Inflacja i konkurencja w e-commerce zaszkodziły CCC. eobuwie ze spadkiem sprzedaży, największe wzrosty osiągnął HalfPrice

W zeszłym kwartale finansowym przychody grupy CCC urosły o 19 proc., ale marża nieznacznie zmalała. W sieci CCC marżowość osłabyły wysoka inflacja i niesprzyjająca pogoda, a eobuwie zanotowało spadek sprzedaży o 2 proc. m.in. wskutek rosnące konkurencji w odzieżowym e-commerce. Największe wzrosty osiągnął HalfPrice, który ma już 91 sklepów stacjonarnych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Inflacja i konkurencja w e-commerce zaszkodziły CCC. eobuwie ze spadkiem sprzedaży, największe wzrosty osiągnął HalfPrice

W kwartale finansowym od listopada ub.r. do stycznia grupa kapitałowa CCC osiągnęła 2,43 mld zł, po wzroście o 19 proc. rok do roku. Wydatki sprzedażowe i administracyjne firmy zwiększyły się dwa razy słabiej - o 9 proc. do 1,13 mld zł.

W konsekwencji zysk EBITDA zmalał z 97 do 86 mln zł, a w ujęciu skorygowanym tak jak przed rokiem wyniósł 47 mln zł. Skorygowana marża EBITDA zmalała z 2,3 do 2 proc., a strata operacyjna pogłębiła się z 46 do 57 mln zł.

Rentowność grupy CCC okazała się znacznie niższa od oczekiwań rynkowych: średnia prognoz zebranych przez PAP Biznes wynosiła 112,3 mln zł zysku EBITDA i 39,1 mln zł straty operacyjnej.

grafika

Już 30 proc. sprzedaży CCC przez internet

Przychody pod szyldem CCC w minionych trzech miesiącach wzrosły rok do roku o 21 proc. do 1,04 mld zł, a sprzedaż omnichannelowa zwiększyła się o 26 proc. Równocześnie zapasy zmalały o 32 proc.

Platforma internetowa CCC.eu osiągnęła wzrost sprzedaży o 81 proc. i stanowiła już 30 proc. wpływów całej sieci CCC (10 pkt proc. więcej niż przed rokiem).

Za to marża brutto zmniejszyła się z 53,9 do 47,3 proc. Firma jako przyczyny wskazała inflację po swojej stronie (m.in. wskutek osłabienia kursu złotego) i u klientów (zmalał u nich dochód rozporządzalny, więc mogli mnie wydawać), a także pogodę niesprzyjającą odsprzedaży kolekcji jesień-zima. Ponadto starała się zmniejszyć zapasy, więc stawiała na sprzedaż wcześniejszych kolekcji.

- W minionym kwartale znacząco obniżyliśmy także poziom zapasów, tj. o 481 mln zł (-32 proc. rdr), co przy dynamicznym wzroście przychodów pozytywnie wpłynęło na rotację (lepsza o 80 dni rdr). W efekcie, znacząco zredukowaliśmy inwestycję w kapitał obrotowy. Jego optymalizacja jest na tę chwilę głównym czynnikiem wpływającym na delewarowanie i poprawę sytuacji bilansowej szyldu - opisuje Łukasz Stelmach, dyrektor zarządzający ds. finansów w Grupie CCC.

W ujęciu skorygowanym zysk EBITDA segmentu CCC wzrósł z 12 do 46 mln zł, a marża EBITDA - z 1,4 do 4,4 proc.

grafika

Modivo i eobuwie ze stratą, mniej na reklamy wizerunkowe

W segmencie Modivo przychody zwiększyły się o 7 proc. do 1,1 mld zł. O ile pod szyldem Modivo nastąpił wzrost o 42 proc. do 323 mln zł, o tyle eobuwie zanotowało spadek o 2 proc. do 781 mln zł (mimo że w samych sklepach stacjonarnych sprzedaż poszła w górę o 40 proc.

Natomiast koszty sprzedaży i administracji podskoczyły o 22 proc. do 457 mln zł, co firma uzasadnia wzrostem kosztów spedycji, opakowań i działań performance marketingowych. Ograniczono natomiast wydatki na reklamy wizerunkowe i zużycie energii oraz wstrzymano zatrudnianie nowych pracowników.

- Za nami intensywny rok, który był wyzwaniem dla całego sektora e-commerce. Uwzględniając globalne trendy, istotnym priorytetem jest efektywność operacyjna. Kontynuujemy optymalizację kluczowych obszarów takich jak: logistyka, zwroty czy inwestycje w performance marketing - wylicza Damian Zapłata, prezes Grupy Modivo.

Rentowność pionu Modivo zmalała poniżej zera: skorygowana EBITDA zmalała z 63 mln zł zysku do 19 mln zł straty, a skorygowana marża EBITDA - z 6,1 do -1,7 proc.

- Jednocześnie wdrażamy projekty, w których widzimy przyszłość biznesu. Inwestujemy w rozwój sieci retail, uruchamiając kolejne sklepy stacjonarne w Polsce i za granicą (pierwszy sklep w Rumunii, drugi w Pradze) oraz testujemy koncept stref eobuwie.pl w sklepach CCC. Korzystamy także z możliwości, jakie oferuje nasz marketplace, rozszerzając ofertę o nowe kategorie produktowe: beauty oraz home&decor. Zakładamy, że w połączeniu ze zrealizowanymi inwestycjami technologicznymi, m.in. w aplikacje mobilne, nową platformę Magento2 oraz już działającym centrum fulfillmentu dla Modivo w Woli Bykowskiej, pozwoli nam to osiągnąć założone cele - opisuje Damian Zapłata.

grafika

Zarówno na przychody, jak i rentowność oprócz skutków inflacji wpłynęła rosnąca konkurencja w e-commerce. - Branża multibrand e-commerce pozostaje pod wpływem niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, w tym w szczególności wysokiej inflacji, która istotnie ograniczyła popyt. Otoczenie konkurencyjne, które boryka się z istotnym przetowarowaniem oraz wysoka wrażliwość cenowa konsumentów przyczyniają się także do pogorszenia marży brutto - opisano w komunikacie Grupy CCC.

Już 91 sklepów HalfPrice

Rozwijana od prawie dwóch lat sieć HalfPrice osiągnęła wzrost kwartalnej sprzedaży ze 115 do 285 mln zł. W ujęciu like-for-like (czyli na takiej samej powierzchni handlowej dynamika wyniosła 30 proc., ponieważ liczba klientów zwiększyła się o 40 proc.

- Zbudowaliśmy silne fundamenty, które pozwalają sukcesywnie wzmacniać naszą pozycję na rynku i osiągać bardzo dobre rezultaty. Dziś jesteśmy obecni w 8 krajach, gdzie działa 91 sklepów stacjonarnych. Rok temu w Polsce uruchomiliśmy także sprzedaż online, która już dziś odpowiada za blisko 5 proc. przychodów - opisuje Adam Holewa, prezes HalfPrice.

Marża brutto HalfPrice wzrosła z 39,9 do 43,6 proc., a skorygowane wyniki EBITDA wyszły na plus: z 30 mln zł straty i -26,4 proc. marży do 29 mln zł zysku i 10,2 proc. marży.

- Kontynuujemy nasz rozwój, który dostosowujemy do aktualnej sytuacji na rynku handlu. Widzimy, że nasz pomysł na off-price się sprawdza i w 2023 roku chcemy sukcesywnie rozbudowywać sieć sprzedaży - zapowiada Holewa.

Na koniec stycznia działało już 91 sklepów HalfPrice, w ciągu trzech miesięcy przybyło ich siedem.

grafika

Łącznie grupa CCC na koniec stycznia miała 948 sklepów, przez rok otworzyła 52, z czego 41 pod szyldem HalfPrice. Liczba sklepów CCC zwiększyła się z 807 do 819, a eobuwie - z 28 do 38.

Przełożyło się to na wzrost całkowitej powierzchni handlowej placówek o 12 proc. do 710,3 tys. metrów kwadratowych.

grafika

- Koncentrujemy się na oczekiwaniach Klientów i doskonaleniu naszego modelu omnichannelowej sprzedaży, z wykorzystaniem monetyzacji wcześniej wdrożonych rozwiązań. Za nami bardzo wymagający rok, spodziewamy się, że taki może być również początek tego roku - przyznaje w komunikacie Marcin Czyczerski, prezes Grupy CCC.

Wskazuje też optymistyczne zjawiska. - Widzimy jednak, że wiele uwarunkowań ekonomicznych, w których funkcjonujemy, normalizuje się w szybkim tempie, np. koszty w łańcuchu dostaw, kursy walut czy koszty nośników energii. Spadki zaufania konsumenckiego wyhamowały, a ostatnie trzy miesiące pokazują możliwą zmianę trendu. Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych daje nadzieje na stabilizację otoczenia makroekonomicznego - podkreśla.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style