SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co nas czeka w 2008 roku?

Na to pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają ekspercizwiązani z branżą internetową m.in.: Łukasz Wejchert (prezesOnet.pl), Jacek Murawski (prezes WP.PL), Grzegorz Błażewicz (prezesInteria.pl), Michał Brański (o2.pl), Tomasz Józefacki (Agora).

Co wydarzy się w branży internetowej w 2008 roku? Na to pytanieportalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z branżąinternetową.

multimediaŁukasz Wejchert,prezes Grupy Onet.pl

W 2008 roku możemy się spodziewać wielu nowych projektów, ale takżedynamicznego rozwoju już istniejących.

Z pewnością będzie to rok weryfikacji modeli biznesowych iprawdopodobnie początek konsolidacji.


multimediaJacek Murawski,Prezes Zarządu, Wirtualna Polska SA

Z pewnością możemy spodziewać się dalszych konsolidacji, corazwiększego znaczenia, a przez to i udziału w rynku specjalistycznychserwisów tematycznych oraz wejścia dużych mediów doInternetu.

A z ostatniej chwili - konsolidacji Gadu-Gadu z Allegro.





multimediaTomasz Józefacki,dyrektor pionu Internet w spółce giełdowejAgora

Spodziewałbym się kontynuacji działań, których zalążki mogliśmyobserwować już w tym roku. Po pierwsze, polski internet zaczął sięprzygotowywać do nadejścia telewizji internetowej, powstały jużpierwsze polskie formaty telewizyjne. Myślę, że w przyszłym rokumożemy się spodziewać intensyfikacji działań w tym kierunku.

Po drugie, tradycyjne media wreszcie dostrzegły, że nie możnapomijać roli internetu. W sieci znalazły się kolejne tygodnikiopinii, telewizje, rozgłośnie radiowe. Obserwowaliśmy równieżinwestowanie w nowe projekty przez te podmioty, które już wcześniejbyły obecne w internecie. To dopiero pierwsze kroki, dlatego wprzyszłym roku spodziewam się rozwoju strategii tradycyjnych mediówskoncentrowanych właśnie na obszarze internetu. Będzie to zresztąnaturalną konsekwencją rozwoju rynku.

Jestem również ciekaw sytuacji po wejściu na rynek takich graczyjak MSN czy MySpace oraz jaką pozycję zdobędzie Naspers, któryzapowiedział swoje plany akwizycyjne względem Allegro.

multimediaGrzegorz Błażewicz,prezes portalu Interia.pl

Takie prognozy, to jak wróżenie z fusów. Ta branża rządzi sięzupełnie innymi prawami, tutaj czas płynie zupełnie inaczej, napewno szybciej i nie sposób przewidzieć cokolwiek z takimwyprzedzeniem.






multimediaMichał Brański, członekzarządu portalu o2.pl
Zaostrzenie walki o pozycje miedzy gazeta.pl a o2.pl - przyniewiadomej postawie uśpionej Interii. Stawiam też na opadniecienapięcia towarzyszącego horyzontalnym serwisomspołecznościowym.

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Identycznego jak w tym roku wzrostu i rywalizacji, która nie dajesypiać po nocach. Bo bez tej rywalizacji wszyscy sie rozleniwimy iktoś kiedyś z zagranicy przyjdzie i nas wysadzi z siodła.

Marek Piotrowski, dyrektor zarządzającyFFCreation
Problemem dla agencji stał się nie popytze strony Klientów, ale możliwość zwiększenia swoich zdolnościprodukcyjnych. W przyszłym roku dużym wyzwaniem będzie utrzymaniezyskowności agencji, do czego jednym z narzędzi jest zdobywanieKlientów zagranicą, chcących więcej płacić za usługi dużychdoświadczonych firm nowo-mediowych.

W przyszłym roku powinniśmy spodziewać się:
A. Rozwoju międzynarodowego największych polskich agencji.
B. Kontynuowania trendu budowy i powstawania serwisówspołecznościowych
C. Intensywnego wzrostu serwisów dostępnych z poziomu telefonów iinnych urządzeń mobilnych (w końcu :)
D. Jeszcze silniejszego rozwoju e-commerce w Polsce. Elementem tegobędzie również obecność sklepów internetowych w komunikacjioffline'owej.

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Sobie, FFCreation i branży życzę rosnących budżetów, rozwojumiędzynarodowego, nowych młodych zdolnych pracowników, jeszczeszybszego wzrostu łącz szerokopasmowych oraz przyjęcie jakostandardu zasad przetargowych SAR oraz dobrych praktyk.

multimediaGrzegorz Krzemień,prezes agencji interaktywnej isens
Wszyscy czekają na polski MySpace. Jeżeli powtórzy się przykładYouTube po polsku, gdzie ilość użytkowników wzrosła to sadzę, żebędzie to bardzo duże zagrożenie dla polskich serwisów tego typu.Można wytykać palcem pojawienie się ebay lub AOL, jako przykładnieudanych lub nie do końca przemyślanych prób. Ale niezapominajmy, że w przypadku tego typu firm ich zdolności
finansowe i know-how marketingowe są dużo większe w porównaniu zrodzimym biznesem.
Cieszy mnie to, że ten okres w rozwoju internetu nie będziekojarzyć się tylko z wysoko skompresowanymi 30 sekundowymi filmamioglądanymi na YouTube. Kibicuje rozwojowi telewizji internetowej, aw szczególności projektom, które publikują treść w wysokiejrozdzielczości. Nadchodzi już czas, w którym przepustowość niebędzie miała większego znaczenia.

Cztery miesiące temu na Onet.pl naliczyłem 12 różnych formreklamowych, które wykrzywiały, zasłaniały tekst, mówiły do mnie omandatach w F1 i wchodziły w interakcje. Od tego momentu mamzainstalowanego Firefoxa z modułem ABP który nie przepuszcza anijednej reklamy. Sadząc po ilości użytkowników FireFoxa (35%) narynku widać tendencje do przesiadania się na
inne rozwiania niż IE. Z rozmów ze szczęśliwymi posiadaczami FFwynika, że w głównej ich przesiadka była podyktowana tym, że w FFdaje prościej blokować reklamy. Jak dla mnie jest to dość wyraźnysygnał dla tych, którzy sprzedają i kupują reklamy.

A globalnie ciekawi mnie rozwój nowego projektu Googla - Knols,projektu bliźniaczo podobnego w założeniach do Wikipedii, lecz ocałkiem odmiennych inspiracjach. Jak odnajdzie się Wikipedia wmomencie, kiedy za ten sam artykuł osoba go publikująca w Knolos,będzie dostawać pieniądze? Jak też zachowa się internauta, któryjako pierwszy dostanie w wynikach wyszukiwania link do Knols? Czypowstanie ruch społecznego oporu? Swoją drogą już jest tak, że toczego nie ma w googlach - nie istnieje...

Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający TribalDDB
Jeszcze więcej rozrywki, jeszcze więcej video,jeszcze więcej społeczności.

Gwidon Humeniuk, dyrektor zarządzający AdnetSA
W mojej ocenie będzie to pojawienie sięprofesjonalnego targetowania behawioralnego oraz dalszy wzrostznaczenia reklam video, w wyszukiwarkach oraz rozliczeń typuCPA.

Krzysztof Łada, dyrektor Biura Reklamy i PromocjiGadu-Gadu S.A.
Nie spodziewam się rewolucji. W dalszym ciągu będzie przebiegałakonsolidacja rynku i będą rosły wydatki na reklamę. Z ciekawostekto za parę miesięcy wszyscy będą się rozwodzili nad przyczynamiporażki AOL.pl.

multimediaKrzysztof Jerzyk, prezesMerlin.pl

Czekam na skuteczne, zaakceptowane przez rynek, przez młodychodbiorców, rozwiązania techniczne dla e-booków.

Amazon.com wprowadza właśnie na rynek czytnik Kindle. Próbujenarzucić standardy. Urządzenie ma niestety jeszcze wiele wad i jesttylko etapem pośrednim w dalszych poszukiwaniach.

Poza tym stawiam na wzrost znaczenia książek audio.

multimediaJacek Karolak,innovation manager w Starcom MediaVest Group
Holdingi mediowe ITI i Agora staną się multimedialnymi agregatoramitreści. Marek Sowa w Agorze na pewno ruszy z miejsca pomysł TVonline i dalszego rozwoju Gazeta.pl. ITI z kolei wejdzie na rynekTV przez internet dość późno, ale na pewno w sposób bardzoprzemyślany i z dobrym produktem. Połączenie mediów należących dotych holdingów może dać bardzo dobry efekt - oba holdingi są ją natyle duże, że są w stanie lansować coraz to nowe treści tylkowłasnymi siłami.

Myślę, że pod koniec 2008 ruszy wreszcie z miejsca internetmobilny. Mając w telefonie przeglądarkę Opera Mini faktycznie możnaw miarę komfortowo korzystać z sieci w komórce, ale trochę czasumusi upłynąć, zanim odpowiednio wiele osób kupi sobie odpowiedniodobre telefony i zainstaluje na nich przeglądarkę.

multimediaDaniel Czapiewski, strategicplanner byss.pl
Od lat czekam na dzień, kiedyInternet stanie się naprawdę mobilny i dostępny dla szerszej rzeszyużytkowników - mam na myśli dostęp do zwykłych stron www viatelefony komórkowe.

Zaawansowane telefony komórkowe (smartphone'y) wypierają z rynkukomputery kieszonkowe, a ich sprzedaż rośnie w tempiekilkudziesięciu procent rocznie.

Liczę, że w przyszłym roku liczba polskich użytkownikówInternetu zwiększy się także dzięki użytkownikom komórek, akorzystanie z net'u będzie możliwe zawsze i wszędzie, co zapewniInternetowi rolę super medium, a całej branży spokojne i dostatnieżycie.

Tomek Karwatka, dyrektor operacyjny JanmediaInteractive
Zapewne dalej będzie się rozwijał trendzwiązany z przeplataniem się mediów. Zapewne coraz inteligentniejbędziemy łączyć Internet, mobile i TV. Mobile Web dzięki nowymzabawkom typu iPhone, Android, taniejącym połączeniom, kampaniomreklamowym telekomów spopularyzuje się.

Obserwuję też trend przechodzenia narzędzi komunikacyjnych wstylu Web 2.0 z Internetu do firmowych intranetów. Zapewne w 2008powstanie wiele wewnętrznych blogów, Wiki, społeczności firmowych -te narzędzia się sprawdzają i pracownicy żądają dostępu do nichtakże w pracy.

Dołącz do dyskusji: Co nas czeka w 2008 roku?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hobelman
Czy masz kłopoty finansowe? JEŚLI TAK! Skontaktuj się z Hobelman Finance and Mortgages Limited® W przypadku małych i dużych pożyczek. Oferujemy wszelkiego rodzaju usługi pożyczkowe, aby zaspokoić Twoje potrzeby finansowe przy niskim oprocentowaniu 2%. Skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: hobelmanfinance@gmail.com, a Twoja praca z nami będzie dobrym doświadczeniem. Nasz kredyt jest otwarty dla wszystkich bez względu na narodowość.

https://hobelmanfinance346789211.wordpress.com/
Skontaktuj się z nami przez e-mail: hobelmanfinance@gmail.com
odpowiedź