599 mln zł na reklamę zewnętrzną w 2011 roku (raport)

W ub.r. na reklamę out of home wydano w Polsce 599,2 mln zł, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej. Natomiast w IV kwartale 2011 r. wartość branży spadła o 6,6 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

599 231 825 zł - dokładnie tyle przeznaczono w 2011 roku na reklamę out of home według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Nominalnie to 0,6 proc. mniej niż w 2010 roku, przy czym w zestawieniu za ub.r. zabrakło danych z firmy Headz Marketing Partner. - Przypomnę, że optymistyczne prognozy przewidywały wzrost na poziomie do pięciu procent, bardziej pesymistyczne mówiły o braku wzrostu - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Zdaniem Kaczonia przy analizie wyników sprzedaży reklamy zewnętrznej w ub.r. trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. - Po pierwsze, w minionym roku liczba powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy zmniejszyła się o blisko 3 tys.  Po drugie, w pierwszej połowie roki zabrakło spójności w koncepcji sprzedaży w Ströerze (po przejęciu News Outdoor Poland), co skutecznie naprawiło nowe kierownictwo firmy w drugiej połowie roku. Po trzecie, w czwartym kwartale osłabła dynamika wydatków na reklamę w sektorach żywność i telekomunikacja. Po czwarte zaś wydatki na kampanie polityczne (wybory parlamentarne) były nieco wyższe od spodziewanych - wylicza prezes IGRZ.

W całym ub.r. 18,6 proc. sprzedaży reklamy zewnętrznej zapewniły sieci handlowe hipermarkety i galerie, a 12,6 proc. - operatorzy telefonii komórkowej. - Polski rynek out of home zmierza do największego wykorzystania powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu frontlight 600 x 300 cm (18 m kw.) oraz na nośnikach typu city light (120 x 180 cm), które generują ponad połowę łącznych przychodów. Nośniki 600 x 300 cm stanowią podstawę dla kampanii wizerunkowych, nośniki typu city light zaczynają dominować w centrach miast, zgodnie ze światowym trendem - opisuje Lech Kaczoń. - Szybszemu rozwojowi obu tych nośników stoją na drodze ograniczenia administracyjne. Liczymy się z tym, że rok 2012 nie przyniesie jeszcze niestety istotnych zmian w tym zakresie - prognozuje.

W samym IV kwartale na reklamę zewnętrzną wydano 159,13 mln zł, czyli 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej. 24 proc. tej kwoty zapewnił sektor sprzedaży, co wynika głównie z przedświątecznych promocji sieci handlowych, galerii i hipermarketów. 12 proc. wartości branży stanowiły wydatki marketerów z sektora telekomunikacyjnego, a 11 proc. - z branży rozrywki i kultury.

Z kolei wydatki na reklamę tranzytową w ub.r. spadły w skali roku o 11,6 proc., a w samym IV kwartale - o 3,6 proc. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media. - Złe warunki dla funkcjonowania reklamy tranzytowej znane są już od blisko trzech lat. Tym niemniej podejmowane są nadal starania o lepsze wykorzystanie taboru miejskich przewoźników do celów reklamowych. Przy nowych koncepcjach mogą zakończyć się pozytywnie - komentuje Lech Kaczoń.

Zdaniem Lecha Kaczonia bieżący rok będzie trudny dla reklamy zewnętrznej, tak jak i całej branży reklamowej, niezależnie od spodziewanych efektów związanych z Euro i igrzyskami olimpijskimi w Londynie. - Należy spodziewać się lepszych efektów sprzedaży raczej w drugiej niż w pierwszej połowie roku. Wzrośnie zapewne rentowność poszczególnych firm out of Home - prognozuje Kaczoń. - Istotnymi dla branży będą rozstrzygnięcia w zakresie działalności reklamowej  w Warszawie oraz we Wrocławiu (liczba dostępnych nośników typu city light). Być może nastąpi przełom w zakresie wykorzystania tak zwanego „pasa drogi” dla sytuowania nośników reklamowych - zaznacza. - Przy niewielkim wzroście polskiego PKB, wynik out of Home winien być porównywalny do poprzednich dwóch lat - podsumowuje.

Powyższe zestawienia obejmują następujące firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące