Agora zarabia mniej z reklam w prasie. „Zmiana polityki reklamowej spółek Skarbu Państwa”

W II kwartale br. „Gazeta Wyborcza” zarobiła ze sprzedaży reklam i ogłoszeń aż o 6,5 mln zł mniej niż rok wcześniej. W segmencie prasowym spółka zanotowała przychody na poziomie 73,8 mln zł, co oznacza spadek aż o 8,2 proc.

pr
pr
Udostępnij artykuł:
Agora zarabia mniej z reklam w prasie. „Zmiana polityki reklamowej spółek Skarbu Państwa”
fot. Shutterstock.com

Od stycznia do czerwca br. Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1,6 proc. do 584,7 mln zł oraz 11,1 mln zł straty netto. Na przychody złożyły się w największym stopniu wpływy z usług reklamowych, które wzrosły w skali roku o 1,9 proc., do 272,2 mln zł. Procentowo najbardziej zmalały przychody firmy z działalności filmowej, sprzedaży reklam prasowych i wydawnictw (o 6,3 proc., do 68,9 mln zł).

W segmencie prasa spółka zanotowała przychody na poziomie 73,8 mln zł, co oznacza spadek o 8,2 proc. W II kwartale dziennik „Gazeta Wyborcza” zarobił ze sprzedaży reklam i ogłoszeń o 6,4 mln zł mniej niż rok wcześniej, czyli o 21,3 proc.

Agora podała, że w przypadku wydatków na reklamę w prasie negatywnym czynnikiem, jest zmiana polityki w zakresie gospodarowania budżetami reklamowymi przez instytucje i spółki Skarbu Państwa.

- Szacujemy, że generalnie wydatki tych reklamodawców zostały ograniczone o kilkadziesiąt procent. Udział wydatków tych podmiotów w całości naszych przychodów reklamowych nie jest wysoki i zamyka się, podobnie jak w przypadku całego rynku, mniej więcej w przedziale 2-3 proc. Natomiast w przypadku działalności prasowej jest on wyższy i trudno zastąpić go innymi reklamodawcami. To wpłynęło na stratę naszego udziału w rynku reklamy prasowej, bo w Gazecie Wyborczej spadek w II kwartale wyniósł 18,5 proc. wobec spadku rynku na poziomie 16 proc. - powiedział podczas piątkowej konferencji Bartosz Hojka, prezes Agory.

Agora zanotowała także wzrost kosztów o 2,9 proc. Hojka wyjaśniał ten wzrost wyższymi cenami zakupu kopii filmowych, wyższymi czynszami w kinach oraz wyższymi kosztami pośrednictwa w sprzedaży reklamy.

Spółka postanowiła skorygować swoje szacunki wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce. "Po analizie dostępnych danych rynkowych spółka szacuje, iż w całym 2016 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce może wzrosnąć w przedziale od 2 do 4%" - podała Agora.Ponadto zakłada dynamikę wzrostu wydatków na reklamę TV na 2-4%, w internecie na 8-10%, radio 3-5%, w reklamie zewnętrznej na 3-6%, w segmencie kino 4-6%. Spadki rzędu od -7% do -10% spodziewane są w segmencie czasopism oraz od -16% do -19% w segmencie gazet.

Na pytanie o przyczyny niskiej dynamiki wydatków reklamowych w telewizji w II kwartale, Grzegorz Kossakowski członek zarządu spółki odpowiedział: "Poza czynnikami wskazanymi wcześniej, odpowiada za to zmniejszenie wydatków części reklamodawców ze względu na niepewność regulacyjną. Chodzi przede wszystkim o podmioty z branży finansowej, zwłaszcza ubezpieczeniowej, a także z segmentu sprzedaży detalicznej".

- Ta sytuacja może się utrzymać tak długo, jak utrzymuje się niepewność w obszarze regulacji prawnych. Na dzisiaj nasza najlepsza wiedza skłania nas do zweryfikowania prognoz dla rynku - dodał.

Agora jest m. in. wydawcą "Gazety Wyborczej" - największej polskiej gazety opiniotwórczej - oraz czasopism. Do grupy należą także serwisy internetowe, radiostacje, firma reklamy zewnętrznej AMS, operator kin Helios, drukarnie oraz Stopklatka TV. Spółka zajmuje się również koprodukcją i dystrybucją filmową.

pr
Autor artykułu:
pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"