SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co czwarty spot w telewizji w ub.r. promował produkty zdrowotne (analiza)

Z roku na rok rośnie liczba przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków. O ile w 1997 roku w czterech programach wyemitowano 7 995 reklam, to już w trzech pierwszych kwartałach 2015 r. w 9 programach było ich już 266 509. Reklamy produktów zdrowotnych i leków pokazują się też częściej - w 1997 roku przekazy handlowe produktów zdrowotnych i leków stanowiły 5 proc. wszystkich reklam (co 20 reklam była reklamą tych produktów), w 2015 r. udział ten wyniósł już 20 proc.(co piąta emitowana reklama była reklamą tego typu produktów) - wynika z analizy KRRiT.

Shutterstock.comShutterstock.com

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeanalizowała rynek reklam produktów zdrowotnych i leków w kanałach telewizyjnych. Analizie poddano reklamy wyemitowane w czterech największych stacjach: TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN (dane telewizji TVN z roku 1997 obejmują przekazy handlowe wyemitowane w telewizji Wisła i TVN).

Od roku 1997 do roku 2015 liczba reklam z sektora produkty zdrowotne i leki wzrosła blisko 20 razy, tj. – o 1998 proc. podczas gdy ogólna liczba reklam wzrosła trzykrotnie. Osiem lat wcześniej reklamy te  stanowiły 4,6 proc. wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i Polsacie była przekazem handlowych produktów zdrowotnych i leków (24,7 proc.).

W 1997 roku w sumie w czterech kanałach wyemitowano ich 174 529, a w trzech pierwszych kwartałach 2015 roku w tych kanałach już 678 191 (wzrost o prawie 300proc.). Cztery telewizje na reklamie leków i produktów zdrowotnych i leków zarobiły w 1997 r. ponad 105 mln zł (5 proc. wszystkich wydatków reklamowych), a w 2014 r. ponad 1, 4 miliarda (18 proc. wszystkich wydatków reklamowych).

Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków w analizowanym okresie wyemitowała TVP 2 - ponad 280 tysięcy spotów. Rekordowy pod tym względem był rok 2014, w którym TVP 2 wyemitowała 66 817 takich reklam.

Najwięcej w programach uniwersalnych pokazano reklam preparatów przeciwbólowych i przeciwgorączkowych - 185 809 (20 proc. z wszystkich), witamin, preparatów wzmacniających 128 657 (14proc.) i środków do ochrony jamy brzusznej - 120 831 (13proc.). Jednymi kategoriami, które obecnie nie są reklamowane - to leki homeopatyczne i leki przeciw cukrzycy.

KRRiT zanalizowała też reklamy w dwóch kanałach skierowanych do dzieci: Mini Mini+ (dane od 2010 r.) i TVP ABC (dane od 2014 r.). Dane z 2015 roku dotyczą okresu od 1 stycznia do 30 września ub.r.

Reklama produktów zdrowotnych i leków w Mini Mini+ oscyluje na poziomie średnio około 1 075 reklam rocznie. W 2010 roku w telewizji tej wyemitowano 1 853 reklam produktów zdrowotnych i leków, co stanowiło 7,67 proc. wszystkich reklam. Kolejne lata w tej telewizji wykazywały tendencję zmniejszania się reklam tej grupy produktowej. W trzech pierwszych kwartałach 2015 roku wyemitowano 1 281 reklam (3,7proc. wszystkich reklam).

Zupełnie inne proporcje można zobaczyć analizując reklamy wyemitowane w telewizji TVP ABC. W 2014 roku wyemitowano w niej 10 406 przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków (8,7 proc.), a w trzech kwartałach 2015 roku wyemitowano 16 441 takich przekazów, co stanowi 14,5proc. wszystkich reklam. W tym programie skierowanym do małoletnich reklam produktów zdrowotnych jest więcej i pojawiają się zdecydowanie częściej niż w telewizji Mini Mini+.

W kanale Mini Mini+ w trzech pierwszych kwartałach 2015 r wyemitowano najwięcej reklam produktów dla dzieci (40,7 proc. wszystkich), środki osobistej pielęgnacji ciała (19,3proc.) oraz reklam z grupy rozrywka i kultura (10,1proc.). Produkty zdrowotne i leki stanowią 7 grupę produktową w rankingu najczęściej reklamowanych preparatów.

W telewizji TVP ABC w 3 pierwszych kwartałach w 2015 r wyemitowano najwięcej reklam z grupy finanse (15,8 proc. wszystkich), kolejną grupę stanowiły produkty zdrowotne i leki (14,5 proc.), a kolejną produkty dla dzieci (14proc. wszystkich).

W analizowanym okresie najwięcej pojawiło się reklam witamin i preparatów wzmacniających, co czwarta reklama poświęcona była tym produktom - 8 362 przekazy (25 proc.).Kolejne grupy to środki przeciwbólowe - maści i żele- 4 296 (13 proc.) oraz środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – 4 095 (12 proc.).

Z monitoringu KRRiT wynika, że z roku na rok rośnie liczba reklam produktów i leków w kanałach tematycznych. W 2010 r. wyemitowano 75 347 takich przekazów, co stanowiło 14proc. wszystkich emitowanych reklam, a w 2014 r. już 119 749 reklam - 17,1proc. wszystkich.

Reklama produktów zdrowotnych i leków jest zwykle drugą grupą najczęściej reklamowanych produktów. Wyjątkiem był rok 2012, w którym reklamy tych produktów pojawiały się najczęściej na ekranach tych programów.

Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków wyemitowano w analizowanych latach w Polsat Cafe - prawie 260 tys. Najlepszym rokiem był 2013 - łącznie w trzech programach wyemitowano 131 672 reklamy tych produktów.

W programach tematycznych najwięcej było reklam środków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych - 116 865 (18proc. z wszystkich z grupy produkty zdrowotne i leki), witaminy, preparaty wzmacniające - 105 364 (16 proc.) oraz środków przeciw przeziębieniu – 58 330 (9proc.).

Szczegółowo przeanalizowano reklamy produktów zdrowotnych i leków wyemitowane pomiędzy 5-11 października 2015 r.

W tym czasie pokazano łącznie 7 711 takich spotów , a koszt ich emisji (brutto, bez uwzględnienia stosowanych przez nadawców rabatów) wyniósł ponad 37 mln zł.


W analizowanym tygodniu najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków wyemitowano w programie TVP 2 - 1 673 przekazów (stanowi to prawie 22 proc. wszystkich). Kolejne stacje to TVP 1 - 1 349 przekazów (17 proc.) i TVN - 1 000 przekazów (13 proc.).

Najwięcej było reklam produktów leczniczych - 4 741 reklam, co stanowi 61,48 proc. wszystkich przekazów. Kolejne grupy stanowią suplementy diety – 1 686 (21,86 proc.) oraz wyroby medyczne - 563 przekazy (7,3 proc.). Najczęściej emitowana była reklama produktu leczniczego Septanazal (aerozol do nosa na katar). Łącznie wyemitowano 346 przekazów.

Najwięcej wyemitowano reklam preparatów witaminowych - 1 508 (19,56 proc.), środków na gardło – 1 132 (14,68proc.) oraz kropli do nosa, środków na katar - 879 przekazów (11,40 proc.).


Najwięcej reklam suplementów diety w analizowanym tygodniu zostało pokazanych w TVP 2 - 429 reklam (25 proc. wszystkich z grupy suplementy), w TVP 1 - 404 (24proc.) i Polsacie - 206 (12 proc.). Najwięcej wyemitowano reklam witamin, środków wzmacniających - 1 085 reklamy (64 proc. wszystkich suplementów diety), środków ochrony jamy brzusznej - 204 (12 proc.) i produktów uspokajających, antydepresantów, nasennych - 153 ( 9 proc.).

Dołącz do dyskusji: Co czwarty spot w telewizji w ub.r. promował produkty zdrowotne (analiza)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ja22
Co chwilę słyszę reklamę żelu na żylaki, maści na zakażenia pochwy, tabletek na brzydki zapach z ust, a hitem była reklama tabletek łagodzących odczucia wynikające ze zmiany pogody, czy tabletki na odchudzanie Ca(Ł)ominal. OGLĄDAJĄC REKLAMY MAM WRAŻENIE, ŻE POLACY TO NARÓD CHORY NA SAME TAKIE BEZNADZIEJNE PRZYPADŁOŚCI. Te reklamy są okropne!
odpowiedź
User
arnie
Z powyższych danych wynika, że najwięcej chorych ogląda TVN :)
odpowiedź
User
Dumlat
Wiadomo, najlepiej na świecie sprzedają się choroby. Mało jest reklam zdrowego odżywiania. wtedy chorób byłoby znacznie mniej.
odpowiedź