SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

89 proc. polskich reklamodawców korzysta z modelu programmatic (raport)

Reklamy na platformach typu programmatic kupuje w Polsce 89 proc. marketerów, najpopularniejszym formatem w tym kanale jest rectangle, a rosnącym trendem model Private Market Place - wynika z nowego raportu IAB Polska.

Popularność modelu programmatic na polskim rynku reklamowym dynamicznie rośnie. Badania IAB Polska wskazują, że w tym kanale kupuje reklamy już 89 proc. reklamodawców. Wśród ankietowanych największy odsetek (60 proc.) widzi zalety tego sposobu realizacji kampanii w możliwości dokładnego dotarcia do grupy docelowej. Niemal taka sama część respondentów (po 59 proc.) wskazuje na oszczędność czasu oraz lepszą możliwość optymalizacji kampanii.

Jednocześnie jednak ankietowani mają świadomość ograniczeń, jakie wiążą się z programatycznym modelem zakupu. Jest to m.in. możliwość zakupu powierzchni blind (wskazuje na nią 48 proc. badanych), wciąż ograniczony wybór formatów reklamowych (37 proc.) oraz brak możliwości wybrania konkretnych stron (30 proc.).

Wśród najpopularniejszych formatów stosowanych w kanale programmatic na pierwszym miejscu znajduje się rectangle (86 proc.), który wyprzedza format double billboard (80 proc.) oraz billboard (67 proc.). Autorzy opracowania podkreślają, że popyt na poszczególne formaty reklamowe jest bezpośrednią pochodną ich podaży na rynku.

Raport wskazuje także na rosnącą popularność modelu PMP (Private Market Place), który staje się gorącym trendem na rynku.

- Model PMP to bezpośrednia umowa między wydawcą a reklamodawcą oparta na konkretnej stawce za 1 tys. odsłon - wyjaśnia Dorota Bigo, programmatic sales specialist w Google oraz szefowa grupy roboczej programmatic IAB Polska. - W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami więcej ankietowanych wskazało na korzystanie z tego modelu zakupu (44 proc. w tegorocznej ankiecie vs 38 proc. w zeszłorocznej). Kolejne 22 proc. zamierza rozpocząć korzystanie z tego modelu zakupu jeszcze w 2015 r. Jest to trend widoczny również w Europie, a wynikający z jednej strony z przesuwania budżetów w kierunku programmatic, a z drugiej strony z chęci utrzymania obecnych relacji z wydawcami.

81 proc. badanych deklaruje, że w kampaniach realizowanych w modelu programmatic korzysta z danych na temat użytkowników. Okazuje się przy okazji, że marketerzy coraz chętniej wykorzystują w swojej pracy nie tylko z własnych danych, ale także tych kupowanych z firm zewnętrznych. Wysoko wśród badanych cenione są dane na temat zainteresować odbiorców - 73 proc. uczestników badania wskazało na wykorzystywanie tego typu informacji w swoich kampaniach. Nieco mniejszym zainteresowaniem (na poziomie 64 proc.) cieszą się z kolei dane o intencjach zakupowych klientów.

Raport IAB Polska został przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAWI w maju i czerwcu br. na próbie ponad 90 reklamodawców, agencji i wydawców.

Dołącz do dyskusji: 89 proc. polskich reklamodawców korzysta z modelu programmatic (raport)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl