444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji

W 2014 roku Telewizja Polska z abonamentu pozyskała 444 mln zł - podała spółka w sprawozdaniu abonamentowym. Pozwoliło to publicznemu nadawcy na pokrycie zadań misji publicznej jedynie w 32 proc.

pp
pp
Udostępnij artykuł:
444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji
fot. Shutterstock.com

Środki abonamentowe przekazane w ub.r. na rachunek Telewizji Polskiej w kwocie 444 mln zł były wyższe o 161,6 mln zł od wpływów z 2013 roku, o 190,1 mln zł od wpływów w 2012 roku oraz o 238,6 mln zł od środków przekazanych w 2011 r. Telewizja Polska podaje, że stało się tak m.in. w wyniku podjętych działań mających na celu usprawnienie egzekucji i ściągalności opłat abonamentowych.Wartość środków z abonamentu przekazanych w 2014 roku do TVP jest zbliżona do nominalnej kwoty z tego tytułu uzyskanej przez stację w latach 1997 – 1998. Jednak realna wartość tych środków po uwzględnieniu inflacji jest ponad dwukrotnie niższa niż wpływy abonamentowe z 1994 roku.

grafika

Mimo wyższych wpływów abonamentowych, udział abonamentu w przychodach ogółem TVP stanowił w 2014 roku tylko 29 proc. Było to jednak więcej niż rok wcześniej, gdy udział ten plasował się na poziomie 18,7 proc. Najniższy był w 2011 roku, gdy wynosił raptem 12 proc.- Niski udział abonamentu w przychodach Telewizji Polskiej związany jest głównie z niską ściągalnością środków, spowodowaną brakiem woli politycznej ustawowego rozwiązania problemu oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat oraz z relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej - podała TVP w sprawozdaniu.Telewizja Polska informuje że jej zeszłoroczne wpływy z abonamentu pokryły tylko 32,4 proc. kosztów związanych z misją realizowaną przez publicznego nadawcę.  Najwyższy udział środków z abonamentu w kosztach miał kanał TVP Historia - wyniósł on 60 proc. Natomiast w najmniejszym stopniu (6,5 proc.) abonament wspierał funkcjonowanie stacji TVP ABC, która ruszyła w połowie lutego ub.r. - Przeważająca część kosztów działalności misyjnej pokrywana jest z innych źródeł finansowania, przede wszystkim z reklamy i sponsoringu - podaje TVP. W 2014 roku jej przychody z tego tytułu wyniosły 902 mln zł, czyli o 38 mln zł więcej niż rok wcześniej.- W 2014 roku mieliśmy do czynienia z poprawą sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej. Wydatki na reklamę telewizyjną, po dziewięciu kwartałach spadków rosną systematycznie od IV kwartału 2013 roku. Ponadto, wzrost przychodów z reklamy i sponsoringu to efekt emisji na antenach TVP dwóch dużych imprez sportowych, jak również wdrożonej przez Biuro Reklamy optymalizacji polityki handlowej - wyjaśnia TVP. Jednocześnie przypomina, że nie mogąc przerywać programów reklamami „nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu, jak stacje komercyjne”.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej