SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Avia International chce odkupić od Orlenu część stacji paliwowych

Stowarzyszenie Avia International zrzeszające 3200 stacji paliw w Europie zaproponowało PKN Orlen odkup pakietu stacji paliwowych, które ewentualnie mogą być przeznaczone do sprzedaży w wyniku decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej zgody na akwizycję Grupy Lotos przez Orlen.

Avia International to szwajcarskie stowarzyszenie prawne, które zrzesza importerów, producentów, hurtowników i sprzedawców detalicznych paliw, którzy wspólnie działają pod marką Avia w 15 krajach Europy.  Cała grupa w 2018 roku wygenerowała przychody na poziomie ponad 20 miliardów euro.

Avia znana jest przede wszystkim dzięki stacjom paliw, które działają pod tą marką i których jest aktualnie około 3200 w całej Europie, z czego prawie 50 na terenie Polski. W Polsce markę reprezentuje spółka Unimot.

- Jesteśmy poważnie zainteresowani odkupem pakietu stacji paliw, które ewentualnie mogą być przeznaczone do sprzedaży w wyniku decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej zgody na akwizycję Grupy Lotos przez PKN Orlen - mówi Adam Sikorski, prezes Unimot i jednocześnie członek komitetu zarządzającego Stowarzyszeniem Avia. Dodaje, że przejęcie dużego pakietu stacji znacząco przyspieszyłoby rozwój marki Avia na terenie Polski, dlatego ze względu na wielkość potencjalnej transakcji, spółka Unimot jest gotowa stworzyć konsorcjum firm z pozostałymi członkami stowarzyszenia Avia, które wesprze Unimot w przeprowadzeniu  takiego odkupu.

Podobną transakcję Avia przeprowadziła na terenie Niemiec we wrześniu tego roku przejmując 155 stacji paliw od firmy Tessol Kraftstoffe.  - W tamtym przypadku zawiązaliśmy konsorcjum 10 członków stowarzyszenia Avia i wspólnie wygraliśmy przetarg na przejęcie stacji paliw, dlatego mamy już doświadczenie w tego typu transakcjach i możemy je teraz wykorzystać na rynku polskim” – dodaje Mario Tonini, dyrektor zarządzający w Avia International.

Przejęcie Lotosu w toku

Na początku lipca br. PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos. W pierwszym etapie Orlen chce nabyć 32,99 proc. akcji od Skarbu Państwa. W kolejnym konieczne będzie ogłoszenie wezwania na zakup akcji reprezentujących do 66 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Grupy Lotos. Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 roku, podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W dokumencie nakreślone zostały ramy struktury transakcji.

W pierwszym etapie PKN Orlen planuje nabyć 32,99 proc. akcji od Skarbu Państwa. W kolejnym konieczne będzie ogłoszenie wezwania na zakup akcji reprezentujących do 66 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Grupy Lotos. W kwietniu ub.r. w gdańskiej spółce rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku PKN Orlen wysłał do Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację.

Pod koniec sierpnia PKN Orlen podpisał porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji gdańskiej spółki. To kolejny krok zmierzający do połączenia obu spółek i utworzenia zintegrowanego koncernu, skutecznie konkurującego na międzynarodowych rynkach.

W porozumieniu wskazano ramową strukturę transakcji - szczegółów jednak firmy nie podają. Potwierdzony został dotychczasowy kierunek i podstawowe założenia połączenia, które określone zostały w liście Intencyjnym pomiędzy PKN Orlen i Skarbem Państwa z lutego 2018 roku. Dokument zastrzega możliwość dopracowania struktury, szczególnie w oparciu o środki zaradcze, które będą wynikały z decyzji Komisji Europejskiej.

- To kolejny ważny etap procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen. Po raz pierwszy potwierdzone zostały ramy tej transakcji przez wszystkie strony. Połączenie potencjałów obu firm ma strategiczne znaczenie zarówno w kontekście inwestycji rozwojowych, jak i dywersyfikacji dostaw ropy naftowej, co jest ważne dla bezpieczeństwa Polski, ale i regionu. Na funkcjonowaniu w jednej grupie skorzystają same firmy, samorządy na których terenach działają, a także klienci. Musimy sprostać coraz silniejszej rywalizacji na konkurencyjnym rynku. Większość naszych europejskich konkurentów procesy konsolidacyjne ma już dawno za sobą i skutecznie wykorzystują płynące z tego przewagi. Nie możemy pozostać w tyle i dlatego z determinacją realizujemy ten projekt z korzyścią dla polskiej gospodarki - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Nowy podmiot ma być silny regionalnie oraz nadal ma dbać o społeczności lokalne. Obie firmy podkreślają, że połączona spółka znacznie mocniej będzie mogła zaangażować się też w działania społeczne, kulturalne i sportowe w regionie. Dzięki skoordynowanej polityce CSR, lokalne społeczności będą mogły liczyć na większe i bardziej kompleksowe wsparcie.

Dołącz do dyskusji: Avia International chce odkupić od Orlenu część stacji paliwowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl