SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Akcje Fachowcy.pl w dół o 90 procent. „Błędy w sprzedaży udziałów, obawy inwestorów, wprowadzamy restrukturyzację”

Akcje notowanego na rynku NewConnect startupu Fachowcy.pl Ventures w ciągu kilku tygodni straciły na wartości 90 proc., a Piotr Surmacki, założyciel i szef firmy mówi o stracie 150 milionów złotych kapitalizacji. W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl obszernie wyjaśnia przyczyny kryzysu i zapowiada program naprawczy. - Wystąpiły błędy w sprzedaży akcji, rosła nieufność inwestorów. Wprowadziliśmy program restrukturyzacji, a nowa emisja może być okazją do taniego nabycia cennego aktywa - zapowiada Piotr Surmacki.

Article

Fachowcy.pl to firma oferująca małym i średnim firmom narzędzia do stosowania nowoczesnego marketingu przy wykorzystaniu nowych technologii. Startup funkcjonuje w modelu SaaS sprzedając uniwersalne usługi marketingowe i internetowe w zamian za miesięczną opłatę abonamentową.

Spółka weszła na rynek NewConnect, jeszcze niedawno jej rynkowa wycena przekraczała kwotę 100 mln zł, a prezes Fachowcy.pl Ventures zapowiadał 100 mln rocznego zysku do 2020 r.

W ostatnim czasie jednak startup dotknął poważny kryzys. 10 sierpnia br. kurs akcji Fachowcy.pl był na poziomie 1,13 zł, by po kilku tygodniach osiągnąć wartość 0,07 zł w dniu 29 września. To spadek wartości akcji o 90 proc. w krótkim czasie.

Kryzysowa sytuacja zmusiła spółkę do odwołania prognozy na 2017 r. zakładającą osiągnięcie 7,4 mln zł zysku netto i 18,4 mln zł przychodów. "Główną przyczyną odwołania prognozy wyników jest niższy od oczekiwanego poziom przychodów ze sprzedaży w pierwszej połowie 2017 roku przy jednoczesnej wysokiej bazie kosztowej zakładającej dalszy wzrost skali biznesu" - napisano w komunikacie.

We wpisie na Facebooku Piotr Surmacki przyznał, że w ciągu kilku tygodni jego spółka straciła ok. 150 mln kapitalizacji. Częściową winą za złą sytuację firmy obarczył po części inwestorów, którzy zdaniem Surmackiego nie rozumieją w pełni funkcjonowania innowacyjnych startupów i nie są przygotowani na to, że młoda firma technologiczna nie zaczyna zarabiać w zakładanym wcześniej terminie. Dodał też, że polski rynek w przeciwieństwie np. do tego w USA jest płytki i cierpi na niedostatek pieniędzy.

Błędy przy sprzedaży akcji, będzie nowa emisja
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Surmacki obszernie i ze szczegółami rysuje kulisy obecnego kryzysu jaki dotknął Fachowców.pl podkreślając, że w grę nie wchodzi tylko jeden czynnik.

- Na spadek notowań złożyło się kilka rzeczy – wyjaśnia Surmacki. - Po pierwsze 21 sierpnia br. do obrotu na parkiecie zostało dopuszczonych 70 mln akcji, które były wyemitowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak widać po efekcie dopuszczanie wszystkich akcji na raz jest ryzykowne i w przyszłości należy to robić na bieżąco. Nie chcieliśmy dopuszczać poszczególnych serii ze względu na koszty - każdy proces dopuszczenia to znaczące koszty w zakresie przygotowania dokumentu informacyjnego i przeprowadzenia całego procesu.

Zdaniem szefa Fachowcy.pl sam proces dopuszczenia też się przeciągał ze względu na liczbę pytań jakie GPW zadawała do dokumentu informacyjnego.

- Zamiast jak zakładaliśmy trwać 2-3 miesiące proces trwał 8 miesięcy – ujawnia Surmacki. - Ten czas zmęczył inwestorów, niektórzy zaczęli się zastanawiać czy jak GPW zadaje nam tyle pytań i robi problem z dopuszczeniem to czy w spółce na pewno jest wszystko w porządku. Na spadek kursu wpływ też miały słabsze od oczekiwanych wyniki w II kwartale br.

Szef spółki zaznacza, że był jeszcze jeden istotny element mający wpływ na obecną sytuację. Razem z dopuszczeniem przeprowadzono transakcję sprzedaży akcji w ramach ABB (budowanie przyspieszonej księgi popytu).

- Zakładaliśmy, że w ramach transakcji sprzedamy 14 mln akcji po 0,60 zł z czego do spółki miało trafić ponad 6 mln zł na dalszy rozwój biznesu – informuje Surmacki. - Niestety finalnie ze względu na sytuację rynkową (kurs akcji) cena transakcji była znacząco niższa bo 0,27 zł i nie sprzedaliśmy tyle akcji ile zakładaliśmy - do spółki zamiast trafić 6 mln zł trafiło nieco ponad 1,2 mln zł. Rynek miał więc w świadomości, że do realizacji naszego celu potrzebujemy jeszcze 5 mln zł, miał też w świadomości, że kurs jest na poziomie 0,10 zł więc trzeba będzie wyemitować dużą liczbę akcji, żeby pozyskać tę kwotę i to był pewnie kolejny element.

Pomimo niekorzystnej obecnie sytuacji kapitałowej Fachowcy.pl Ventures szef spółki pozostaje optymistą w kwestii przyszłości firmy.

- Odnośnie kwestii realności pozyskania środków to jeszcze kilka miesięcy temu inwestorzy akceptowali wycenę spółki na ponad 100 mln zł – przypomina Surmacki. - W dniu 22 sierpnia przeprowadziliśmy transakcję w ramach ABB przy wycenie biznesu na poziomie prawie 40 mln zł gdzie kupującymi były w większości instytucje. W ciągu ostatniego pół roku w spółce nic nie zmieniło się na gorsze, a raczej wszystko zmieniło się na lepsze - poprawiliśmy efektywność w każdym obszarze. Teraz chcemy sprzedać akcje inwestorom przy wycenie biznesu na poziomie 14 mln zł, więc najtaniej jak kiedykolwiek sprzedawaliśmy. Wydaje się, że ta cena powinna być bardzo atrakcyjna i inwestorzy powinni być zainteresowani. Niestety spadek kursu spowodował wiele negatywnej komunikacji w mediach na temat spółki co nie pomaga w podjęciu decyzji o zakupie. Ja wierzę jednak że są inwestorzy, którzy patrzą fundamentalnie na biznes i potraktują naszą ofertę jako okazję do taniego nabycia cennego aktywa.

Firma w przebudowie
Szef Fachowcy.pl zdradza nam też szczegóły działań naprawczych które wprowadzono i zaplanowano w spółce aby przekonać do niej rynek.

- Zmieniliśmy strukturę działu handlowego w taki sposób, żeby było tyle samo konsultantów w call-center ilu mamy handlowców, bo średnio jeden konsultant umawia 4 spotkania dziennie, a ich odbywalność była na poziomie 80 proc., więc 3,2 spotkania dziennie i tyle handlowiec jest w stanie odbyć – tłumaczy Surmacki. - Licząc na 20 dni roboczych mamy 64 spotkania odbyte w miesiącu. Biorąc pod uwagę średnią konwersję ze spotkania na umowę jaką mieliśmy na poziomie 14 proc., to mamy ponad 8 umów na jednego handlowca. Niestety we wrześniu br. zmienialiśmy cennik, w zespole wprowadziło to nieco zamieszania i teraz na koniec września jak patrzę na średnią odbywalność to spadła na 57 proc., a konwersja na 10 proc., więc wynik września na ten moment szacujemy w okolicach 100 sprzedanych pakietów.

Zdaniem naszego rozmówcy pozytywne jest to, że zmiana cennika spowodowała więcej płatności rocznych (za rok z góry) w stosunku do miesięcznych i wzrost średniej rocznej wartości podpisanych umów abonamentowych.

- Od października wprowadzamy kolejne zmiany w call center - z większością ludzi przechodzimy na rozliczenia akordowe i pracę z domu. Będziemy im płacili 40 zł za każde skutecznie umówione spotkanie, czyli takie które się odbyło – zapowiada Surmacki. - Dajemy ludziom wszystkie narzędzia, czyli CRM, bazy danych, system telekomunikacyjny i oni jedyne co mają zrobić to wtedy kiedy im pasuje włączyć się w system i wykonywać połączenia do klientów z bazy lub obdzwaniać leady zebrane z kampanii reklamowych w internecie.

Szef fachowcy.pl wyjaśnia, że kolejna zmiana to przejście z częścią handlowców na współpracę partnerską, w ramach której również otrzymują oni wszystkie niezbędne narzędzia.

- Jedyne co handlowiec ma zrobić to na spotkaniu podpisać umowę, za którą płacimy mu zryczałtowaną stawkę zależną od poziomu realizacji celu sprzedażowego w danym miesiącu. Handlowiec realizując target może za jedną umowę otrzymać nawet 1,4 tys. zł. Mamy kilkoro handlowców, którzy regularnie co miesiąc od ponad roku zawierają ponad 14 umów w miesiącu, czyli w ich wypadku wynagrodzenie którego mogą się spodziewać będzie wynosić prawie 20 tys. zł miesięcznie. Z drugiej strony nam uwzględniając koszty spotkań, samochodu, telefonu daje to koszt całkowity takiego handlowca na poziomie 24 tys. zł. W przeliczeniu na jedną podpisaną umowę wychodzi koszt 1.7 tys. zł czyli taki jaki przyjęliśmy w naszych kalkulacjach jako optymalny. Podobne zmiany wprowadzamy również w zakresie produkcji gdzie już teraz wiele etapów dostarczania naszej usługi rozliczamy po zryczałtowanych stawkach – podkreśla Surmacki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Akcje Fachowcy.pl w dół o 90 procent. „Błędy w sprzedaży udziałów, obawy inwestorów, wprowadzamy restrukturyzację”

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tak
Najpierw to była firma z przypadkowym Wordpressem. Później można było na niej wynająć fachowca. Później zmienili profil na agencję marketingową. A teraz? O co chodzi?
odpowiedź
User
rozsadek
koleś odleciał, dajcie mi kase a a ja... co ludzie nie zrobią dla srebrników... żenada...
odpowiedź
User
nie dotykać
PS i wszystko jasne. Pump i dump ma sie dobrze. Dopracowany do perfekcji.
Kto pamięta losy akcji ProxyAd ten zna temat aż za dobrze. Kiedy i z czym kolejne kółeczko?
odpowiedź