SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Budowa i utrzymywanie relacji z klientami najważniejsze dla działów marketingu i PR

Jednym z najważniejszych celów działów marketingu i PR w kończącym się roku była budowa i utrzymywanie relacji z klientami - wynika z badania PMR Research i ComPress.

W większości firm działania marketingowe i PR są ściśle powiązane z procesem sprzedaży i strategią sprzedażową, co widoczne jest m.in. w strukturze organizacyjnej firm. W 38% przedsiębiorstw działy marketingu i PR są włączone w dział sprzedaży. Nie są one skłonne do ewaluacji efektywności własnych działań - ponad 2/3 firm nie stosuje żadnych wskaźników efektywności.

Działy marketingu i PR najwięcej czasu poświęcają przede wszystkim na relacje z klientami, budowę wizerunku oraz tworzenie oferty firmy. Generowanie leadów sprzedażowych to cel, na który poświęca się średnio najmniej czasu. W 64% firm dział marketingu i PR wspiera sprzedaż głównie poprzez dostarczanie materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, czy reklamy.

Respondentów poproszono również o ustosunkowanie się do czterech stwierdzeń dotyczących zadań marketingowych i PR w ich firmie. W większości firm działania marketingu i PR są elementem procesów sprzedażowych, a w ponad połowie działy marketingu i PR twierdzą, że współtworzą strategię sprzedaży. Starają się także pozyskać leady sprzedażowe (dotyczy to 66% przebadanych firm), choć jak się okazuje przeznaczają na to najmniej czasu.

W badaniu wyróżniono kilkanaście głównych obszarów działań marketingu i PR, a respondentów poproszono o wskazanie, które z nich są aktywnie realizowane w ich dziale. W ramach działań strategicznych, główny akcent położony jest na budowę i poszerzanie oferty firm, a także na tworzenie planu rozwoju firmy i wyznaczanie strategii marketingu i sprzedaży. Z kolei działania PR-owe to dla większości firm przede wszystkim bezpośredni kontakt z odbiorcami (eventy, targi, konferencje), na drugim miejscu jest PR w internecie, media relations i social media. W ramach działań z obszaru sprzedaży bardzo duży nacisk kładziony jest na relacje z klientami (wskazało je 93% respondentów).

Działy marketingu i PR bardzo rzadko korzystają ze wskaźników mierzących efektywność podejmowanych działań. Niemal taka sama ilość dużych i średnich firm (63% i 67%) deklaruje, że nie korzysta z żadnych kryteriów i opiera się tylko o własną ocenę. Tam, gdzie wskaźniki są stosowane, są to najczęściej wskaźniki sprzedaży - swoją ocenę opiera na nich prawie 1/3 dużych i średnich firm.

Jedno z najbardziej podstawowych narzędzi oceny efektywności działań marketingu, jakim jest benchmarking, jest słabo znany i rzadko stosowany przez polskie firmy - tylko 1/3 deklaruje, że z niego korzysta (spośród dużych firm - 37%, spośród średnich firm - 30%).

Badanie zostało przeprowadzone przez PMR Research wspólnie z ComPress na próbie 400 firm z sektora prywatnego, zatrudniających co najmniej 50 pracowników i prowadzących aktywne działania z zakresu marketingu i/lub PR.

Dołącz do dyskusji: Budowa i utrzymywanie relacji z klientami najważniejsze dla działów marketingu i PR

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
more7
Myślę, że warto tez wspomnieć o pomocnym oprogramowaniu, które nie tylko jest dobre do zarządzania relacjami z klientem, ale i dobrym narzędziem do przechowywania danych i archiwum zamówień i transakcji. Oczywiście to tylko kilka opcji jakie są dostępne. Polecam poczytać więcej na www.crm7.pl
odpowiedź