SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

184 litry napojów alkoholowych za 564 zł kupuje rocznie przeciętny Polak

W 2015 r. polscy konsumenci nabyli napoje bezalkoholowe o łącznej wartości 21,7 mld zł - wynika z raportu KPMG.

fot. Shutterstock.com Article

Pod względem wartości sprzedaży największą kategorię rynku napojów bezalkoholowych w Polsce stanowi segment napojów gazowanych. W 2015 r. wyniósł on 8,3 mld zł, co stanowiło 38% całości rynku. Woda butelkowana dominuje natomiast pod względem wolumenu sprzedaży, który w ostatnim roku wyniósł 3,2 mld litrów.

W 2015 r. Polacy wydali na wodę butelkowaną prawie 4,9 mld zł, kupując 3,2 mld litrów tego produktu w kanałach off- i on-trade. KPMG szacuje, że do 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld zł.

Z kolei segmentem napojów bezalkoholowych, który rośnie najszybciej, są napoje energetyzujące. Prognozy wskazują, że w latach 2016-2020 średni roczny wskaźnik wzrostu wyniesie ponad 6%.

W ciągu roku statystyczny Polak kupuje 184 litry napojów bezalkoholowych, wydając na nie równowartość 135 euro. Polacy nabywają mniej napojów niż Niemcy (291 litrów), Hiszpanie (255 litrów) czy Francuzi (225 litrów), ale więcej niż Brytyjczycy (157 litrów) czy Ukraińcy (72 litry).

Znaczny odsetek spożywanych napojów bezalkoholowych w Polsce stanowią wody butelkowane, których kupujemy średnio 82 litry i płacimy za nie łącznie 31 euro. Mimo to, konsumpcja wody butelkowanej w Polsce znacznie odbiega od liderów europejskich – najwięcej, bo 180 litrów rocznie, kupują Włosi, a zaraz za nimi plasują się Hiszpanie, na których przypada średnio 152 litry na osobę. Niemcy kupują ok. 143 litry wody na osobę, wydając na ten cel 118 euro. Nabywają oni wody droższe, o wyższej zawartości składników mineralnych czy wzbogacone o dodatkowe witaminy i składniki funkcjonalne.

Niemcy są również narodem, który nabywa najwięcej napojów gazowanych w przeliczeniu na jednego mieszkańca – 96 litrów rocznie, płacąc za nie średnio 139 euro. Przeciętny Polak w ciągu roku kupuje 1,7 razy mniej napojów gazowanych (57 l), na które wydaje 2,7 razy mniej (52 euro).

Na tle innych krajów europejskich, Polacy kupują relatywnie dużo soków, nektarów i napojów owocowych w przeliczeniu na osobę – 35 litrów rocznie, czyli tylko o 1 litr mniej niż mieszkańcy Niemiec. Daje nam to drugie miejsce w Europie. Trzecią pozycję zajmują Francja oraz Wielka Brytania, których mieszkańcy kupują średnio 30 litrów tych napojów na osobę.

Przeciętny Polak w ciągu roku kupuje ponad 3 litry napojów energetyzujących – znacznie mniej od mieszkańca Wielkiej Brytanii, który w 2015 r. wypił ponad 8 litrów tego napoju, płacąc za nie 31 euro. Mniej niż napojów energetyzujących Polacy spożywają napojów izotonicznych – statystycznie 0,9 litra na osobę.

Polski rynek napojów bezalkoholowych w dużej części uzależniony jest od nastrojów konsumenckich oraz trendów produktowych. Połowa wszystkich konsumentów wyjątkowo ceni dobry skład produktów i wybiera napoje bez sztucznych dodatków - takie, które uważa za zdrowe. Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi roli zdrowego stylu życia oraz funkcjonalności, których pewne napoje mogą im dostarczyć.

Jak wynika z badań KPMG przeprowadzonych wśród przedstawicieli firm działających na rynku napojów bezalkoholowych oraz konsumentów, równie istotnym trendem kształtującym poziom i dynamikę sprzedaży napojów jest trend value for money. 43% ankietowanych poszukuje wysokiej jakości produktu za rozsądną cenę oraz poszukuje w sklepach atrakcyjnych promocji cenowych.

Podstawę dystrybucji napojów bezalkoholowych w Polsce stanowi kanał off-trade (tj. sklepy różnego formatu i stacje benzynowe). Jego udział w rynku wynosi 92% w ujęciu wolumenowym. W porównaniu z innymi krajami europejskimi rola kanału on-trade (tj. głównie restauracji, pubów, barów, kawiarni i hoteli) niezmiennie pozostaje niewielka. W 2015 r. kanał ten odpowiadał za 8% całkowitego wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych w Polsce, podczas gdy średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosiła 18%.

W obrębie kanału off-trade największa część napojów sprzedawana jest w dyskontach, supermarketach i hipermarketach. W Polsce dyskonty odpowiadają za ponad 1/5 ogółu sprzedaży w tym kanale. 68% konsumentów deklaruje, że kupuje napoje bezalkoholowe w takich sklepach.

W badaniu KPMG połowa ankietowanych firm zdecydowanie pozytywnie oceniła swoją obecną sytuację finansową. Przedsiębiorstwa działające na rynku napojów bezalkoholowych optymistycznie opisują obecną i przyszłą sytuację swojej firmy. 88% ankietowanych ocenia bieżącą sytuację zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze, a wszystkie firmy spodziewają się wzrostów wolumenu sprzedaży w najbliższej przyszłości.

Prognozy na najbliższe lata odzwierciedlają pozytywne nastroje dotyczące rozwoju całego rynku. KPMG szacuje, że do 2020 r. wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych zwiększy się o blisko 14% i tym samym przekroczy poziom 24 mld zł.

Raport KPMG pt. "Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce" powstał na podstawie analizy danych uzyskanych od firm i instytucji badających rynek napojów bezalkoholowych (głównie Euromonitor International) oraz instytucji statystycznych (głównie Eurostat i GUS). KPMG w Polsce przeprowadziło badanie konsumentów oraz badanie firm z tej branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane w III kw. 2016 r. na reprezentatywnej próbie 1005 dorosłych Polaków. Respondenci zostali zapytani o swoje preferencje i zwyczaje związane z konsumpcją i zakupem napojów bezalkoholowych. W raporcie zostały wykorzystane także dane pozyskane w badaniu przeprowadzonym wśród przedstawicieli przedsiębiorstw z branży napojów bezalkoholowych. W badaniu wzięły udział zarówno duże koncerny, jak również średni i mali producenci.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 184 litry napojów alkoholowych za 564 zł kupuje rocznie przeciętny Polak

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pijacz
ZMIEŃCIE TYTUŁ!!!!!! Artykuł jest o BEZalkoholowych
11 8
odpowiedź
User
Ania
Przecież raport jest o napojach BEZALKOHOLOWYCH! Tytuł do zmiany.
10 8
odpowiedź
User
alkohol bezalkoholowy
z tytułu "alkoholowych" wynika że średnio pół litra alkoholu kosztuje 1,58 PLN ;-))))))
12 8
odpowiedź
User
dereck
Mocno się zdziwiłem, bo alkoholowych to u mnie parę litrów rocznie idzie, a w bezalkoholowych jestem w średniej albo trochę powyżej.
8 8
odpowiedź