SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

50 najszybciej rosnących marek na świecie

Na podstawie badań empirycznych prowadzonych dla 50 000 marek na świecie w okresie 10 lat firma Millward Brown oraz Jim Stengel wspólnie opracowali listę 50 marek notujących najwyższe wzrosty, budujących pogłębione relacje z klientami i charakteryzujących się najwyższymi wskaźnikami finansowymi w okresie 2001-2011.

Na podstawie zrealizowanych badań stwierdzono zależność przyczynowo-skutkową miedzy dążeniem marki do „wyższego celu” a osiąganiem doskonałych wyników finansowych.

Inwestycje w akcje firm z pięćdziesiątki najlepszych firm świata (zaliczonych do indeksu Stengel 50) przyniosły w ostatniej dekadzie o 400% wyższe zyski niż inwestycje w spółki należące do indeksu S&P 500.

Indeks Stengel 50 a indeks S&P 500

Z myślą o stworzeniu indeksu Stengel 50 firma Millward Brown Optimor przeprowadziła wycenę wielu tysięcy marek w ponad 30 krajach. Na liście znalazły się firmy/marki z rynku konsumenckiego oraz instytucjonalnego, należące do 28 kategorii, generujące przychody w przedziale od 100 mln USD do ponad 100 mld USD.

Indeks Stengel 50

Accenture (usługi w zakresie zarządzania i doradztwa dla firm)
Airtel (telefonia komórkowa)
Amazon.com (e-handel)
Apple (komputery osobiste i urządzenia mobilne)
Aquarel (woda butelkowana)
BlackBerry (telefonia komórkowa)
Calvin Klein (luksusowa odzież i akcesoria)
Chipotle (fast food)
Coca-Cola (napoje bezalkoholowe)
Diesel (moda młodzieżowa i dodatki)
Discovery Communications (media)
Dove (kosmetyki)
Emirates (linie lotnicze)
FedEx (usługi kurierskie)
Google (informacja w Internecie)
Heineken (piwo)
Hennessy (napoje alkoholowe)
Hermès (luksusowa odzież i wyroby skórzane)
HP (produkty i usługi informatyczne)
Hugo Boss (luksusowa odzież i akcesoria)
IBM (produkty i usługi informatyczne)
Innocent (żywność i napoje)
Jack Daniel’s (napoje alkoholowe)
Johnnie Walker (napoje alkoholowe)
Lindt (czekolada)
L’Occitane (kosmetyki)
Louis Vuitton (luksusowa odzież i wyroby skórzane)
MasterCard (płatności elektroniczne)
Mercedes-Benz (motoryzacja)
Method (chemia gospodarcza i kosmetyki)
Moët & Chandon (szampan)
Natura (kosmetyki)
Pampers (produkty do pielęgnacji i higieny dla dzieci)
Petrobras (energetyka)
Rakuten Ichiba (e-handel)
Red Bull (napoje energetyczne)
Royal Canin (karma dla zwierząt)
Samsung (elektronika)
Sedmoy Kontinent (handel detaliczny artykułami spożywczymi)
Sensodyne (pielęgnacja jamy ustnej)
Seventh Generation (chemia gospodarcza i kosmetyki)
Snow (piwo)
Starbucks (kawa i żywność)
Stonyfield Farm (organiczny nabiał)
Tsingtao (piwo)
Vente-Privee.com (e-handel)
Visa (płatności elektroniczne)
Wegmans (handel detaliczny artykułami spożywczymi)
Zappos (e-handel)
Zara (odzież)

W skład zespołu badawczego wchodzili eksperci Millward Brown Optimor specjalizujący się w strategii marek, Jim Stengel, prof. Sanjay Sood oraz studenci programu MBA z UCLA Anderson Graduate School of Management. Zespół postanowił przeprowadzić pogłębioną analizę sukcesów firm zaliczonych do indeksu Stengel 50. Na podstawie badań ustalono, że każda z pięćdziesięciu marek bazuje na jakimś ideale, czyli dążeniu do poprawy życia w określony sposób, bez względu na swoją wielkość czy kategorię.

Analiza przeprowadzona przez Millward Brown Optimor pozwoliła na stwierdzenie, że firmy skupiające się w swojej działalności na realizacji określonych ideałów, osiągały trzy razy wyższe wskaźniki wzrostu niż konkurenci w tych samych kategoriach.

Aby zbadać, czy i jak ideały wpływają na postawy konsumentów, zespół Neuroscience w Millward Brown opracował metodę mającą na celu odkrycie niejawnych skojarzeń między markami a ideałami. Dzięki temu badaniu uzyskano wiedzę na temat skojarzeń aktywowanych w ludzkich umysłach przez marki należące do indeksu Stengel 50 oraz marki konkurencyjne względem nich. Stwierdzono, że marki charakteryzujące się wysokimi wskaźnikami wzrostu są aktywne w pięciu fundamentalnych obszarach ogólnoludzkich wartości:

1. Wywoływanie radości: aktywowanie doznań związanych ze szczęściem, zachwytem i nieskończonymi możliwościami.
2. Budowanie powiązań: wzmacnianie umiejętności budowania wzajemnych, znaczących powiązań z innymi ludźmi i ze światem.
3. Zachęcanie do eksplorowania: wspieranie ludzi w eksplorowaniu nowych horyzontów i nowych doświadczeń.
4. Wywoływanie dumy: dawanie ludziom większej pewności siebie, siły, bezpieczeństwa i witalności.
5. Wpływ na społeczeństwo: wpływanie na społeczeństwo w szerokim sensie, od kwestionowania status quo do redefiniowania kategorii.

Projekt badawczy stał się punktem wyjścia do napisania książki pt. "Grow: How Ideals Power Growth and Profit at the World’s Greatest Companies" ("Grow, czyli jak ideały stymulują wzrost i generują zyski w najlepszych firmach świata".

Dołącz do dyskusji: 50 najszybciej rosnących marek na świecie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nik
Dlaczego zachęcanie do "eksplorowania" zamiast po polsku "odkrywania"???
odpowiedź
User
asia
nikogo chyba nie dziwi, ze w rankingu uplasowala sie firma hp, dziwne by bylo gdyby jej nie bylo, bo to jakie robi drukarki i jakie maja niskie koszty eksploatacji to czysta poezja
odpowiedź