Kto wynajmuje na Booking? Będą rekompensaty dla polskich użytkowników

Operator platformy internetowej Booking.com zobowiązał się do przekazania rekompensat użytkownikom z Polski, którzy dokonywali tam rezerwacji od początku 2023 roku. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów platforma niewystarczająco informowała, czy wynajmujący na niej są przedsiębiorcami, co utrudniało klientom składanie reklamacji.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Kto wynajmuje na Booking? Będą rekompensaty dla polskich użytkowników

Zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec Booking.com dotyczyły braku jasnej informacji na platformie, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą. W komunikacie UOKiK opisano, że przy rezerwacji noclegu u tych podmiotów, które nie mają statusu przedsiębiorcy, platforma nieprawidłowo informowała o tym, że zmienia się zakres ochrony prawnej kupującego. Nieczytelny był też podział obowiązków między Booking a dostawcami usług, co w przypadku np. składania reklamacji, miało kluczowe znaczenie dla użytkowników.

Skutki? UOKiK ocenia, że klienci Booking.com mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego.

– Nie wiedzieli również, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania – Booking.com czy podmiot oferujący nocleg. Informacje te były rozproszone, niejednoznaczne lub dostępne dopiero po kliknięciu w dodatkowe linki i regulaminy – co utrudniało świadome podejmowanie decyzji – wyliczono w komunikacie.

Według Urzędu Booking stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Booking.com przekaże rekompensaty polskim klientom

W odpowiedzi na zarzuty operator Booking.com zobowiązał się do usunięcia naruszeń i ich skutków. Spółka wprowadzi zmiany, które zwiększą przejrzystość platformy dla użytkowników, a także przyzna klientom rekompensaty. Zmiany mają pojawić się w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK.

Do rekompensat będą uprawnione osoby, które dokonały rezerwacji na Booking od 1 stycznia 2023 roku do dnia wprowadzenia owych zmian.

Poszkodowani użytkownicy mogą liczyć na różne formy przysporzenia w zależności od posiadanego poziomu programu lojalnościowego platformy. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, co automatycznie może się przełożyć na wysokość zniżki w obiektach przyznających upusty w ramach tego programu.

Użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na Booking.com. O zasadach przyznania rekompensaty platforma poinformuje zarówno obecnych, jak i byłych klientów.

Ponadto klienci, którzy dokonali rezerwacji na Booking od początku 2023 roku, mogą składać reklamację, powołując się na decyzję wydaną przez prezesa UOKiK.

– Od ponad dwóch lat weryfikujemy, jak w praktyce platformy e-commerce poradziły sobie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus. Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny