9 najciekawszych wniosków z raportu PwC o mediach. Oni będą mieli wielomiliardowe przychody

PwC od 26 lat śledzi dynamicznie rozwijającą się branżę rozrywki i mediów. Pojawił się właśnie najnowszy raport dotyczący tego rynku w globalnym ujęciu. Wybraliśmy z niego 9 najważniejszych wniosków.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
9 najciekawszych wniosków z raportu PwC o mediach. Oni będą mieli wielomiliardowe przychody

Branża rozrywki i mediów rozwija się bardzo dynamicznie i – dalej będzie szybko rosła – co zauważa PwC. W 2024 roku, według Global Entertainment & Media Outlook 2025–2029 PwC, przychody wzrosły o 5,5 proc. do 2,9 bln dolarów. Patrząc w przyszłość, PwC przewiduje, iż całkowite przychody E&M wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat przy rocznej stopie wzrostu złożonego (CAGR) wynoszącej 3,7 procent, osiągając 3,5 bln dolarów w 2029 r.

1. Branża rozrywki i mediów ma szansę na znaczący wzrost

Prognozuje się, że reklama stanie się dominującym źródłem dochodu, a do 2029 r. przychody z niej przekroczą o 300 mld dolarów wydatki konsumentów, co przewyższy wzrost wydatków konsumentów ponad trzykrotnie (6,1 proc. CAGR w porównaniu z 2,0 proc. CAGR).

2. Cyfryzacja napędza modele oparte na reklamach w różnych segmentach

Wraz ze spowolnieniem wzrostu produktów płatnych lub subskrypcyjnych na rynkach dojrzałych, firmy coraz częściej sięgają po reklamę jako istotne uzupełnienie. Formaty cyfrowe będą stanowić 80,4 procent całkowitych przychodów z reklam do 2029 roku, w porównaniu z 72 procent w 2024 roku. Tendencja ta jest widoczna w segmencie wideo OTT (Over-the-Top), gdzie kluczowym motorem wzrostu jest wideo na żądanie z reklamami (AVOD), a także w segmencie gier wideo, gdzie udział reklam w całkowitych przychodach ma osiągnąć 38,5 procent do 2029 roku.

3. Media stają się potężnym źródłem przychodów z reklam

Tacy sprzedawcy jak platformy internetowe, coraz częściej wykorzystują swoje witryny e-commerce do generowania przychodów z reklam. Przewiduje się, że do 2029 roku platformy detaliczne będą generować prawie 45,5 procent przychodów z płatnych wyszukiwań, w porównaniu z 39 procent w 2024 roku, a najwięksi gracze, tacy jak Amazon i Walmart, odnotowują wielomiliardowe przychody z reklam.

4. Sztuczna inteligencja zmienia produkcję i monetyzację w branży mediów i rozrywki

 AI wykracza poza zwykłą wydajność. Sztuczna inteligencja radykalnie obniża koszty i czas rozwoju w obszarach takich jak produkcja gier wideo i animacja. Dzięki rozwiązaniom związanym z AI również mały i średnie firmy mogą reklamować się w telewizji. Nowa technologie zwiększają elastyczność kampanii i pozwalają na lepsze targetowanie odbiorców.

5. Rozrywka offline wykazuje trwałą odporność i wpływ na gospodarkę

Pomimo transformacji cyfrowej, formaty offline nadal stanowiły 60,8 procent przychodów z usług E&M w 2024 r. i będą stanowić większość w 2029 r. Wydarzenia muzyczne na żywo i wpływy z kin nadal rosną, generując znaczące korzyści ekonomiczne dla lokalnych gospodarek, jak na przykład koncert Lady Gagi w Rio de Janeiro, który wniósł szacowany zysk w wysokości 100 mln dolarów.

6. Sektor gier nadal dominuje i wprowadza innowacje

Globalny rynek gier wideo to ogromny segment, którego przychody osiągnęły 223,8 mld dolarów w 2024 roku i według prognoz wzrosną do prawie 300 mld dolarów do 2029 roku, znacznie przekraczając łączne przychody z filmów i muzyki. Sektor ten jest również kolebką innowacji technologicznych. Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w rozwoju gier, a zjawiska kulturowe, takie jak VTuberzy (skrót od Virtual Youtuber. To osoba, która prowadzi anonimowo transmisje w sieci, używając do tego awatara a nie własnej twarzy), poszerzają jego zasięg.

7. Globalny wzrost jest rozdrobniony, a rynki wschodzące przodują

Wzrost przychodów z usług e-commerce i marketingu (E&M) różni się znacznie w zależności od regionu. Indie, Indonezja i Arabia Saudyjska są uznawane za najszybciej rozwijające się rynki na świecie, ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu (CAGR) powyżej 7,5 procent, napędzanym głównie przez rosnącą penetrację internetu i reklamę cyfrową. Z kolei rynki dojrzałe, takie jak Austria, Finlandia i Szwajcaria, odnotują znacznie wolniejsze tempo wzrostu.

8. Strategiczne fuzje i przejęcia oraz restrukturyzacja napędzana ewolucją branży

Sektor E&M jest świadkiem strategicznych fuzji i przejęć mających na celu konsolidację, redukcję kosztów i integrację danych, czego przykładem jest planowane przejęcie Interpublic Group przez Omnicom. Duzi gracze, tacy jak Comcast i Warner Bros. Discovery, również dokonują restrukturyzacji, aby lepiej pozycjonować swoje aktywa pod kątem strategicznych alternatyw i dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku.

9. Wdrażanie AI a utrata miejsc pracy

Wdrażanie sztucznej inteligencji napotyka na trudności związane z utratą miejsc pracy i obawami regulacyjnymi. Chociaż AI oferuje ogromny potencjał, nadal istnieją poważne obawy dotyczące jej wpływu na miejsca pracy i pilnej potrzeby wprowadzenia jasnych ram regulacyjnych, w szczególności dotyczących wykorzystywania materiałów chronionych prawem autorskim do trenowania modeli AI bez zezwolenia. Problem ten wywołał kampanie artystów i twórców na rzecz zmian w polityce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

HBO Max poszerza zasięg

HBO Max poszerza zasięg

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują