SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)

Producenci napojów gazowanych w pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco zwiększyli względem roku ub. wydatki na reklamy w dziennikach, magazynach i na indoorze. Zmniejszyli budżety na reklamę w radiu. Najwięcej wydano na reklamy marki Coca-Cola, zaś Sprite był w tym okresie brandem o największe dynamice wydatków.

Article

W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 121,1 mln zł, czyli 9,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie raportu Kantar Media (dane cennikowe netto).

Zdecydowana większość ich budżetów - 79,2 mln zł, po wzroście w skali roku o 9,2 proc. - trafiła do telewizji. Drugim najczęściej wybieranym do promocji napojów gazowanych medium były kina. Reklamy w nich kosztowały 25,2 mln zł, czyli 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Trzecią najpopularniejszą pod względem wydatków producentów w tej kategorii była reklama outdoorowa. Na nią przeznaczono w tym roku 8,5 mln zł, czyli 36,5 proc. więcej niż rok temu.

W pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco wzrosło zainteresowanie producentów napojów gazowanych reklamą w dziennikach oraz indoorze. Ich wydatki w gazetach wzrosły w skali roku o 570,8 proc. - z 41,2 tys. zł do 276,1 tys. zł, a na indoor - o 105,6 proc., z 95,2 do 195,7 tys. zł. O 73,8 proc. wzrosły też wydatki na reklamy w magazynach - do 7,7 mln zł.

Wzrosty w tych kanałach komunikacji możliwe były dzięki m.in. ograniczeniu nakładów na reklamę radiową - rozgłośnie na reklamach napojów gazowanych w omawianym okresie zarobiły 97,7 proc. mniej niż rok temu. Było to jedynie 24,1 tys. zł wobec 1 mln zł w analogicznym okresie ub.r.

Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych w podziale na media

(dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I – V 2016

I-V 2017

zmiana proc.

Telewizja

72 524 674 zł

79 189 804 zł

9,2

Kina

26 526 201 zł

25 161 046 zł

-5,1

Outdoor

6 212 205 zł

8 481 793 zł

36,5

Magazyny

4 454 896 zł

7 742 535 zł

73,8

Gazety

41 158 zł

276 104 zł

570,8

Indoor

95 200 zł

195 700 zł

105,6

Radio

1 025 092 zł

24 080 zł

-97,7

razem

110 879 426 zł

121 071 062 zł

9,2


Największym reklamodawcą w kategorii napojów gazowanych był w omawianym okresie koncern Coca-Cola Poland Services, który w tym roku wydał w mediach tradycyjnych 76,7 mln zł, czyli 19 proc. więcej niż rok temu.

Druga pod tym względem firma - Pepsi-Cola General Bottlers Polska - przeznaczyła na reklamy swoich marek 21,7 mln zł (38,6 proc. mniej niż rok temu), zaś trzeci na podium Colian zwiększył wydatki o 15 proc., do 8,6 mln zł.

W zestawieniu pięciu największych pod względem wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych znalazły się jeszcze firmy Hoop Polska z wydatkami w kwocie blisko 6 mln zł i Zbyszko Company, który wydał 5,8 mln zł (292,2 proc. więcej niż rok temu).

Hoop Polska w kwietniu w kampanii pod hasłem „Sięgnij gwiazd” reklamował Hoop Colę z nowym logo.

Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (TOP 5)

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I – V 2016

I-V 2017

zmiana proc.

COCA-COLA POLAND SERVICES

64 438 275 zł

76 697 893 zł

19

PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND

35 293 232 zł

21 686 161 zł

-38,6

COLIAN

7 441 238 zł

8 559 230 zł

15

HOOP POLSKA

 

5 977 045 zł

-

ZBYSZKO COMPANY

1 483 375 zł

5 817 350 zł

292,2

razem

110 879 426 zł

121 071 062 zł

9,2


Około połowy wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych stanowiły w omawianym okresie wydatki na reklamę marki Coca-Cola (Coca-Cola Poland). Było to 60,9 mln zł (0,4 proc. mniej niż rok wcześniej).

Trzykrotnie mniej kosztowały z kolei reklamy marki Pepsi (PepsiCo) – jej producent w tym roku zmniejszył wydatki w porównaniu z rokiem ub. o 30,3 proc, z 28,1 do 19,6 mln zł. Obecnie w kampanii tej marki promowana jest Pepsi bez kalorii. Bohaterem reklam jest Filip Chajzer.

Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką była Hellena (Colian) z wydatkami w wysokości 8,6 mln zł – 15 proc. wyższymi w skali roku. Ta marka była szczególnie aktywna marketingowo w kwietniu i maju. W jej kampanii występował Kuba Wojewódzki - w jednych reklamach promował konkurs, w innych zaś - Oranżadę Hellena głosami Krystyny Czubówny i Tomasza Zimocha.

W czołówce pięciu najczęściej reklamowanych brandów znalazły się, produkowane przez koncern Coca-Coli marki Fanta i Sprite. Nakłady na promocję pierwszej były rok do roku wyższe o 133,5 proc. (wyniosły 7,6 mln zł). Z kolei wydatki na reklamę Sprite wzrosły z 23 tys. zł do 7,1 mln zł. W jednej z ostatnich kampanii Sprite’a wystąpili Pezet i Małolat.

TOP 5 marek napojów gazowanych pod względem wydatków reklamowych

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I – V 2016

I-V 2017

zmiana proc.

COCA-COLA

61 147 906 zł

60 900 192 zł

-0,4

PEPSI

28 146 734 zł

19 623 905 zł

-30,3

HELLENA

7 441 238 zł

8 559 230 zł

15

FANTA

3 267 369 zł

7 628 027 zł

133,5

SPRITE

23 000 zł

7 113 499 zł

30828,3

razem

110 879 426 zł

121 071 062 zł

9,2

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Odzwierciedlenie tej dynamiki widać w marketach. Półki się uginają pod w/w słodzonymi i barwionymi napojami. Sorki, ale po co intensywnie reklamować coś co ludzie znają od dziesiątek lat. Jak będę chciał się napić Coli to nie będę czekał na jej reklamę tylko pójdę i se kupię.
12 9
odpowiedź
User
konsument
ZADZIWIAJĄCE JEST TO, ŻE LUDZIE TAK OCHOCZO KUPUJĄ KOLOROWĄ , GAZOWANA TABLICĘ MENDELEJEWA A PÓŹNIEJ NARZEKAJĄ , ŻE TYLE NOWOTWORÓW DOOKOŁA . OSOBNA KWESTIA TO PYTANIE O ETYKĘ - PRODUCENT GAZOWANEJ, BRĄZOWEJ CIECZY ANGAŻUJE DO SWOICH KAMPANII SPORTOWCÓW PROPAGUJĄCYCH ZDROWY TRYB ŻYCIA. GDZIE TU LOGIKA ?
8 8
odpowiedź