SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Byli dziennikarze "Wiedomosti" zakładają nowy projekt - VTimes

Rosyjscy dziennikarze, którzy odeszli z opiniotwórczego dziennika gospodarczego "Wiedomosti" po zmianie redaktora naczelnego, poinformowali w poniedziałek, że zakładają nowy projekt medialny w internecie. Ruszy on jesienią i będzie nosił nazwę VTimes.

Article

Projekt ten będzie zajmował się tymi samymi tematami, co wcześniej "Wiedomosti", ale także nowymi, takimi jak zdrowie, ekologia, kapitał ludzki, odpowiedzialna konsumpcja - napisali jego twórcy w oświadczeniu na stronie internetowej. Jeszcze przed uruchomieniem projektu materiały jego dziennikarzy już od końca lipca zaczną ukazywać się w mediach społecznościowych.

Doradcą VTimes będzie niegdysiejszy założyciel "Wiedomosti", holenderski biznesmen medialny Derk Sauer. Nie będzie on jednak ani inwestorem, ani menadżerem projektu. W Rosji istnieją restrykcje dotyczące udziału kapitału zagranicznego w mediach. Działalność VTimes będzie wymagać powołania rosyjskiego podmiotu prawnego.

VTimes ma się utrzymywać z reklamy i crowdfundingu. Jeden z założycieli Aleksandr Gubski powiedział portalowi Bell, że VTimes nie będzie starał się pozyskać instytucjonalnych inwestorów, ponieważ byłoby to sprzeczne z zasadami niezależności wydania.

Pod komunikatem informującym o nowym projekcie podpisali się byli zastępcy redaktora naczelnego "Wiedomosti", m.in.: Aleksandr Gubski, Boris Safronow, Kiriłł Charatian, redaktorzy działów gospodarki i zagranicy: Jelizawieta Bazanowa i Michaił Owierczenko, dziennikarze: Jekatierina Mierieminskaja i Aleksandra Czunowa. Eksperci i komentatorzy, którzy wcześniej współpracowali z "Wiedomostiami", zgodzili się na współpracę z nowym projektem.

O odejściu z "Wiedomosti" pięciu zastępców redaktora naczelnego i wielu dziennikarzy poinformowano w czerwcu po tym, gdy władze spółki Business News Media, wydawcy dziennika, mianowały na stanowisko redaktora naczelnego Andrieja Szmarowa. Wcześniej, od marca, Szmarow był p.o. redaktora naczelnego i popadł w konflikt z zespołem, oskarżającym go o cenzurę.

Kryzys w "Wiedomostiach" rozpoczął się, gdy dotychczasowy właściciel Demian Kudriawcew zgodził się na sprzedaż dziennika dwóm biznesmenom: wydawcy Konstantinowi Zjatkowowi i dyrektorowi firmy inwestycyjnej Arbat Capital Aleksiejowi Gołubowiczowi. Później Zjatkow wycofał się z kupna dziennika, a nowym nabywcą został Iwan Jeriomin, właściciel agencji medialnej FederalPress.

Bell, inny niezależny portal Meduza oraz rosyjskie wydanie magazynu "Forbes" wiązały zmiany właściciela i redakcji "Wiedomosti" z koncernem naftowym Rosnieft. Bank należący do koncernu przejął w 2017 roku dług dotychczasowych właścicieli dziennika.

"Wiedomosti" powstały w 1999 roku. Do 2015 roku, gdy w Rosji ograniczono udział kapitału zagranicznego w mediach, współwłaścicielami dziennika były: rosyjsko-fińskie wydawnictwo Sanoma, brytyjska FT Group, która jest wydawcą dziennika "Financial Times" i amerykańska firma Dow Jones & Co, która włada dziennikiem "Wall Street Journal". "Wiedomosti" powstawały według czołowych wzorców zachodnich i przez kolejne lata starały się utrzymać wysokie standardy dziennikarstwa informacyjnego. Na łamach "Wiedomosti" ukazywały się ważne informacje biznesowo-gospodarcze, newsy i analizy polityczne, opinie i komentarze, nierzadko krytyczne wobec władz. Po roku 2015 gazeta przeszła w ręce właściciela rosyjskiego - Kudriawcewa.

Według danych z jesieni 2019 r. wydanie papierowe "Wiedomosti" czyta średnio ponad 192 tys. osób, a stronę internetową w ciągu miesiąca odwiedza 13 mln użytkowników.

-
-
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Byli dziennikarze "Wiedomosti" zakładają nowy projekt - VTimes

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl