SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coca-Cola, Tymbark i Pepsi z mniejszymi wydatkami reklamowymi. W górę Hortex i Agros-Nova (TOP 10)

Od stycznia do sierpnia br. producenci napojów bezalkoholowych cennikowo wydali na reklamy (bez internetu) o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Spore spadki budżetów reklamowych zanotowały Coca-Cola Poland Services, Tymbark i Pepsi-Cola General Bottlers Poland, za to duże wzrosty osiągnęły Hortex Holding, Agros-Nova i Nestlé Waters Polska.

Article

Cennikowe wydatki reklamowe (bez rabatów i uwzględnienia internetu) producentów napojów bezalkoholowych od stycznia do sierpnia br. wyniosły 513,99 mln zł, o 34,1 mln zł, co oznacza spadek o 6,2 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Kategoria napojów bezalkoholowych obejmuje wszystkie wody, soki i napoje gazowane i niegazowane (w tym izotoniczne i energetyzujące).

Zdecydowanie największych marketerem w tej branży jest Coca-Cola Poland Services, której główne marki to Coca-Cola, Sprite, Fanta, Cappy, Nestea i Kropla Beskidu. W pierwszych ośmiu miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe firmy wyniosły 103,07 mln zł, o 23,49 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek 18,5 proc.). Jej największym projektem marketingowym była kampania Coca-Coli, w ramach której na opakowaniach znalazły się cytaty z tekstów słynnych piosenek (więcej na ten temat). Z kolei herbata Nestea była reklamowana pod hasłem „Smak wolności” (zobacz szczegóły), a Sprite był promowany głównie w internecie, m.in. spotem, który jest oskarżony o seksualizację wizerunku nastolatków (przeczytaj o tym więcej).

Cennikowy budżet reklamowy Tymbarka, należącego do Grupy Maspex, zmalał w skali roku o 21,23 mln zł (czyli o 23 proc.). Soki tej firmy były w br. reklamowane pod hasłem „naturalnie do posiłku” (zobacz więcej), a w spotach napojów gazowanych przedstawiane było maksymalne orzeźwienie (obejrzyj jeden z nich).

Mniejsze spadki zanotowały Pepsi-Cola General Bottlers (producent m.in. Pepsi, Mirindy, 7UP i Mountain Dew) oraz Maspex Wadowice (producent napojów Kubuś i Tiger). Wydatki pierwszej firmy zmalały o 1,92 mln zł (czyli o 3 proc.). Przypomnijmy, że podczas tegorocznych wakacji odbyła się druga edycja kampanii Pepsi „Wyzwanie smaku” (więcej na ten temat), a wcześniej napój w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata promował Leo Messi (zobacz szczegóły), natomiast Mirinda była reklamowana pod hasłem „Twój plan na Fun” (więcej o tym).

Budżet Maspeksu Wadowice zmniejszył się o 4,4 mln zł (to 8,6 proc. w dół). O ile napoje Kubuś tak jak wcześniej reklamowały dzieci i brand hero tej marki, o tyle w komunikacji Tigera pojawił się nowy format - seria spotów, w których tygrys jako gospodarz talk-show gościł inne zwierzęta (zobacz więcej).

Zmalały również wydatki Zbyszko Company (o 1,05 mln zł, czyli 3,8 proc.) i Red Bull Polska (o 5,9 mln zł, czyli 22,6 proc.).

Za to cennikowy budżet Hortex Holding wzrósł o 18,22 mln zł (to aż o 124 proc. w górę). Firma prowadziła dużą kampanię, której bohaterką była Matka Natura (więcej na ten temat).

Agros-Nova (produkująca m.in.  Tarczyn, Pysio, Fortuna, Garden) wydała na reklamy napojów o 13,37 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost aż o 146,4 proc.). Firma reklamowała głównie napoje Fortuna, wprowadzone do sprzedaży w zmienionych opakowaniach (przeczytaj o tym więcej). Natomiast budżet Nestlé Waters Polska (producenta wody Dar Natury i Nestlé Aquarel) urósł w skali roku o 13,02 mln zł, czyli aż o 216 proc.

Wydatki reklamowe producentów napojów bezalkoholowych

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VIII 2013

I-VIII 2014

COCA-COLA POLAND SERVICES

126 560 417 zł

103 074 050 zł

TYMBARK

92 180 874 zł

70 952 727 zł

PEPSI-COLA POLAND

63 147 927 zł

61 225 506 zł

MASPEX WADOWICE

50 938 221 zł

46 540 282 zł

HORTEX HOLDING

14 692 323 zł

32 909 304 zł

ZBYSZKO COMPANY

27 365 180 zł

26 313 303 zł

AGROS-NOVA

9 131 693 zł

22 499 186 zł

ŻYWIEC ZDRÓJ

17 737 290 zł

20 500 981 zł

RED BULL POLSKA

26 122 753 zł

20 217 447 zł

NESTLE WATERS POLSKA

6 031 860 zł

19 054 769 zł

wszyscy reklamodawcy

548 098 534 zł

513 994 197 zł


Zdecydowanie najważniejszym medium do reklamowania napojów bezalkoholowych jest telewizja - od stycznia do sierpnia br. trafiło do niej 414 mln zł ich cennikowych wydatków, czyli 80,5 proc. wszystkich nakładów reklamowych. Jednocześnie te inwestycje zmalały w skali roku o 13,07 mln zł (to 3 proc. w dół).

Bardzo mocno spadły wydatki reklamowe w radiu i gazetach. W pierwszym medium skurczyły się o 17,09 mln zł (czyli o 46,4 proc.), a w drugim - o 469,6 tys. zł (30,8 proc. w dół).

Za to nieco większe budżety przeznaczono na reklamę w magazynach (o 814,3 tys. zł, czyli 5,9 proc.) oraz indoorze (o 9,7 tys. zł, czyli 2,1 proc.).

Wydatki na reklamy napojów bezalkoholowych

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VIII 2013

I-VIII 2014

Telewizja

427 097 870 zł

414 030 640 zł

Radio

36 808 171 zł

19 717 405 zł

Gazety

1 525 410 zł

1 055 849 zł

Magazyny

13 833 862 zł

14 648 164 zł

Outdoor

31 167 375 zł

27 910 289 zł

Kina

37 208 896 zł

36 165 230 zł

Indoor

456 950 zł

466 620 zł

W internecie, nieobjętym monitoringiem Kantar Media, wydatki wszystkich napojów (także alkoholowych) w I kwartale br. stanowiły 1 proc. rynku reklamowego wartego 573,9 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Coca-Cola, Tymbark i Pepsi z mniejszymi wydatkami reklamowymi. W górę Hortex i Agros-Nova (TOP 10)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl