SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Cyfrowy Polsat z 10,7 mld zł wpływów i 816 mln zł zysku. Mniej abonentów, ale więcej sprzedanych usług

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu Article

W samym czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Cyfrowy Polsat wyniosły 3 mld zł, w tym 1,63 mld zł wpływów detalicznych, 927,8 mln zł hurtowych, 398,2 mln zł ze sprzedaży sprzętu i 48,2 mln zł z pozostałych źródeł.

W całym ub.r. firma miała 6,09 mld zł ze sprzedaży detalicznej, 3,04 mld zł z hurtowej, 1,39 mld zł ze sprzedaży sprzętu i 163,7 mln zł z pozostałej sprzedaży.

Po stronie kosztów operacyjnych, które w ub.r. wyniosły 8,98 mld zł, najistotniejsze są wydatki techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie (2,45 mld zł), koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji (1,97 mld zł), nakłady na treści (1,35 mld zł) oraz koszty własne sprzedanego sprzętu (1,17 mld zł).

Od początku ub.r. wyniki finansowe Cyfrowego Polsatu są podawane w oparciu o nowy standard rachunkowości MSSF 15. Natomiast według poprzedniego standardu MRS 18 w 2017 roku firma miał 9,83 mld zł wpływów sprzedażowych, 8,01 mld kosztów operacyjnych oraz 945,2 mln zł zysku netto.

W ub.r. firma osiągnęła 1,73 mld zł zysku operacyjnego, 1,31 mld zł zysku brutto i 816,1 mln zł zysku netto. W samym czwartym kwartale zysk netto wyniósł tylko 65,4 mln zł, co czego przyczyniło się uwzględnienie 162,6 mln zł odroczonego podatku dochodowego spółek zależnych, o czym Cyfrowy Polsat informował w styczniu br.

- Ubiegły rok zamknęliśmy bardzo dobrymi wynikami finansowymi w obydwu segmentach naszej działalności. Przychody Grupy wyniosły blisko 10,7 mld zł, EBITDA wzrosła do 3,7 mld zł, a zysk netto wyniósł ponad 800 mln zł. W samym czwartym kwartale nasze przychody wzrosły rok do roku o ponad 17 proc. do 3 mld zł, a EBITDA - o ponad 10 proc. do ok. 950 mln zł. Niezmiennie generowaliśmy bardzo wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych, który pozwolił nam realizować kolejne projekty akwizycyjne przy jednoczesnym zmniejszaniu zadłużenia - wylicza Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.


W segmencie usług dla klientów grupa Cyfrowy Polsat zanotowała w ub.r. 9,23 mld zł wpływów sprzedażowych, 3,14 mld zł zysku EBITDA i 1,21 mld zł zysku operacyjnego.

Natomiast w pionie telewizyjnym miała 1,52 mld zł przychodów ze sprzedaży, 552,8 mln zł zysku EBITDA i 512,1 mln zł zysku operacyjnego.

- W czwartym kwartale i całym 2018 roku nasze kanały były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej - zarówno główna antena, jak i grupa kanałów tematycznych - a osiągnięte wyniki oglądalności dla Grupy Polsat są zgodne z naszą długoterminową strategią. Z kolei nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w zeszłym roku nieco szybciej niż rynek, pomimo wpływu takich wydarzeń jak np. mistrzostwa świata w piłce nożnej Rosja 2018 transmitowane przez nadawcę publicznego - analizuje Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat.

Mniej abonentów, wyższe średnie wpływy od klientów

Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,91 mln jednostkowych usług (RGU), o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług sprzedanych abonentom wzrosła w ciągu roku o 4,2 proc. do 14,26 mln, z czego 5,1 mln to usługi płatnej telewizji (3,2 proc. więcej niż rok wcześniej), 7,34 mln (wzrost o 6 proc.) - telefonii komórkowej, a 1,81 mln (0,3 proc. w górę) - internetu.

Natomiast liczba klientów abonamentowych firmy zmalała w skali roku o 1,2 proc. do 5,71 mln. - Na ubytek klientów kontraktowych wpływ miała przede wszystkim konsolidacja kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 5,5 proc. w ujęciu rocznym). Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego - skomentowano w raporcie finansowym Cyfrowego Polsatu.

Z kolei liczba usług sprzedanych w modelu prepaidowym zmniejszyła się o 6,7 proc. do 2,65 mln na koniec ub.r. Wpłynął na to głównie spadek sprzedaży usług telefonii komórkowej - o 6 proc. do 2,42 mln. Natomiast średni miesięczny przychód (ARPU) od klienta prepaidowego wzrósł o 2,5 proc. do 20,4 zł.

- Naszą działalność w 2018 roku skutecznie wsparły strategiczne akwizycje. Dołączenie Netii do Grupy Cyfrowy Polsat umożliwiło naszym spółkom rozpoczęcie współpracy operacyjnej w kluczowych obszarach. Program SmartDom wzbogaciliśmy o Internet światłowodowy o prędkości do 900 Mb/s, a oferta telewizyjna Netii została rozszerzona o nowe stacje z szerokiego portfolio kanałów Telewizji Polsat i pakiet z rozgrywkami Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA. Z kolei zakup udziałów w polskiej spółce Eleven Sports Network wzmocnił naszą ofertę sportową premium - wylicza Tobias Solorz, ustępujący prezes Cyfrowego Polsatu.


- Nasze plany na 2019 rok obejmują przede wszystkim dalszy rozwój i umacnianie naszej pozycji i wartości na rynku medialno-telekomunikacyjnym, wzrost liczby świadczonych usług oraz klientów programu SmartDom, dbałość o wysoką jakość obsługi klienta, szeroką dystrybucję produkowanych przez nas treści oraz zapewnianie widzom rozrywki, informacji i wydarzeń sportowych na jak najwyższym poziomie - zapowiada Tobias Solorz.

Zmiany w zarządzie i nowa polityka dywidendowa Cyfrowego Polsatu

W styczniu br. podano, że z początkiem kwietnia Tobiasa Solorza na stanowisku prezesa Cyfrowego Polsatu zastąpi Mirosław Błaszczyk, obecnie prezes Telewizji Polsat. Jednocześnie Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu, obejmie w firmie funkcję wiceprezesa.

Tobias Solorz przejdzie do rad nadzorczych firm grupy Polsat. Tę zmianę komentowano jako część sukcesji realizowanej w grupie kapitałowej Zygmunta Solorza.

W zeszłym tygodniu z funkcji członków zarządu Cyfrowego Polsatu zrezygnowali Dariusz Działkowski i Tomasz Gillner-Gorywoda, odejdą z władz firmy z końcem marca. Jednocześnie do zarządu powołany został Jacek Felczykowski, obecnie członek zarządu Polkomtelu.

Ponadto zarząd Cyfrowego Polsatu zgodził się na zaproponowaną przez Zygmunta Solorza nową politykę dywidendową - przez najbliższe trzy lata będzie wypłacać akcjonariuszom po minimum 93 grosze na akcję rocznie, czyli po 594,8 mln zł, z czego 341 mln zł (według obecnej struktury akcjonariatu) będzie trafiać do Solorza.

Zygmunt Solorz bezpośrednio i poprzez spółki zależne ma akcje stanowiące 57,34 proc. kapitału Cyfrowego Polsatu.

Cyfrowy Polsat ma 10,1 mld zł zadłużenia

Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała 11,26 mld zł zadłużenia brutto, a na które składało się 10,2 mld zł z połączonego kredytu terminowego i 1,02 mld zł obligacji.

Jednocześnie firma posiadała 1,18 mld zł wolnych środków, więc jej zadłużenie netto wynosiło 10,08 mld zł. Stosunek zadłużenia netto do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy to 2,73.

W 2019 i 2020 roku Cyfrowy Polsat ma spłacić po 1,02 mld zł kredytu, w 2021 roku - 2,02 mld zł kredytu i obligacji, a w 2022 roku - pozostałe 6,63 mld zł z kredytu. Pod koniec października ub.r. firma poinformowała, że planuje oszacować popyt na jego nowe obligacje oraz zaproponować warunki i harmonogram ich emisji. Chce taniej spłacić obligacje o nominalnej wartości 1 mld zł.

Analitycy: wyniki Cyfrowego Polsatu bez zaskoczeń

- Wskaźniki operacyjne (KPI) wyglądają dobrze. Liczba klientów usług abonamentowych wzrosła kwartalnie o 136 tys., co wpłynęło na istotny wzrost łącznej liczby świadczonych usług. Podkreślamy, że wskaźnik odejść (churn) wyniósł jedynie 7,6 proc. APRU na klienta według MSR 18 było wyższe niż przed rokiem, ale jedynie o 0,8 proc. (po dwóch kwartałach wzrostu po ok. 1,7 proc.) - skomentował dla PAP wyniki Cyfrowego Polsatu Paweł Szpigiel, analityk z DM mBanku.

- Spółka lekko przebiła konsensus, choć w wynikach nie ma większych zaskoczeń. Dobrze wyglądają kluczowe wskaźniki operacyjne (KPI) - grupie udało się m.in. osiągnąć bardzo dobre przyłączenia nowych klientów i rekordowo niski churn - stwierdził Łukasz Kosiarski z Pekao IB. - Wyniki w segmencie telewizyjnym są nieco podbite przez sposób ujmowania w wyniku Ligi Mistrzów - negatywny wpływ jest widoczny w segmencie sprzedaży klientom indywidualnych. Bez tego wpływu, wyniki telewizji są jednak nadal bardzo dobre - zaznaczył.

W czwartek do godz. 11 kurs akcji Cyfrowego Polsatu na warszawskiej giełdzie wzrósł o 1,3 proc. do 26,48 zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 10,7 mld zł wpływów i 816 mln zł zysku. Mniej abonentów, ale więcej sprzedanych usług

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Elo
Było tak świetnie że aż zmieniają ludzi w zarządach. Wciąż brak pomysłu na synergię tv-telekom. Wieś, emeryci i biedota to nie są przeszłościowi klienci.
11 6
odpowiedź
User
Karol
Było tak świetnie że aż zmieniają ludzi w zarządach. Wciąż brak pomysłu na synergię tv-telekom. Wieś, emeryci i biedota to nie są przeszłościowi klienci.


Polsat ma więcej klientów w miastach niż na wsiach.. Co więcej na wsiach są bogadsi. Bardziej nieraz niż w mieście. Biedote to ty masz w głowie :)
7 2
odpowiedź
User
YKK
Kura dotowany miliardami z budżetu wykręcił raptem 30 baniek zysku :D To pokazuje jasno jaka powinna być przyszłość telewizji publicznej.
6 4
odpowiedź
User
seba
To, że jednostkowo spadła im liczba klientów to nic dziwnego, sam połączyłem parę usług w smartdomie...
2 0
odpowiedź
User
observer
Nieźle im poszło. Nie zbierają martwych dusz tylko kasę
10 1
odpowiedź