Skargi do UODO na wyciek danych osobowych z Albicli, wydawca serwisu zgłosił tęczowe grafiki

Urząd Ochrony Danych Osobowych rozpatruje pięć skarg na spółkę administrującą serwisem Albicla.com - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Zgłoszenie w tej sprawie skierowała też zarządzająca portalem spółka Słowo Niezależne. Chodzi najprawdopodobniej o włamanie na konto i podmianę zdjęcia profilowego na grafikę z tęczowym motywem.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Skargi do UODO na wyciek danych osobowych z Albicli, wydawca serwisu zgłosił tęczowe grafiki

W środę w zeszłym tygodniu portal społecznościowy Albicla.com stworzony przez środowisko Klubów „Gazety Polskiej”, został udostępniony dla użytkowników. Serwis zarządza spółka Słowo Niezależne, wydawca m.in. portalu Niezalezna.pl i miesięcznika "Nowe Państwo".

- Naruszyliśmy potężne interesy i dokonaliśmy wyłomu w ścianie ideologicznego frontu spychającego konserwatywną myśl na margines. Twórzmy wolny świat razem. Będzie z dnia na dzień coraz lepiej - mówił Tomasz Sakiewicz.

Krótko po starcie bez podania przyczyny usunięto profile redaktora naczelnego Onetu Bartosza Węglarczyka oraz dziennikarzy Antywebu  - Grzegorza Marczaka i Jakuba Szczęsnego.

Sześć zgłoszeń do UODO

W związku z tymi incydentem do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło wstępne zgłoszenie naruszenia ochrony danych od spółki będącej właścicielem serwisu Albicla.com. - Zgłoszenie to jest obecnie analizowane przez Urząd - informuje portal Wirtualnemedia.pl Adam Sanocki, rzecznik prasowy UODO.

Ponadto do czwartku na spółkę prowadzącą serwis Albicla.com wpłynęło też pięć skarg.

- Jednocześnie informujemy, że o szczegółach dotyczących każdego postępowania, jak i rozstrzygnięcia w każdym z nich, informowane są jedynie strony danego postępowania (oraz ich pełnomocnicy, o ile zostali wyznaczeni) - zaznaczył Adam Sanocki.

Zgoda dla wszystkich firm współpracujących

Dziennikarze na Twitterze już w pierwszych godzinach funkcjonowania nowego portalu zauważyli, że jego regulamin zakłada, iż użytkownik zgadza się na wykorzystywanie jego treści przez wszystkie firmy, z którymi współpracuje Albicla. - Ciekawe co na to Urząd Ochrony Danych Osobowych? - pytał wówczas Sławomir Wikariak z „Dziennika Gazety Prawnej”.

Myśliwiec: Dane mogą być niezabezpieczone

Zdaniem prezesa Instytutu Nowych Mediów, Eryka Mistewicza - w przypadku Albicli popełniono wszelkie możliwe błędy. - Nie zabezpieczono podstaw, od wypracowania jasnego prostego i zgodnego z prawem regulaminu, poprzez wymyślenie sposobu, w jaki ograniczy się dodawanie kont osób publicznych, moderowanie treści obscenicznych, promujących pedofilię etc., aż po spowodowanie efektu „wow!" - wylicza Mistewicz.

W rozmowie z Portalem Wirtualnemedia.pl medioznawca Maciej Myśliwiec podkreślił, że zabezpieczenia nowego serwisu okazały się na tyle słabe, iż internauci weszli kilkukrotnie na serwery, a kod źródłowy portalu krążył w sieci. - To zdecydowanie nie powinno nikogo zachęcić do założenia konta. Jego dane mogą być niezabezpieczone. O tym też ostrzegają serwisy dotyczące bezpieczeństwa w sieci, jak np. Niebezpiecznik.

Jak podał w czwartek serwis Albicla.com, korzysta z niego już 40 tys. osób, a dalsze 120 tys. podjęło próbę rejestracji. - Wiemy o tym, że niektóre skrzynki pocztowe blokują loginy rejestracyjne od Albicli. Wszystkich, którym nie udało się w pierwszych dniach zalogować prosimy o ponowną próbę – mówił portalowi Niezależna.pl Tomasz Sakiewicz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska