Biedronka obraziła się na parodię swojej reklamy. "Marketingowi i PR brak poczucia humoru"

Jakub Biel, marketingowiec i autor bloga o kreatywnych reklamach wstrzymuje serię “Szczere marki - gdyby tylko firmy mówiły prawdę” po tym, jak dostał wezwanie od sieci sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska). Na detalistę spadła fala krytyki w sieci, zwłaszcza ze strony marketingowców. - Nasza reakcja dotyczy jedynie kwestii wykorzystania logo, a nie samej uwagi do funkcjonowania sklepów - broni się w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Konrad Nafalski z Biedronki.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Biedronka obraziła się na parodię swojej reklamy. "Marketingowi i PR brak poczucia humoru"

Jakub Biel opublikował w piątek na Youtube film zatytułowany “Żarty się skończyły. Usuwam posty z social mediów”. W 5-minutowym wideo opowiada o sytuacji, do której doszło po opublikowaniu przez niego sparodiowanej reklamy jednego z dyskontów. I choć nie wymienia jego nazwy (bo jak zaznacza w filmie - nie wie, czy w ten sposób nie narazi się na konsekwencje prawne) to wszelkie sugestie w jego wypowiedzi dają jasno do zrozumienia, że chodzi o sklepy Biedronka.

A o co poszło?

W cyklu “Szczere marki - gdyby tylko firmy mówiły prawdę”, w której Jakub Biel pokazuje sparodiowane reklamy różnych marek, pokazujące prawdę o tych firmach. Pojawiły się wnim parodie reklam Polsatu, Plus, Taurona czy Radia Eska, a także reklamę Biedronki z hasłem “Od 2002 roku Więcej palet w alejkach niż otwartych kas” na charakterystycznym dla dyskontu tle oraz z jego logo. Tą reklamą autor cyklu zwrócił uwagę na kwestię wszechobecnych w sklepach Biedronki palet z towarem, o których nieustannie alarmują klienci. W swoim wideo wyjaśnił nawet, że gdy w Google wpisał hasło “palety” to wyskoczyły mu publikacje o zalegających w sklepowych alejkach Biedronki paletach.

grafika

Reakcja firmy była szybka. Biel dostał od niej pismo wzywające do usunięcia opublikowanych grafik.   

"W związku z moimi publikacjami w mediach społecznościowych pod tytułem "Szczere marki, czyli co gdyby firmy mówiły tylko prawdę", chciałbym przekazać pewne informacje i przeprosić Was, drodzy widzowie, bo niestety ta seria będzie wstrzymana przez pewne...kłopoty. Dzisiaj na adres mojego biura przyszło oficjalne pismo. Jeszcze nie wiem, co mam z nim zrobić. Nie wiem też przede wszystkim, czy mogę wymienić nazwę firmy, która jest bardzo miła i to pismo mi wysłała" - mówi w nagraniu na YT Jakub Biel.

Biel: “Biedronka ma prawo do braku poczucia humoru”

Sieć Biedronka zażądała usunięcia z internetu (Instagrama, LinkedIn, Facebooka) tych grafik, argumentując to naruszeniem praw autorskich. Żąda także wstrzymania ich dalszego rozpowszechniania oraz zaprzestania "dalszych naruszeń praw przysługujących spółce".

O szczegółach tego pisma od prawników Biedronki Jakub Biel nie chce rozmawiać. I choć nagłośnił jej postępowanie wobec swojej publikacji to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przyznaje: - Choć ustawa o prawie autorskim zezwala na parodię i pastisz, to Biedronka ma prawo się bronić. Ma też prawo do braku poczucia humoru, ale na to już nic nie poradzę - mówi.

Sparodiowane reklamy usunął. - Gdyby zwyczajnie poprosili w wiadomości prywatnej, albo powiedzieli że im przykro i mają pomysł na inną reklamę, to pewnie też bym to zrobił, ale bez zamieszania wokół sprawy. Niestety dostałem z armaty, czyli poważnym pismem - podkreśla. - Podejście firmy było bardzo konkretne i profesjonalne, a po usunięciu grafiki wymieniliśmy kilka mejli.

“Chodziło tylko o kwestię wykorzystania logo”

Zapytaliśmy biuro prasowe Biedronki, dlaczego zażądała od Jakuba Biela usunięcia sparodiowanej reklamy. - Nasza reakcja jest standardowym działaniem w przypadku wykorzystywania bez naszej zgody logotypu, który jest chroniony prawnie. Prośba o usunięcie materiałów zawierała jedynie wezwanie do zaprzestania używania znaku. Mamy świadomość, biorąc pod uwagę skalę naszej działalności i dynamikę funkcjonowania, że palety mogą być widoczne w alejkach sklepowych, ale robimy wszystko, aby zapewniać zatowarowanie sklepów w sposób jak najbardziej dogodny dla klientów. Nasza reakcja dotyczy zatem jedynie kwestii wykorzystania logo, a nie samej uwagi do funkcjonowania sklepów - wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Konrad Nafalski, starszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

“Konflikt” na linii Biedronka - Jakub Biel stał się tematem nr 1 wśród marketingowców na serwisie LinkedIn. 

“Doceniałem Biedronka w kilku swoich postach, komentując jak zmusiła do grania Lidla do komunikacji na swoim boisku. Ale jesteś tak dobry jak twój ostatni mecz” - skomentował Roman Jędrkowiak, właściciel butiku marketingowego ADHD Warsaw. " Jak będzie trzeba to zrobimy taką "zbiórkę na prawnika" w social mediach, że powstanie podręcznikowe case study. Coś czuję, że społeczność Linkedina da radę. Jakub Biel 🧠 - ukłony. A wszystkich, którzy myślą, że Lidl Polska wykorzysta okazję i zrobić coś zabawnego…. odsyłam do tytułowej grafiki" - napisał.

“ Niestety, ta sytuacja to dla Biedronki strzał w kolano. Ich marketingowi i PR brak poczucia humoru...” - stwierdziła 
Anna Klinkiewicz, managerka ds. marketingu, zaś Patryk Próżny z Innpro zwrócił uwagę, że “Komunikacja w SoMe to niekończąca się historia, do której wypada mieć chociaż trochę poczucia humoru, które skraca dystans. No i nie ukrywajmy, że dobra, żartobliwa komunikacja buduje więź — tak samo, jak siedzisz na weselu obok wujka, który opowiada jakiś żart. Zawsze jest lepsze flow, niż przy nudziarzach. Owad tego nie ma — a szkoda”.

Sytuację szybko wykorzystał główny konkurent Biedronki. Lidl na swoim profilu na Facebooku zamieścił grafikę ze zdjęciem Jakuba Biela i hasłem “Zakupy? Robię w Lidlu”. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style