest związane z intensywną kampanią Frugo. Natomiast spadek wydatków operatorów telefonii komórkowej wynika z przecunięcia części budżetów do działań ambientowych i niestandardowych, których raport nie obejmuje.

Reklama tranzytowa w II kwartale stanowiła 4,3 proc. sprzedaży całego rynku out of home. Wydano na nią 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej, w skali całej I półrocza - 17,7 proc. więcej. IGRZ ocenia, że może to świadczyć o powrocie zainteresowania tą formą reklamy, mimo znaczących ograniczeń administracyjnych zapoczątkowanych przez samorządy ponad trzy lata temu. - Sądzimy, że firmy obsługujące reklamę tranzytową wypracowały nowe standardy ekspozycji, dzięki którym wraca ustabilizowana jakość przekazu. Ponadto ograniczenia możliwości reklamy tranzytowej były i są nadal związane z „ochroną gwarancyjną” nowego taboru komunikacji miejskiej, dlatego sukcesywnie będą się zmniejszać, bo coraz więcej składów tramwajowych i autobusów będzie uwalniane dla reklamy - mówi Lech Kaczoń.

IGRZ prognozuje, że w całym br. wydatki na reklamę zewnętrzną będą takie same jak w ub.r. - Straty poniesione w czasie Euro mogą być do końca roku zniwelowane, jeżeli zrealizują się między innymi zapowiedzi części marketerów, że w II półroczu wykorzystają wszystkie swoje fundusze na reklamę out of home - zaznacza Lech Kaczoń.

Raport uwzględnia dane z nastąpujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów