Były gangster "Słowik" na czele MMA-VIP. "Liczy się głównie aspekt komercyjny"

Falę kontrowersji i oburzenia w mediach wzbudziło ogłoszenie Marcina Najmana, że szefem firmowanej prze niego federacji MMA-VIP został Andrzej Zieliński ps. "Słowik", były szef tzw. mafii pruszkowskiej. Zdaniem ekspertów, widowisko nie ma co liczyć na poważnych sponsorów reklamowych, a show z byłym bossem mafii ma tylko podbić medialne zainteresowanie MMA-VIP, przekładające się na zyski.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

W sobotę 8 stycznia Marcin Najman zaszokował opinię publiczną, kiedy na konferencję promującej czwartą galę walk pokazowych MMA-VIP przedstawił szefa honorowego imprezy. Przy akompaniamencie z "Ojca Chrzestnego" na scenę wkroczył mężczyzna w masce zakrywającej twarz.

Najman:" w MMA- VIP jest Boss"

Chwilę później okazało się, że to Andrzej Zieliński (znany też pod nazwiskiem Banasiak) "Słowik" - przywódca gangu pruszkowskiego - jednej z najgroźniejszych grup przestępczych w Polsce lat 90. "Słowik" był oskarżony o kierowanie zorganizowaną grupą przestępczą o charakterze zbrojnym oraz o zlecenie zabójstwa komendanta głównego policji Marka Papały (z tego ostatniego został uniewinniony). .

"U nas słupów nie ma. W MMA- VIP jest Boss" - napisał na Twitterze Najman.

Decyzja o włączeniu "Słowika" do MMA-VIP natychmiast spotkała się z bardzo ostrymi, krytycznymi reakcjami w internecie. " Wg mnie wszystko się spina - oto stały komentator TVP Info nawiązuje współpracę z gangsterem, z którym zażyłością chwalił się pracownik TVP Info - Jarosław Jakimowicz" - skomentowała dziennikarka Karolina Opolska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ksw-transmisja-gala-70-polsat-box-viaplay ##

Współpracę ostro skomentował Krzysztof Stanowski z Weszło i Kanału Sportowego. "Trzeba być naprawdę idiotą, by współpracować i publicznie chwalić się współpracą z gangsterem, przestępcą i bydlakiem. Mam nadzieję, że firmy, które tam się reklamują robią to po raz ostatni" - napisał dziennikarz.

Na Facebooku Stanowski dodał: "Dynamiczny rozwój przeróżnych federacji od freakowego mordobicia pokazuje, w jakich czasach żyjemy i w jakich realiach wychowują się nasze dzieci. (…). Organizacja Marcina Najmana, która wcale nie jest organizacją Marcina Najmana, ponieważ ma on w niej zero udziałów… No, organizacja firmowana łysym łbem Marcina Najmana przedstawiła swojego bossa - okazało się, że jest nim „Słowik”, czyli były szef mafii pruszkowskiej. To są naprawdę dziwne czasy. Naprawdę dziwne czasy".

Poseł Krystian Kamiński z Konfederacji ocenił: "Słowik zniszczył życie tylu osobom, że do końca życia nie powinien wyjść z więzienia (albo KŚ), Najman powinien przeprosić i odciąć się albo zostać wykluczony z życia społecznego.

Z kolei dziennikarz Wirtualnej Polski Szymon Jadczak umieścił na Twitterze archiwalny wpis Marcina Najmana, gdzie na zdjęciu pozuje ze skompromitowanym politykiem Łukaszem Mejzą, doradcą społecznym prezydenta Andrzeja Dudy Marcinem Mastalerkiem i byłym pięściarzem Andrzejem Gołotą. Internauci przypomnieli także zdjęcie, na którym Najman jest w towarzystwie obecnego ministra sporu Kamila Bortniczuka.

"Czyli mówicie, że w projekt Marcina Najmana, który skończył się promowaniem bandyty Słowika, szefa gangu pruszkowskiego był zaangażowany m.in. mój ulubiony Łukasz Mejza?" - zapytał dziennikarz.

MMA-VIP bez szans na sponsorów

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Buklarewicz z agencji Arskom przypomina, że MMA-VIP  to federacja organizująca rozrywkowe MMA, to twór zupełenie inny niż mieszane sztuki walki.

- Przede wszystkim warto temat szeroko pojmowanego MMA raz jeszcze podzielić, i to dwukrotnie. Wyjściowo: na organizacje sportowego MMA oraz organizacje rozrywkowego MMA, a następnie podzielić to raz jeszcze – w uproszczeniu – na gale szkodliwe i nieszkodliwe. Do tych ostatnich z różnych względów zalicza się MMA VIP i jest w zdecydowanej, choć eksponowanej, mniejszości - mówi nam Buklarewicz.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ziemowit-kossakowski-jas-kapela-oktagon-walka-mma-zmiazdze-cie-jak-zomo-gornikow ##

Zdaniem eksperta, afera wokół organizacji firmowanej przez "Słowika" i Marcina Najmana, nie  wpłynie to na wizerunek całego MMA.

- Organizacje takie jak amerykańskie UFC czy polskie KSW gospodarują inne grupy docelowe, mając tylko walkę w oktagonie jako punkt wspólny, a i odbiorcy wiodących organizacji z walkami celebrytów potrafią rozróżnić patologię od rozrywki. Dla reklamodawców są to obecnie zbyt duże i istotne grupy docelowe, żeby musieć wrzucić to do jednego worka i zamknąć w bunkrze - analizuje ekspert.

Obserwacje te podziela prezes Sport Management Polska, Grzegorz Kita. - Obecnie nie sądzę, żeby MMA rozumiane jako dyscyplina sportowa ponosiło dalsze straty na pojawianiu się takich gal i organizacji jak np. MMA-VIP. Tak było jeszcze rok, dwa lata temu gdy tzw. ścianą wydawało się FAME MMA. Na dzień dzisiejszy uważam, że konsumenci już wyraźnie rozróżniają klasyczne gale MMA i rynek gal freak fight. Właściwie doszło już do rozdzielenia wizerunkowego tych obszarów. Konsument wie czego szuka i czego ma oczekiwać od poszczególnego z tych sektorów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita.

W ocenie Marka Buklarewicza, w obecnym położeniu MMA-VIP nie ma szans na znalezienie komercyjnych sponsorów.

- Wizerunek marek wraz z postępem technologii i poszerzaniem dostępu do informacji jest coraz istotniejszy; są już badania, które wskazują, że konsument jest w stanie dokonać zakupu – lub go nie dokonać – ze względu na ten wizerunek, a nie jakość samego produktu. Każda marka więc trzy razy zastanowi się, zanim przyklei swój logotyp do świata gangsterskiego - wyjaśnia ekspert Arskom.

Grzegorz Kita dodaje: Dla każdej poważnej marki wiązanie się z takimi galami to bardzo poważne ryzyko wizerunkowe. Ale też nie sądzę, aby duże marki miały w ogóle takie plany czy nawet, żeby samo MMA-VIP miało takie aspiracje sponsoringowe i reklamowe. Główna oś przychodu to raczej PPV. Mniejsze marki albo marki „prowokacyjne" raczej tylko uzupełniają strukturę przychodów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marcina-najmana-nie-mozna-nazywac-sportowcem-badanie ##

Zainteresowanie MMA-VIP wzrośnie, bo liczy się komercja

- Jest to współczesny paradoks, że pomimo fali krytyki i oburzenia, zainteresowanie tą galą czy organizacją po prostu wzrośnie - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita.

- MMA-VIP jest produktem specyficznym. W istocie nie koncentruje się na tworzeniu doktrynalnie rozumianego (pozytywnego) wizerunku, a nawet zaryzykowałbym twierdzenie, że tradycyjnie rozumiany wizerunek sam w sobie jest dla nich wtórny. Wizerunek, postrzeganie są elastycznym, obrotowym narzędziem. Liczy się głównie aspekt komercyjny - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita.

Dalej Kita twierdzi, że angaż groźnego w latach 90. przestępcy to dla włodarzy MMA-VIP "narzędzie głośne, huczne i kontrowersyjne", które ma zwrócić uwagę widowni na organizację.

- To nie są działania mające skłonić do zainteresowania „oburzonych", ale raczej do sprowokowania zainteresowania tych, którzy obejrzą to choćby z ciekawości. Nawet niezdrowej. Zresztą taki jest obecny efekt. Krucjaty krucjatami, ale - wprawdzie w kontekście "Słowika" - skutkowało to jednak uświadamiająco w kontekście istnienia produktu i jego oferty - o organizacji i gali MMA-VIP 4 napisały przecież największe polskie portale czy wielu zasięgowych celebrytów i influencerów - stwierdza prezes Sport Management Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/free-fight-federation-gala-mma-polsat-najman-trybson-i-pudzianowski-wsrod-walczaaych ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online