Rośnie popularność darmowych i tańszych serwisów VoD z reklamami

Choć serwisy streamingowe zdobyły popularność m.in. dzięki treściom bez reklam, to coraz większą popularnością cieszą się darmowe platformy, które je emitują i tańsze pakiety z reklamami. Z badania Hub Entertainment Research TV Advertising: Fact vs. Fiction wynika, że w II kwartale br. z tych pierwszych usług korzystało 55 proc. amerykańskich konsumentów.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Rośnie popularność darmowych i tańszych serwisów VoD z reklamami
Tańszy pakiet z reklamami oferuje w USA m.in. serwis Hulu

W ostatnim kwartale 2021 roku odsetek użytkowników serwisów FAST (darmowych, z reklamami) był o 10 proc. mniejszy. Na amerykańskim rynku w ten sposób są oferowane m.in. Peacock, Roku, TubiTV czy Freevee. 42 proc. subskrybentów platform streamingowych ze Stanów Zjednoczonych korzysta z tańszych pakietów Hulu, Discovery+, Paramount+, Peacock, HBO Max z reklamami. Zainteresowanie mniej kosztownymi planami wzrosło o 4 proc. w porównaniu z końcem ub.r.

Ponad połowa użytkowników chce oszczędzać

Badanie wykazało, że 56 proc. ankietowanych woli oglądać reklamy i płacić 4-5 dolarów miesięcznie mniej za dostęp do serwisu streamingowego. Osoby, które wykupują tańsze pakiety postrzegają je jako tak samo wartościowe, jak użytkownicy droższych opcji bez reklam. W niektórych przypadkach nieco niższa cena przekłada się na lepsze postrzeganie marki. O 5 punktów procentowych więcej subskrybentów Discovery+ i Paramount+ z reklamami, aniżeli bez reklam, ocenia te usługi jako doskonałe lub wartościowe.

Osoby korzystające z tańszych pakietów Discovery+ i Hulu zauważają, że ich platformy oferują więcej reklam niż konkurencja. Mimo tego ich zdaniem liczba spotów jest rozsądna. Reklamy emitowane w tych dwóch serwisach przyciągnęły też najwięcej uwagi użytkowników. W przypadku Discovery+ konkretne spoty zapamiętało 51 proc. klientów, a w przypadku Hulu 45 proc.
Rodzaje wyświetlanych spotów wpłynęły na doświadczenia z oglądania. 69 proc. badanych było zadowolonych z produkcji, jeśli przed odcinkiem ulubionego serialu wyświetlono im zgodne z zainteresowaniami reklamy. Tylko 48 proc. ankietowanych, którym pokazano słabiej dobrane reklamy, ma pozytywne wrażenia z oglądania serialu.

Subskrybenci preferują krótkie przerwy reklamowe

Z badania wynika, że jeśli liczba reklam przekroczy 6-10 w ciągu pół godziny, odsetek osób niezadowolonych z tego powodu zaczyna rosnąć z 25 proc. w przypadku 5 i mniej reklam do 36 proc. w przypadku 6-10 spotów i 46 proc. w przypadku 11 lub więcej reklam. Podobnie wygląda sytuacja z długością przerw reklamowych. 33 proc. widzów uważa minutową przerwę reklamową za zbyt długą, 41 proc. blok reklamowy trwający 90 sekund, a 48 proc. subskrybentów negatywnie odbiera 2-minutową i dłuższą przerwę.

- Cofnijmy się o kilka-kilkanaście lat. Nastąpił wtedy szybki sukces serwisów streamingowych bez reklam, takich jak Netflix. Później tradycyjni operatorzy płatnej telewizji zaczęli tracić abonentów, a wielu ekspertów branżowych zaczęło przewidywać, że tradycyjna telewizja z reklamami wyginie jak dinozaury- zauważył Peter Fondulas, dyrektor w Hub i współautor badania. - Okazuje się, że problemem, jaki konsumenci platform mieli z reklamami, nie był fakt, że w ogóle zawierały reklamy, ale sposób, w jaki te reklamy były dostarczane. Dzięki trafniejszemu targetowaniu i umowie quid-pro quo (oglądaj reklamy, płać mniej), branża wydaje się w końcu mieć odpowiedź na pytanie, które nęka ją od lat: jak skłonić konsumentów do zaakceptowania reklamy telewizyjnej - dodał Fondulas.

W Polsce również można zaoszczędzić dzięki reklamom

Na polskim rynku bezpłatnie z reklamami można korzystać na przykład z serwisów TVP VOD, Polsat GO czy YouTube. Kiedyś w podobnej formie był oferowany także Player, ale półtora roku temu zdecydował się na wprowadzenie odpłatnego pakietu z reklamami. Kosztuje on  obecnie 8 zł miesięcznie, a korzysta z niego najprawdopodobniej ponad połowa klientów. Pakiet bez reklam kosztuje już 18 zł miesięcznie.

Tańszy pakiet z reklamami w 2023 roku zamierza wprowadzić Netflix. Niewykluczone, że jego oferta będzie trochę okrojona w porównaniu z droższymi opcjami.  Największej platformie streamingowej świata we wdrożeniu tej oferty pomaga Microsoft. Pod koniec 2022 roku w USA zadebiutować ma tańsza wersja Disney+ z reklamami. Będzie kosztowała 7,99 dolarów miesięcznie, co jest obecną stawką za pakiet bez reklam (zdrożeje ona do 10,99 dolarów). Na początku reklamy mają nie zajmować dłużej niż 4 minuty na godzinę. Zabraknie spotów politycznych i promujących alkohole. W przyszłym roku pakiet z reklamami Disney+ ma pojawić się także na innych rynkach. Nie wiadomo czy z takiej opcji będą mogli skorzystać polscy subskrybenci platformy. HBO Max, który oferuje tańszy pakiet w USA, na taki krok nad Wisłą, na razie się nie zdecydował. Niedawno pisaliśmy, że w USA na opcję z reklamami, zdecydowało się tylko 12 proc. użytkowników HBO Max.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek