Agora zarabia więcej poza mediami i kinami. Kampanie wyborcze bez znaczenia

W pierwszym kwartale 2025 roku grupa Agora osiągnęła kolejny wzrost przychodów i rentowności w segmencie reklamy zewnętrznej. Na dynamikę tego rynku nie mają wpływu kampanie wyborcze.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Agora zarabia więcej poza mediami i kinami. Kampanie wyborcze bez znaczenia
Fot. materiały prasowe AMS

Segment reklamy zewnętrznej grupy Agora w pierwszym kwartale 2025 roku wypracował 44,7 mln zł przychodów (12 proc. więcej niż przed rokiem), z czego te ze sprzedaży reklam zwiększyły się rok do roku z 36,8 do 41,2 mln.

Na ów segment składają się należące do Agory spółki AMS, AMS Serwis, Optimizers i Video OOH. Na koniec marca należało do nich 22,24 tys. nośników reklamowych, wobec 22,25 tys. przed rokiem (nie licząc powierzchni reklamowych na autobusach, tramwajach i w ramach sieci Cityinfo).

W zeszłym kwartale spółki Agory osiągnęły dużo wyższą dynamikę niż cały rynek reklamy zewnętrznej w Polsce, który według raportu danych IGZR i Publicis Group, urósł tylko o 1 proc. do 169,2 mln zł. – Na pozytywną dynamikę najistotniej wpłynęły wydatki na kampanie realizowane na nośnikach typu digital, citylight oraz city transport – wskazano w sprawozdaniu Agory.

Reklamy polityczne poza standardowymi nośnikami

Wyników segmentu outdoorowego grupy Agora nie napędzają natomiast kampanie wyborcze: ani te z pierwszej połowy ub.r. przed wyborami samorządowymi i do Parlamentu Europejskiego ani tegoroczna kampania przed wyborami prezydenckimi. Tomasz Helios, członek zarządu Agory odpowiadający za kina i outdoor, pytany o to na telekonferencji inwestorskiej zwrócił uwagę, że łatwo można zauważyć specyfikę reklam politycznych w przestrzeni publicznej: wiele nie jest rozwieszanych na standardowych nośnikach, tylko na płotach, balkonach, barierkach i słupach ogłoszeniowych.

– Mamy raczej do czynienia z baneryzacją outdoorową, chaotycznie rozmieszczanych banerów jest dosyć dużo – stwierdził. – Natomiast dla całego rynku  outdoorowego bieżąca kampania ma znaczenie znikome – dodał.

Działalność operacyjna segmentu outdoorowego grupy Agora kosztowała 45,6 mln zł, o 10,9 proc. więcej niż przed rokiem. Koszty usług obcych poszły w górę o 8,7 proc. do 20 mln zł, co jest przede wszystkim skutek wyższych wydatków na utrzymanie systemu i realizację usług. – Na wzrost kosztów utrzymania systemu w głównej mierze wpłynął rozwój systemu cyfrowych nośników indoorowych oraz wzrost czynszów nośników tradycyjnych, szczególnie w obszarze citylight. Z kolei w kosztach realizacji usług zwiększyły się koszty citytransportu analogowego, co jest pochodną wyższej sprzedaży na tym systemie – opisała Agora.

Wydatki pracownicze zwiększyły się o 24,1 proc. do 10,3 mln zł (wzrosły zarówno pensje podstawowe, jak i premie), a koszty amortyzacji – o 2,9 proc. do 10,5 mln (to konsekwencja wyższego obciążenia umowami zakwalifikowanymi do standardu rachunkowości MSSF16).

Za to nakłady na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów poszły w dół o 16,1 proc. do 2,6 mln zł, a na reprezentację i reklamę – o 9,1 proc. do 1 mln (w efekcie niższych kosztów kampanii patronacko-komercyjnych).

Na poziomie EBITDA zysk segmentu outdoorowego wzrósł z 9 do 9,6 mln zł, zaś strata operacyjna zmalała z 1,2 do 0,9 mln zł.

grafika

Zeszły kwartał to dla pionu reklamy zewnętrznej firmy kolejny wzrostowy okres. W 2024 roku segment zwiększył przychody o 9,2 proc. do 214 mln zł, a przy dużo niższej dynamice kosztów operacyjnych (o 1,8 proc. do 180,8 mln zł) jego zysk EBITDA poszedł w górę z 54,8 do 74 mln zł, a zysk operacyjny – z 18,4 do 33,2 mln.

Cała grupa kapitałowa Agora w pierwszym kwartale 2025 roku zanotowała spadek przychodów r/r o 6,9 proc. do 349,3 mln zł i wyniku netto z 3,8 mln zł zysku do 7,6 mln straty. Wpływy z biletów w kinach Helios zmalały o 17 proc., bo nie było tylu hitowych filmów jak w pierwszym kwartale ub.r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych