SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamodawcy cenią sobie długotrwałe relacje z agencjami

Zdaniem marketerów z największych globalnych firm, dłuższe relacje z agencjami reklamowymi są bardziej efektywne i przynoszą lepsze wyniki realizowanych kampanii niż projektowe współprace - pokazuje badanie  World Federation of Advertisers (WFA) i The Observatory International.

Article

World Federation of Advertisers i The Observatory International przepytały 42 marketerów, co sądzą o współpracy z partnerami - agencjami reklamowymi.

Główny wniosek płynący z badania jest taki, że klienci potrzebują rozsądnego zarządzania relacjami z agencjami. Pozwoli to na utrzymanie jakościowej, wieloletniej i bardziej efektywnej współpracy.

Jak pokazują wyniki badania, zdecydowana większość (81 proc.) reklamodawców blisko współpracuje z agencjami. Prawie co druga (45 proc.) deklaruje, że obsługujące ich podmioty są ważną częścią zespołu marketingowego firmy.

Reklamodawcy wiążą się na stałe

Zdaniem 65 proc. marketerów długotrwała relacja z agencją reklamową daje gwarancję skutecznych kampanii, przeciwnych temu stwierdzeniu jest jedynie 12 proc. respondentów.  - Badanie potwierdza coś, co większość ludzi wyczuwa instynktownie, w każdym aspekcie codziennego życia. Stała współpraca, relacja może nieść więcej korzyści niż zlecenia projektowe ze względu na co najmniej dwa aspekty - uważa Aleksandra Waga-Mizera, dyrektor kreatywna w Olmeka Creation House.

- Pierwszy z nich, dość pragmatyczny, dotyczy szybkości działania i wprowadzania agencji w nowy projekt. Jeśli wybrana agencja zrealizowała ich już kilka, każdy kolejny wymaga naturalnie krótszego wprowadzenia, wyjaśniania kluczowych wartości marki, sposobu komunikacji, etc. Tę pracę bierze na siebie opiekun klienta, który „czuje” brand i jego otoczenie oraz potrafi kierować zespołem bez potrzeby ciągłego zaglądania do brandbooka. To pozwala na oszczędność czasu i skupienie się na innych aspektach projektu.

Druga z płaszczyzn to ogólnoludzka komunikacja. Sposób werbalizacji abstrakcyjnych przecież pojęć używanych w marketingu jest bardzo różny i zależny od jednostki. Zupełnie jak w relacji personalnej, nauka komunikacji jest obustronna, dlatego też zadowolenie z efektów pracy agencji długofalowej może być widocznie większe. Jak w każdej relacji nie można także pominąć budowanego długofalowo zaufania, które z czasem pozwala na zwiększenie poczucia komfortu i bezpieczeństwa współpracy - ocenia dla Wirtualalnemedia.pl Aleksandra Waga-Mizera.

Dłużej znaczy lepiej?

Kolejną ważną konkluzją z badania jest to, że lepsze projekty dla klientów przygotowują agencje współpracujące z nimi od lat niż te wybrane krótkoterminowo.

Marketerzy pracujący z agencjami długoterminowo znacznie lepiej ocenili pracę swoich parterów niż ci, którzy zatrudnili firmę do konkretnego projektu na dany okres.

- Agencje reklamowe zaklinają rynek jak mogą. Ale rynek przestawia się na projektową współprace z agencjami i nie wydaje się żeby ten trend udało się zatrzymać - uważa Agnieszka Sosnowska, CEO Biura Podróży Reklamy. - Wiele agencji, które zostały stworzone wcześniej niż kilka lat temu może mieć z tym problem, o ile nie dostosują się do zmieniającego się rynku - dodaje Sosnowska.

Ekspertka uważa, że współprace projektowe są bardziej optymalne kosztowo. - Oczywiście dla agencji i klienta wygodniejsza jest stała współpraca, ale to zwykle jest droższe niż współpraca projektowa, a klienci czerpiąc z jednego źródła w tym przebodźcowanym i dynamicznym świecie, mogą mieć poczucie, że coś tracą. Agencje reklamowe raczej powinny rozumieć rynek i się do niego umieć przystosować, niż zaklinać rzeczywistość - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Agnieszka Sosnowska.

- Oszczędności, inhouse, projektowa współpraca z agencjami idą w parze (przynajmniej na razie). Jednocześnie agencje same piłowały gałąź na której siedziały, bo przez ostatnie 10 lat edukowały rynek i zarabiały na tym lub realizowały doraźne interesy. Dzięki temu mamy na rynku klientów, którzy nie boją się kupować elementów prac lub pojedynczych kampanii - konkluduje szefowa Biura Podróży Reklamy.

W badaniu World Federation of Advertisers i The Observatory International wzięli udział przedstawiciele 35 firm z 14 kategorii produktowych, którzy wydają na reklamę globalnie powyżej 50 mld dolarów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklamodawcy cenią sobie długotrwałe relacje z agencjami

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl