SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

15 mln zł kary od UOKiK dla T-Mobile Polska za płatne usługi włączane bez zgody klientów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na T-Mobile Polska 15 mln zł kary za dodatkowe płatności związane z usługami Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata realizowanymi bez wyraźnej zgody od konsumentów. Operator przestał już pobierać za nie opłaty, co obniżyło karę o 30 proc. Zapowiedział też odwołanie się od decyzji UOKiK-u.

fot. Shutterstock.com Article

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w sierpniu ub.r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił firmie, że pobiera od klientów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego klient otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka domyślnie aktywowała je przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z biurem obsługi abonenta), ponosił dodatkowe koszty, mimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Przypominamy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek uzyskania, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową, wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki przedsiębiorcy.

- Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi - komentuje Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług - dodaje Niechciał.

Prezes Urzędu uznał, że T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, przy czym nie stosuje już zakwestionowanych działań - od 17 grudnia ub.r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Na firmę została nałożona kara pieniężna, na której wysokość wpływ miały sprawne działania podjęte przez spółkę w celu zaniechania pobierania opłat. Pozwoliło to na obniżenie kary o 30 proc. - wyniosła ona ostatecznie 15 mln zł. Prezes Urzędu nakazał też przedsiębiorcy publikację decyzji na stronie t-mobile.pl. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

T-Mobile Polska zapowiada złożenie odwołania od decyzji UOKiK-u „z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej”. - Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia - wyjaśnia operator.

- Warto podkreślić, że jest to pierwsze merytoryczne rozstrzygnięcie kwestii sposobu uzyskiwania wyraźnych zgód od konsumentów zgodnie z zapisami artykułu 10 Ustawy o Prawach Konsumentów. Dlatego do czasu przedstawienia firmie nowych wytycznych działaliśmy w oparciu o wcześniej uzyskane decyzje Prezesa UOKiK potwierdzające prawidłowości mechanizmu świadczenia usług Granie na czekanie, Szafa gra oraz Prenumeraty. Jest to ważne rozstrzygnięcie kwestii istotnej dla całego rynku ale nie powinno odbywać się kosztem jednego z podmiotów działających na nim - dodaje T-Mobile Polska.

Spółka zaznacza, że jej klienci o warunkach świadczenia wszystkich usług byli informowani na różne sposoby: w regulaminie przekazywanym przed podpisaniem umowy oraz SMS-ami na początku i końcu bezpłatnego okresu świadczenia danej usługi (z informacjami o dalszych kosztach i sposobie jej wyłączenia), ponadto w każdej chwili mogli zrezygnować z dodatkowych usług, wysyłając SMS o treści „NIE” na numer 80333. Operator udostępnia też każdemu abonentoowi podsumowanie zawartej umowy, w którym wyszczególnione są wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 15 mln zł kary od UOKiK dla T-Mobile Polska za płatne usługi włączane bez zgody klientów

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
eff
nareszcie ! ale kara powinna być 100 mln bez żadnych zniżek ! jak długo można było tolerować takie bandytyzmy ??? czas na banki itd
27 11
odpowiedź
User
prawnik
Kliencie! Przywieziemy ci pięć ton węgla i zrzucimy na podjeździe. Nie zamawiałeś, więc nie musisz nic płacić - oczywiście, jeśli odwieziesz nam węgiel. Jak nie odwieziesz, należy się 3600zł.
38 8
odpowiedź
User
prawnik
nareszcie ! ale kara powinna być 100 mln bez żadnych zniżek ! jak długo można było tolerować takie bandytyzmy ??? czas na banki itd


Święte i słuszne oburzenie nigdy nie powinno przysłaniać rozsądku. Nie o to chodzi, by karą zniszczyć operatora lub banki i sprawić, by ich usług nie było. Chodzi o to, by karą poprawić postępowanie tych, co źle czynią.
18 16
odpowiedź
User
TK
Najbardziej szkoda tych wszystkich emerytów którym wciska się jakieś melodyjki i inne pierdoły, potem rachunek podejrzanie wysoki ale kto to ogarnie w wieku 70 lat? Do ludzi pracujących w marketingu T-mobile: naprawdę cool jest robić w bambuko staruszków? macie z tego fun?
31 8
odpowiedź
User
Alejandro
Nie o to chodzi, by karą zniszczyć operatora lub banki i sprawić, by ich usług nie było. Chodzi o to, by karą poprawić postępowanie tych, co źle czynią.


A może jednak o to chodzić powinno?
Żeby następca wiedział, że zdechnie, jeśli zacznie łamać reguły.
19 11
odpowiedź