Colgate zmieni nazwę i logo pasty do zębów Darlie. Wcześniej rebranding marek zapowiedziały PepsiCo i Mars

Koncern Colgate-Palmolive oświadczył, że pracuje nad nową wizualizacją swojej chińskiej marki pasty do zębów, Darlie. To efekt antyrasistowskich protestów, które rozlały się po całych Stanach Zjednoczonych. W środę zmiany w wizerunku marek zapowiedziały firmy PepsiCo (marka Aunt Jemima) i Mars (produkty Uncle Bens).

Beata Czuma
Beata Czuma
Udostępnij artykuł:

Darlie to popularna chińska marka pasty do zębów, produkowana przez Hawley & Hazel, w której 50 proc. udziałów ma Colgate-Palmolive od 1985 r. Na opakowaniach znajduje się wizerunek uśmiechniętego człowieka w cylindrze o nieokreślonym kolorze skóry.

Pierwotnie pasta nazywała się "Darkie" (co oznacza "murzyn") i miała na opakowaniu wizerunek czarnego mężczyzny w cylindrze. Kiedy Colgate-Palmolive przejął udziały w firmie Hawley & Hazel, w Stanach Zjednoczonych pojawiły się kontrowersje związane z logo i nazwą pasty. Ówczesny dyrektor generalny Colgate, Reuben Mark, zmienił nazwę produktu na "Darlie", a wizerunek Afroamerykanina na nieco inną twarz, aby uniknąć oskarżenia o rasizm. Chińska nazwa marki nadal jednak oznacza "murzyna" - to określenie, które dla osób o czarnym kolorze skóry jest obraźliwe.

grafika

Po zmianie wizerunku pasty, Colgate ogłosił, że produkt nie będzie sprzedawany poza Azją. Pasta do zębów Darlie cieszy się jednak dużą popularnością i bez problemu można ją kupić na amerykańskich platformach sprzedażowych, m.in. na eBay. Obecnie jest to jedna z najlepiej sprzedających się marek past do zębów w Chinach, Tajwanie, Hongkongu, Malezji, Singapurze i Tajlandii. Według Euromonitor International Darlie kontroluje 17 proc. rynku past do zębów w Chinach, 21 proc. w Singapurze, 28 proc. w Malezji i 45 proc. na Tajwanie.

PepsiCo i Mars też zmieniają wizerunek marek

Decyzja Colgate-Palmolive o rebrandingu jest związana z antyrasistowskimi protestami, które od kilku tygodni trwają w wielu miastach Stanów Zjednoczonych. Wywołała je śmierć Afroamerykanina George'a Floyda w czasie interwencji policyjnej pod koniec maja br.

- Od ponad 35 lat wspólnie z producentem pracujemy nad rozwojem marki Darlie, w tym znacznymi zmianami nazwy, logo i opakowania. Obecnie współpracujemy z naszym partnerem w celu dalszego rozwoju wszystkich aspektów marki - powiedział agencji Reuters rzecznik firmy Colgate.

To kolejna taka decyzja międzynarodowego koncernu. W środę jeden z największych na świecie producentów napojów PepsiCo Inc. zdecydował, że zmieni logo i nazwę swoich produktów z ponad 130-letnią tradycją. Powodem tej decyzji jest walka ze stereotypami rasowymi. Chodzi o markę śniadaniową Aunt Jemima, która na opakowaniu ma wizerunek Afroamerykanki, a jej nazwa (Ciocia Jemima) nawiązuje do czarnych służących z okresu niewolnictwa. Zmianę opakowania produktów Uncle Bens rozważa również Mars Inc.

Beata Czuma
Autor artykułu:
Beata Czuma
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły

Bronią TVP po skargach na produkcję o Żydach w Polsce. Spór w radzie programowej

Bronią TVP po skargach na produkcję o Żydach w Polsce. Spór w radzie programowej

Interia zamyka serwis dla fotografów i modelek

Interia zamyka serwis dla fotografów i modelek