W Agorze ubyło ponad 140 pracowników. Mniej na pensje w „Gazecie Wyborczej”

W ciągu minionego kwartału zatrudnienie w grupie Agora zmalało o 5,6 proc. do 2 438 etatów. To skutek przede wszystkim zwolnień grupowych w pionie prasowym i internetowym, które kosztowały firmę 7,9 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W Agorze ubyło ponad 140 pracowników. Mniej na pensje w „Gazecie Wyborczej”
Fot. Jacek Kowalski

W marcu br. stałe zatrudnienie w grupie kapitałowej Agory wynosiło 2 438. Wobec 2 579 w marcu ub.r. (już po tym jak firma przejęła Eurozet) zmalało o 141 etatów. Natomiast w porównaniu do 2 581 etatów na koniec grudnia ub.r. nastąpił spadek o 143 etaty.

To głównie efekt przeprowadzonych w lutym i marcu br. zwolnień grupowych, które objęły segmenty prasy drukowanej i cyfrowej (czyli głównie „Gazetę Wyborczą” oraz internetu. Zapowiedziano, że spółka pożegna się z maksymalnie 180 osobami: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z pionu Gazeta.pl. Warunki zwolnień ustalono z działającymi w firmie związkami zawodowymi.

Agora pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami działu korekty, ok. 20 pracownikami warszawskiej drukarni, a także wielu dziennikarzy, m.in. Katarzyną Wężyk, Annę J. Dudek, Donatą Subbotko, Jackiem Szczerbą oraz większością osób z zespołu BIQdata.pl.

W dużo mniejszym stopniu do spadku liczby pracowników grupy Agora przyczyniło się sprzedanie na początku stycznia br. 80 proc. udziałów spółki rekrutacyjnej HRlink. Za 6,2 mln zł kupiła je spółka zależna Grupy Pracuj.

Więcej na pensje w kinach Helios

Na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze grupa Agora w zeszłym kwartale przeznaczyła 114,9 mln zł, o 18,6 proc. więcej niż przed rokiem. Częściowo wynika to z tego, że w styczniu i lutym ub.r. Eurozet nie był jeszcze uwzględniany w jej wynikach operacyjnych. W efekcie w segmencie radiowych Agory rok do roku koszty pracownicze poszły w górę o 72,5 proc. - z 14,9 do 25,7 mln zł.

Pion filmowo-książkowy firmy – obejmujący sieć kin Helios, zajmującą się produkcją i dystrybucją filmów spółkę Next Film i książkowo-płytowe Wydawnictwo Agora - zwiększył wydatki w tym obszarze zwiększył się o 25,9 proc.: z 22 do 27,7 mln zł. - Wzrost tej kategorii kosztów związany był głównie z działalnością kinową w związku z wyższymi kosztami wynagrodzeń etatowych i zleceń, głównie w efekcie wzrostu płacy minimalnej oraz zmiennego elementu wynagrodzenia dla kadry zarządzającej. Koszty wynagrodzeń i świadczeń były wyższe również w Wydawnictwie Agora, działalności gastronomicznej i filmowej - wyliczono w sprawozdaniu grupy Agora.

W segmencie reklamy zewnętrznej wydatki pracownicze wzrosły nieznacznie - z 8,2 do 8,3 mln zł. Zwiększyły się tylko zasadnicze wynagrodzenia, natomiast premie były niższe niż przed rokiem. Pion internetowy zanotował wzrost kosztów pracowniczych o 2 proc. do 15,2 mln zł. - Koszty te były wyższe w Gazeta.pl oraz w spółce Yieldbird - zaznaczono w sprawozdaniu.

Mniej dla pracowników „Gazety Wyborczej”

Jedynym segmentem grupy Agora ze spadkiem wydatków na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze jest prasa drukowana i cyfrowa. Koszty w tym zakresie zmalały w nim o 2,1 proc. - z 23,4 do 22,9 mln zł. Firma wyjaśniła w raporcie, że spadek nastąpił „głównie z powodu niższych wynagrodzeń zasadniczych i zmiennych elementów tego komponentu, co wynika z niższego poziomu zatrudnienia”.

W bilansie grupy Agora koszty zwolnień grupowych z lutego i marca określono na 7,9 mln zł. Bez ich uwzględnienia wydatki pracownicze urosły znacznie słabiej od łącznych kosztów operacyjnych, które poszły w górę o 24,8 proc. do 375,4 mln zł. W efekcie w zeszłym kwartale wynagrodzenia i świadczenia pracownicze stanowiły 30,6 proc. całkowitych wydatków, podczas gdy rok wcześniej było to 32,2 proc.

Więcej niż na pracowników firma przeznacza na usługi obce. W minionym kwartale koszty w tym zakresie sięgnęły 135,3 mln zł, o 34,6 proc. więcej niż przed rokiem.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol