SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Alibaba i Amazon będą szybciej usuwać z oferty niebezpieczne produkty

Platformy handlowe Alibaba, Amazon, eBay oraz Rakuten podpisały z Unią Europejską porozumienie, w ramach którego będą szybciej niż dotąd usuwać z oferty produkty uznane za niebezpieczne. W wypadku towarów zgłoszonych przez instytucje z krajów członkowskich platformy będą reagować w ciągu dwóch dni, zaś przy zgłoszeniach od klientów - w ciągu pięciu dni.

fot. Shutterstock.com Article

W dyrektywie przyjętej przez Unię Europejską w 2015 r. stwierdzono, że w ramach jednolitego rynku cyfrowego należy szybko i skutecznie eliminować ze sprzedaży niebezpieczne produkty, lecz nie określono terminów w jakich powinno się to odbywać.

We wrześniu ub.r. Komisja Europejska zobowiązała się do monitorowania postępów w zwalczaniu nielegalnych treści w internecie i ustalania, czy potrzebne są dodatkowe działania.

Zalecenie ma zastosowanie do wszystkich rodzajów nielegalnych treści, takich jak treści o charakterze terrorystycznym, podżeganie do nienawiści i przemocy, materiały prezentujące seksualne wykorzystywanie dziecka, niebezpieczne towary i naruszenie praw autorskich. Unijny system wczesnego ostrzegania umożliwia 31 państwom europejskim i KE szybką wymianę informacji na temat niebezpiecznych produktów niespożywczych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

Szybsze wycofywanie produktów

Teraz poinformowano, że 4 internetowe platformy handlowe – Alibaba, Amazon, eBay oraz Rakuten podpisały zobowiązanie do szybszego usuwania niebezpiecznych produktów sprzedawanych za pośrednictwem ich platform.

Serwisy zobowiązały się do udzielania odpowiedzi na pochodzące od organów państw członkowskich zgłoszenia produktów niebezpiecznych w ciągu dwóch dni roboczych oraz podejmowania działań w odpowiedzi na zgłoszenia od klientów w ciągu pięciu dni roboczych.

W ramach unijnego porozumienia wspomniane serwisy obiecały podjęcie następujących działań:

Reagowania w ciągu dwóch dni roboczych na zgłoszenia pochodzące od organów, składane za pośrednictwem punktów kontaktowych ustanowionych w przedsiębiorstwach, i do usuwania oferowanych produktów, które nie są bezpieczne. Następnie przedsiębiorstwa powinny informować organy o podjętych działaniach.

Zapewnienia klientom prostej metody zgłaszania niebezpiecznych produktów. Takie zgłoszenia są traktowane priorytetowo, odpowiednia reakcja następuje w ciągu pięciu dni roboczych.

Sprawdzania informacji o produktach wycofanych/niebezpiecznych, które dostępne są w unijnym systemie wczesnego ostrzegania i dotyczą niebezpiecznych produktów niespożywczych, a także w innych źródłach (np. zasobach organów ścigania) i podejmowania odpowiednich działań w odniesieniu do przedmiotowych produktów, jeżeli zostały one zidentyfikowane.

Ustanowienia punktów kontaktowych dla organów państw członkowskich UE na potrzeby zgłaszania niebezpiecznych produktów i usprawnienia komunikacji dotyczącej kwestii bezpieczeństwa produktów.

Podejmowania działań ukierunkowanych na zapobieganie ponownemu pojawianiu się niebezpiecznych produktów, które zostały wcześniej usunięte.

Zapewnienia sprzedającym odpowiednich informacji/szkoleń dotyczących zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, wymagania od sprzedających przestrzegania przepisów i zapewnienia sprzedającym odesłania do wykazu obowiązujących przepisów UE regulujących kwestie bezpieczeństwa produktów.

- Coraz więcej obywateli UE robi zakupy w internecie. Handel elektroniczny otworzył przed konsumentami nowe możliwości, oferując im szerszy wybór i niższe ceny - zaznaczyła w komunikacie Vĕra Jourová, komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci. - Bezpieczeństwo konsumentów podczas zakupów w internecie powinno być tak wysokie jak w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie. Z zadowoleniem przyjmuję zobowiązanie do zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Wzywam również inne internetowe platformy handlowe do przyłączenia się do tej inicjatywy, tak aby internet stał się bezpieczniejszym miejscem dla unijnych konsumentów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Alibaba i Amazon będą szybciej usuwać z oferty niebezpieczne produkty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl