Amazon usuwa 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów. Efekt dziennikarskiego śledztwa „Financial Times”

Serwis Amazon usunął w Wielkiej Brytanii prawie 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów zachwalających towary oferowane głównie przez chińskich producentów. To rezultat dochodzenia przeprowadzonego przez dziennikarzy „Financial Times”, które dowiodło, że recenzenci otrzymywali korzyści w zamian za przychylne opisy różnych produktów. Rekordzista zamieszczał swoje recenzje raz na 4 godziny.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Amazon usuwa 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów. Efekt dziennikarskiego śledztwa „Financial Times”
Siedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.com

Amazon należy obecnie do najbardziej popularnych platform e-commerce na świecie. Jednak co pewien czas pojawiają się pod adresem serwisu zarzuty o to, że publikowane w nim recenzje produktów są zmanipulowane, a Amazon przymyka na to oczy. Koncern twierdzi, że stara się walczyć z tym zjawiskiem, a przykładem ma być m.in. proces wytoczony w 2015 r. autorom wprowadzających w błąd recenzji.

20 tys. recenzji usuniętych w Wielkiej Brytanii

Teraz sprawa fałszywych recenzji powróciła w wypadku lokalnej wersji Amazona funkcjonującej w Wielkiej Brytanii, o czym poinformował „Financial Times”.

Reporterzy tej gazety przeprowadzili dziennikarskie śledztwo, które wykazało znaczące nieprawidłowości w segmencie recenzji zamieszczanych na platformie.

Zgodnie z ustaleniami „FT” aż 7 z 10 czołowych recenzentów na Amazonie wystawiało w nim pozytywne opinie produktów oferowanych głównie przez mniej znanych chińskich producentów w zamian za korzyści finansowe.

Autorzy recenzji otrzymywali na własność konkretne przedmioty, pisali na ich temat pochlebne recenzje (nawet gdy na to w żaden sposób nie zasługiwały) i wystawiali pięciogwiazdkowe oceny. Następnie autorzy mogli zatrzymać otrzymany sprzęt lub sprzedać go korzystnie w internecie.

Rekordzistą w wykrytym procederze okazał się Justin Fryer, najbardziej aktywny i popularny recenzent na brytyjskim Amazonie. Zgodnie z ustaleniami „FT” mężczyzna opisujący nieistniejące zalety pochodzącego z Chin sprzętu elektronicznego, pojazdów elektrycznych czy urządzeń przeznaczonych do ćwiczeń fizycznych w okresie od czerwca do września br. zarobił kwotę przekraczającą 20 tys. funtów. Doszło do tego, że Fryer publikował jedną fałszywą recenzję co 4 godziny twierdząc, że dokładnie przetestował każdy z produktów.

W odpowiedzi na ustalenia „FT” Amazon usunął ze swojej brytyjskiej platformy ok. 20 tys. recenzji wprowadzających użytkowników w błąd i zapowiedział, że podejmie bardziej zdecydowane działania ograniczające obecność takich treści w serwisie.

Z kolei brytyjski dziennik przywołuje dane firmy Fakespot, zgodnie z którymi na Amazonie fałszywych jest obecnie 61 proc. recenzji produktów z kategorii elektroniki, to samo dotyczy 63 proc. w segmencie kosmetycznym, a 64 proc. opinii jest mylących w obszarze suplementów diety i witamin.

W drugim kwartale br. Amazon osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 88,91 mld dolarów - najwięcej w historii firmy. Mimo pandemii koronawirusa zyski netto wyniosły 5,2 mld dol. wobec 2,6 mld dol. rok wcześniej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi