SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro mało odczuwa konkurencję, będą negocjacje z InPostem ws. podwyżki cen dostaw

- Odczuwamy bardzo ograniczony wpływ konkurencji - stwierdził François Nuyts, prezes Allegro. Firma spodziewa się w najbliższych miesiącach wyższych dynamik sprzedaży na platformie, zamierza negocjować ws. zapowiedzianej przez InPostem na jesień podwyżki cen dostaw.

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroArticle

Allegro ocenia dotychczasowy wpływ konkurencji w Polsce jako bardzo ograniczony - poinformował podczas telekonferencji z analitykami prezes Allegro, François Nuyts. - Odczuwamy bardzo ograniczony wpływ konkurencji - powiedział menedżer, pytany o działania konkurencji w Polsce.

Od ponad roku w Polsce działa w pełni platforma Amazona, w październiku uruchomiła usługę z nielimitowanymi dostawami Amazon Prime. Natomiast w ostatnich miesiącach mocno na popularności zyskiwało obecne u nas od jesieni Shopee, m.in. dzięki szeroko komentowanej kampanii reklamowej.

Allegro to zdecydowanie najpopularniejsze platforma e-commerce w Polsce. Według badania Mediapanel w kwietniu br. zanotowało 22,18 mln użytkowników, 73,75 proc. zasięgu oraz godzinę, 41 minut i 30 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Dyrektor finansowy Jon Eastick poinformował o przyspieszeniu sprzedaży GMV grupy w maju. - W maju dynamika GMV sięga wysokich kilkunastu proc. Spodziewamy się znacznego przyspieszenia wzrostu sprzedaży GMV w dalszej części roku w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku - powiedział.

Podwyżki kosztów dla sprzedawców mają dać Allegro wyższą marżę

- Od 1 lutego wprowadziliśmy podwyżki, które były widoczne od połowy I kwartału, a efekty tego będą widoczne w bieżącym kwartale. Jeśli chodzi o II kwartał to zobaczymy nieduży wzrost wskaźnika take rate o kilka punktów bazowych" - powiedział dyrektor finansowy.

- Podtrzymuję zapowiedzi, że take rate wzrośnie w tym roku, ale nie w tempie, jakie było w latach 2020 i 2021 - dodał.

Take rate (prowizje i opłaty) wzrósł w I kwartale 2022 roku o 0,02 p.p. rdr do 10,46 proc. Współczynnik ten w skali całego 2021 roku zwiększył się o 0,96 p.p. do 10,23 proc., spadając w IV kw. o 0,45 p.p. kdk do 9,84 proc.

Z początkiem lutego br. Allegro wprowadziło wyższy cennik dla sprzedawców za dostawy w ramach Allegro Smart! za zakupy opłacone z góry i za pobraniem, miesiąc później podniosło sprzedawcom z kontami firmowymi prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach, a także opłaty za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard, a na początku czerwca w górę pójdą opłaty od sprzedawców za przesyłki z płatnością przy odbiorze.

- Proszę pamiętać, że w III i IV kwartale 2021 roku mieliśmy obniżenie minimalnej kwoty zamówienia do 40 zł, jeśli chodzi o bezpłatne dostawy dla klientów przez kurierów. Dzięki temu kwota minimalna jest taka sama dla dostaw do automatów i punktów odbioru. To ma wpływ na obniżenie marży i spadek EBITDA rok do roku w ostatnich dwóch kwartałach. Nie chcieliśmy zmieniać kosztów dla naszych sprzedawców pod koniec ubiegłego roku - tłumaczył Jon Eastick, pytany o możliwość wprowadzenia kolejnych podwyżek w tym zakresie

W związku z inflacją Allegro obniżyło prognozy wzrostu

- Porównując rok do roku musimy pamiętać, że ograniczenia w handlu wynikające z lockdownu trwały do maja 2021, a to miało bezpośrednie przełożenie na nasze wyniki. Dlatego spodziewamy się wyższej dynamiki wzrostu GMV w drugim kwartale. Podobna sytuacja miała miejsce w krajach, gdzie działa Mall. Tam też widzimy, że dynamika wzrostu poprawiła się od maja - dodał Eastick.

Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła 10,82 mld zł (wzrost o 12,8 proc. rdr). Spółka szacuje zmniejszone przez kilka dni wydatki konsumentów z powodu wybuchu wojny na Ukrainie na 140 mln zł.

Allegro obniżyło w czwartek rano tegoroczną prognozę wzrostu GMV do 15-20 proc. z "wysokich kilkunastu do niskich 20 proc." przewidywanych wcześniej.

- Obecnie na rynku panuje niepewność, pojawiają się głosy, że będzie krach, jeśli chodzi o popyt ze strony konsumentów z powodu większych kosztów. Ostatnie wyniki sprzedaży detalicznej w Polsce pokazują, że dalej polski konsument jednak kupuje. Ma to niewątpliwie związek z działaniami ze strony rządu, mającymi na celu ochronę przed inflacją. Wyższa inflacja z powodu wojny w Ukrainie, może zostać z nami trochę dłużej niż spodziewaliśmy się 3 miesiące temu. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że polski konsument może odczuć narastającą presję cenową, dlatego postanowiliśmy obniżyć tegoroczne prognozy. Analogiczna sytuacja jest na wszystkich rynkach naszej grupy, wszystko zależy od polityki konkretnego rządu - powiedział dyrektor finansowy.

Firma obniżyła też cel wzrostu przychodów w 2022 roku do 25-30 proc. z nieco powyżej 30 proc. zakładanych wcześniej. Ponato zmniejszyła przewidywania dotyczące skorygowanej EBITDA w 2022 roku do 10-15 proc. z niskich-średnich kilkunastu proc. przewidywanych wcześniej.

- Jeśli chodzi o wzrost kosztów, sytuacja jest pod kontrolą. W wielu przypadkach mamy długoterminowe umowy. Bardzo ważne jest to, że większość naszych kredytów zaheadowana. Średnio zamiast stawki WIBOR zapłacimy przez następne 3 lata 1,3 proc. odsetek. To jest ogromna i pozytywna dla nas różnica - powiedział Eastick.

- W przypadku InPostu mamy umowę indeksującą do inflacji poziom wzrostu stawek, co jest normą w długoterminowych umowach. Przez ostatnie 2 lata ilości transakcji wzrosły dużo szybciej niż się obie strony spodziewały. To głównie wynik dużego sukcesu programu Smart!, w którym Allegro subsydiuje te transakcje. Jesteśmy przekonani, że w tej sytuacji marże dla InPostu są bardzo wysokie. Znamy oczekiwania partnera i to jest pole do negocjacji - dodał.

Prezes InPostu Rafał Brzoska zapowiedział dwucyfrowe podwyżki cen usług dla Allegro od listopada.

Grupa Allegro nie zmieniła celów finansowych do 2026 roku. - Podtrzymujemy prognozy do 2026 roku. Ewentualne zmiany robimy raz w roku, w momencie przygotowania budżetu na następny rok. Jeśli odchylenia od tego planu nie są bardzo widoczne, nie ma sensu robić ich w środku roku. W skali 4 lat te zmiany na razie są minimalne. Nie ma potrzeby zmiany oczekiwań. Jeśli nic nadzwyczajnego się nie wydarzy, to pierwszym momentem ewentualnej rewizji będzie koniec 2022 roku - powiedział Eastick.

Roczny wzrost GMV Allegro w latach 2022-2026 ma być na powyżej 20 proc., przychody grupy mają w tym czasie rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA ma być w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc.

Planowane roczne nakłady kapitałowe Allegro w latach 2023-2026 wyniosą 1 mld-1,3 mld zł rocznie. Poziom zadłużenia grupy ma spadać z około 3.0x przy planowanym przejęciu Mall Group do około 1.0x w 2025 roku.

Jon Eastick poinformował, że integracja z Mall Group przebiega zgodnie z planem. - Integracja z Mall Group przebiega dobrze. Na początku przyszłego roku chcemy mieć wersję platformy z funkcjonalnościami allegro, które będzie współpracowało z systemami Mall. Decyzja, jak będzie się nazywała ta domena, jeszcze nie zapadła - powiedział.

Allegro ma ponad tysiąc automatów paczkowych

Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.

W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.

- Podtrzymujemy cel 3 tys. automatów paczkowych. Uzyskaliśmy opcję na zainstalowanie 2 tys. automatów paczkowych w placówkach sieci sklepów detalicznych. To pomoże nam w realizacji tegorocznego celu. O szczegółach poinformujemy w ciągu kilku tygodni. Mamy dużo więcej automatów zainstalowanych niż na początku roku - opisał Jon Eastick.

Allegro zmniejszyło w czwartek plany inwestycji w 2022 roku do 675-725 mln zł wobec 700–750 mln zł przewidywanych wcześniej. Jon Eastick podkreślił, że zmiany nie dotyczą planów rozwoju automatów paczkowych.

Allegro jest notowane na warszawskiej giełdzie od jesieni 2020 roku. W czwartek, po publikacji wyników finansowych z pierwszego kwartału, akcje firmy podrożały o 5,2 proc. do 23,45 zł. Od początku września ub.r. kurs zmalał o 66 proc., z poziomu ok. 70 zł.

Dołącz do dyskusji: Allegro mało odczuwa konkurencję, będą negocjacje z InPostem ws. podwyżki cen dostaw

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl