SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora z wyższymi wpływami i 11,1 mln zł straty netto, 21 proc. mniej z reklam w „Gazecie Wyborczej”

W minionym półroczu Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1,6 proc. do 584,7 mln zł oraz 11,1 mln zł straty netto. Procentowo najbardziej zmalały przychody firmy z działalności filmowej, sprzedaży reklam prasowych i wydawnictw, a najbardziej wzrosły ze sprzedaży biletów kinowych.

Article

Od stycznia do czerwca br. na wpływy Agory ze sprzedaży wynoszące 584,7 mln zł w największym stopniu złożyły się przychody z usług reklamowych, które wzrosły w skali roku o 1,9 proc., do 272,2 mln zł. Jeszcze bardziej - o 15,7 proc., do 89,1 mln zł - zwiększyły się wpływy ze sprzedaży biletów w kinach sieci Helios. Zmalały natomiast przychody ze sprzedaży wydawnictw (o 6,3 proc., do 68,9 mln zł), usług poligraficznych (o 0,3 proc., do 76,6 mln zł) i z pozostałej sprzedaży (o 4,2 proc., do 77,9 mln zł).

- Przychody ze sprzedaży usług reklamowych w Grupie zmniejszyły się o 0,7 proc. i wyniosły 150,5 mln zł. Ich spadek odnotowany w segmentach Prasa oraz Film i Książka częściowo skompensowały wyższe wpływy reklamowe segmentów Reklama Zewnętrzna, Internet oraz Radio. Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw sięgnęła 34,2 mln zł i była niższa o 4,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. Wpływ na to miały głównie spadki sprzedaży egzemplarzowej prasy w formie drukowanej oraz niższe przychody ze sprzedaży publikacji Wydawnictwa Agory - opisuje spółka sytuację w samym drugim kwartale br. Wydawca dodaje, że rok wcześniej przychody segmentu wydawniczego były dużo wyższe dzięki sukcesowi dystrybuowanej przez firmę gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, która zapewniła 14,9 mln zł, podczas gdy w minionym kwartale wpływy z tego tytułu wyniosły już tylko 6,9 mln zł.

Agora w pierwszej połowie br. ograniczyła koszty amortyzacji (o 8 proc., do 49,2 mln zł) oraz reprezentacji i reklamy (o 3,5 proc., do 38,1 mln zł), natomiast wzrosły wydatki na usługi obce (o 9,1 proc., do 207,5 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (o 2,8 proc., do 160,7 mln zł).

- Wzrost kosztów usług obcych o 11,2 proc. był spowodowany głównie wyższymi kosztami zakupu kopii filmowych oraz czynszów w segmencie Film i Książka, pośrednictwa sprzedaży reklam w segmencie Internet oraz Radio, a także kosztami realizacji kampanii w segmencie Reklamy Zewnętrznej. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników zwiększyły się o 1,8 proc., głównie z uwagi na realizację planów rozwojowych oraz wzrost zatrudnienia w wybranych segmentach. Ta pozycja kosztowa zmniejszyła się jedynie w segmentach Prasa i Druk, przede wszystkim w związku z niższym zatrudnieniem etatowym - opisuje Agora swoje wyniki finansowe w drugim kwartale br.

EBITDA firmy w minionym kwartale wyniosła 22,9 mln zł (32 proc. mniej niż rok wcześniej), a w całym półroczu - 50,9 mln zł (14,6 proc. w dół w skali roku). Spółka w drugim kwartale zanotowała 5,5 mln zł straty netto (wobec 3,5 mln zł zysku przed rokiem), a w minionym półroczu - 11,1 mln zł straty netto (rok wcześniej miała 4,8 mln zł zysku).

Na koniec czerwca br. Agora dysponowała środkami pieniężnymi wynoszącymi 103,6 mln zł, na co składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 30,1 mln zł oraz 73,5 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Ponadto firma miała też należności z tytułu złożonych przez spółkę AMS 29,6 mln zł kaucji pieniężnych jako zabezpieczenie gwarancji bankowych udzielonych w związku z budową i modernizacją 1,6 tys. wiat przystankowych w Warszawie

Zadłużenie kredytowe firmy wynosiło 119,3 mln zł, z czego 84,2 mln zł to kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego zaciągnięte przez spółkę Helios.

Na koniec minionego półrocza zatrudnienie w Agorze wynosiło 3 007 etatów, o 26 mniej niż rok wcześniej, co wynika głównie z redukcji w segmentach prasy i druku.

W segmencie prasowym Agora miała w zeszłym półroczu 135,7 mln zł wpływów, o 8,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam spadły o 14,2 proc., o wiele bardziej niż ze sprzedaży pism (o 4,6 proc.).

Agora zaznacza, że wyższe o 7,3 proc. wpływy z reklam w czasopismach wynikają głównie z większej liczby takich tytułów wydawanych przez spółkę. Natomiast przychody z reklam z „Gazecie Wyborczej”, wolumenowo zdecydowanie największe, zmalały najbardziej - o 21,4 proc., do 41,2 mln zł. W przypadku bezpłatnego dziennika „Metrocafe.pl” spadek wyniósł 17,6 proc.

Wpływy ze sprzedaży biletów w kinach Helios zwiększyły się w skali roku o 15,8 proc., do 89,2 mln zł, ze sprzedaży artykułów barowych - o 16,5 proc., do 32,4 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 0,8 proc., do 12,4 mln zł. Agora uzasadnia to przede wszystkim wyższą frekwencją - w samym drugim kwartale liczba biletów sprzedanych we wszystkich kinach w Polsce wzrosła w skali roku o 10,9 proc., do blisko 8,4 mln, a w kinach Helios - o 13,4 proc., do ponad 1,7 mln.

Przychody Wydawnictwa Agora zmalały w skali roku o 25,9 proc., do 25,2 mln zł, głównie z powodu niższych wpływów z koprodukcji i dystrybucji gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, której szczyt sprzedażowy przypadł w drugim i trzecim kwartale ub.r. Natomiast w minionym półroczu Agora ze sprzedaży gry i dodatków do niej miała 6,9 mln zł wpływów.

Mocno - o 64,7 proc., do 3,6 mln zł - zmniejszyły się też przychody Agory z działalności filmowej (to głównie wpływy spółki Next Film zajmującej się produkcją i dystrybucją filmów).

Zajmująca się reklamą zewnętrzną spółka AMS zanotowała w pierwszym półroczu br. 81,4 mln zł wpływów (9,9 proc. więcej niż rok wcześniej), co przy wzroście kosztów operacyjnych o 3,9 proc. do 67,2 mln zł dało wynik EBITDA wynoszący 22 mln zł (42,9 proc. więcej niż przed rokiem).

Agora podkreśla, że w samym drugim kwartale wzrost sprzedaży kampanii reklamowych na citylightach wyniósł 8,7 proc. AMS kontynuuje budowę nowych wiat przystankowych w Warszawie, rozpoczętą jesienią 2014 roku w ramach umowy ze stołecznym ratuszem. Obecnie zainstalowano już ponad tysiąc z 1,6 tys. nowych wiat i zdecydowaną większość włączono do systemu sprzedaży.

Segment internetowy Agory zanotował wzrost wpływów o 11,3 proc. do 79,8 mln zł, na co złożyły się wzrost sprzedaży reklam o 8,7 proc. do 63,9 mln zł i spadek sprzedaży ogłoszeń w wortalach o 7,5 proc. do 6,2 mln zł. Do wzrostu przyczyniły się głównie rozwój sieci AdTaily oraz wyższe wpływy serwisów sportowych dzięki Euro 2016.

Przy wzroście kosztów o 15,1 proc. do 70,2 mln zł (Agora uzasadnia to wyższymi kosztami usług pośrednictwa w sprzedaży reklam oraz wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników) segment zanotował spadek wyniku EBITDA o 9,7 proc. do 12,1 mln zł.

Pion radiowy Agory osiągnął w minionym półroczu wyższe wpływy ogółem (o 12,9 proc., do 55 mln zł) i przychody z reklam (o 5,4 proc., do 47 mln zł). Agora tłumaczy to przede wszystkim rosnącym wpływom ze sprzedaży reklam w sieci kin Helios.

EBITDA segmentu wyniosła 8,5 mln zł, o 46,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W styczniu br. Agora za 8,5 mln zł kupiła 53 proc. udziałów serwisu Goldenline.pl, co obciążyło jej wyniki finansowe za pierwsze półrocze w wysokości 3,3 mln zł.

Wpływy segmentu druku zmalały w minionym półroczu o 0,6 proc. do 80,6 mln zł, a koszty operacyjne zwiększyły się o 5,2 proc. do 83,6 mln zł, co Agora tłumaczy umocnieniem kursu euro wobec złotego mającym duży wpływ na ceny materiałów produkcyjnych i usług transportowych, a także zmianą siatki dostaw.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora z wyższymi wpływami i 11,1 mln zł straty netto, 21 proc. mniej z reklam w „Gazecie Wyborczej”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
równia pochyła w dół
76 21
odpowiedź
User
prawnik
Zmiana polityczna nie pozostała bez wpływu na wyniki...

Ale spadki są również związane z "niższym zatrudnieniem etatowym" w segmencie "Prasa i Druk".

Właściciele Agory: wasz produkt kierowany jest do "wykształciuchów", więc zaprzestańcie drażnienia klientów jakością produktu. Ilość literówek, błędów ortograficznych, ułomności dochodzi do granicy nietolerancji. Za dużo błędów na Gazeta.pl.
Tak być nie może, by główną zabawą w komentarzach było wyszukiwanie miejsc, w których nieopłacany stażysta popełnił "błont ortokraficzny".
60 11
odpowiedź
User
Olejarski
Moze w kolejnym zestawieniu agora przestanie istnieć
85 19
odpowiedź
User
krzysztof skowroński
OJEJ
51 12
odpowiedź
User
marcin
Gazeta Wyborcza ciagnie spółkę w dól
71 12
odpowiedź