95 proc. może równać się zeru w reklamie Clear - skarga P&G naUnilever oddalona

Komisja Etyki Reklamy oddaliła złożoną przez Procter & Gambleskargę zarzucającą spotowi szamponu Clear zawieranie przeczącychsobie sloganów. Instytucja uznała, że użyte w reklamie hasło "95%mniej wypadających włosów" odnosi się do badań skuteczności tegoproduktu, a tekst "zero problemów z wypadaniem włosów" do sytuacjiużytkownika tego szamponu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W dwóch wersjach reklamy telewizyjnej szamponuprzeciwłupieżowego Clear padają stwierdzenia, że badania pokazujązmniejszenie wypadania włosów do 95 proc. dzięki stosowaniu tegoproduktu. To zapewnienie zostaje dodatkowo wzmocnione napisem "95%mniej wypadających włosów" uzupełnionym o tekst wyjaśniający u dołuekranu: "Wypadanie włosów spowodowane łamliwością w porównaniu dostosowania szamponu bez składników kondycjonujących". Natomiast podkoniec spotu lektor mówi: "Nowy Hair Fall Decrease (w drugiejwersji reklamy: Defense - przyp. red.). Zero łupieżu. Zeroproblemów z wypadaniem włosów".

I właśnie użytych w tym spocie sloganów "95 proc. mniejwypadających włosów" i "zero problemów z wypadaniem włosów"dotyczyła skarga, którą złożył do Komisji Etyki Reklamy Procter& Gamble. Koncern zauważył, że "zero" w języku polskim oznaczatyle, co "brak czegokolwiek", tymczasem w spocie zostaje połączoneze stwierdzeniem o 95-procentowej skuteczności. Firma uznała, że"jedną z okoliczności o zasadniczym znaczeniu dla zachęceniaadresatów reklamy do kupowania tego produktu jest zapewnienie ocałkowitym wyeliminowaniu, dzięki temu szamponowi, problemuwypadania włosów spowodowanego łamliwością", co "stoi w jawnejsprzeczności z wynikami badań, na które sam reklamodawca siępowołuje".

Prowadząca tą kampanię firma Unilever odpowiedział na zarzuty,stwierdzając, że slogan "zero problemów z wypadaniem włosów"wykorzystuje wyolbrzymienie i alegorię do wyrażenia subiektywnejoceny, a nie obiektywnych wyników skuteczności szamponu Clear.Koncern zauważył też, że zmniejszenie wypadania włosów o 95 proc.jest w istocie równoznaczne z rozwiązaniem tego problemu, ponieważjest on naturalnym procesem, którego nie można całkowiciewyeliminować. Unilever uznał, że nie wprowadza odbiorców w błąd,ponieważ nie daje przesłanek do interpretowania hasła "95 proc.mniej wypadających włosów" jako "0 proc. wypadających włosów". Wopinii koncernu widzowie zrozumieją i połączą w logiczną całośćslogany "95 proc. mniej wypadających włosów" i "zero problemów zwypadaniem włosów", ponieważ ten pierwszy precyzyjnie określaskuteczność szamponu Clear, a ten drugi pokazuje, że stosowanietego produktu przez konsumentów eliminuje w praktyce ich problem zwypadaniem włosów. Unilever na swoją obronę przytoczył też podobnehasła stosowane przez Procter & Gamble, np. "0% łupieżu, 100%bliskości" w reklamie Head and Shoulders.

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tych wyjaśnień,uznając, że użyte w spocie słowo "zero" oznacza brak "problemów zwypadaniem włosów" i nie stoi w sprzeczności z precyzyjnym hasłem"95 procent mniej wypadających włosów" popartym wynikami badań. Wkonsekwencji instytucja oddaliła skargę Procter & Gamble.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"