Publiczny nadawca kończy emisję FM w części kraju. Stawia na DAB+

Deutschlandradio stawia na DAB+. Jeszcze w czerwcu niemiecki nadawca publiczny zakończy emisję analogową Deutschlandfunk i Deutschlandfunk Kultur w wybranych regionach. Wyłączone zostaną nadajniki o małych mocach.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Publiczny nadawca kończy emisję FM w części kraju. Stawia na DAB+
fot. Shutterstock.com

Jak informuje digitalfernsehen.de, 30 czerwca Deutschlandfunk zakończy emisję FM w Bad Tölz (87,8 MHz) w Bawarii. Ponadto przewidziano wyłączenie analogowych nadajników: w Badenii-Wirtembergii w lokalizacjach Heilbronn (91,3 MHz) i Schwäbisch Hall (95,8 MHz), w Turyngii (Jena, 104,5 MHz) oraz w Meklemburgii-Pomorzu Przednim w Neukloster (90,6 MHz).  17 września Deutschlandfunk zniknie z analogu także w Pfronten (96,5 MHz) w Bawarii. Deutschlandfunk Kultur zaprzestanie nadawania FM w Bad Tölz (Bawaria, 93,2 MHz), w Fuldzie w Hesji (90,7 MHz), w Heilbronnie (Badenia-Wirtembergia, 97,3 MHz), w Jenie (Turyngia, nadajnik Kernberge, 98,2 MHz) i w Dolnej Saksonii w Nordhorn (97,1 MHz).

DAB+ bardziej ekologiczny?

Do tych lokalizacji docierają emisje w DAB+. Na multipleksie cyfrowym poza Deutschlandfunk i Deutschlandfunk Kultur można słuchać także publicznych stacji: Deutschlandfunk Nova oraz Documents and Debates (Dlf DokDeb). Od 2018 roku Deutschlandradio stawia na cyfrową dystrybucję w kolejnych regionach. Nadawca stale rozbudowuje sieć DAB+. W tym roku ma ruszyć pięć nowych nadajników. Niemcy zwracają uwagę, że DAB+ to nie tylko dodatkowe możliwości (np. wyświetlanie grafik na ekranie odbiorników), ale także mniejsze zużycie energii niż w przypadku nadajników FM.

W Polsce DAB+ mało popularny

W Polsce największym zasięgiem może się poszczycić multipleks Polskiego Radia. Nadawca publiczny szacuje, że po ostatnim poszerzeniu zasięgu zasięg ludnościowy multipleksu wynosi ok. 93 proc., natomiast zasięg powierzchniowy ok. 90 proc. W skład multipleksu wchodzą: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Radio Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne, a w niektórych miejscach także ich kanały tematyczne.

Poza multipleksem Polskiego Radia w Polsce działają też MUX-y lokalne (Warszawa, Poznań, Katowice, Rzeszów, Tarnów, Toruń, Częstochowa) i eksperymentalne (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Łódź, Bielsko-Biała, Gliwice, Szczawnica, Andrychów, Wrocław). Multipleksy uzupełniają ofertę o stacje niedostępne przez FM albo w danej lokalizacji. Są to m.in. Radio Nuta, Mega Radio, Disco Radio, Radio Profeto, WP Radio, Radio Bezpieczna Podróż, Muzyczne Radio, Radio 7, Radio Parada, Radio Jasna Góra, Radio Niepokalanów, Radio Konin FM, Pop Radio.

W 2022 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zawiesiła konkurs dotyczący miejsc w ogólnopolskim multipleksie DAB+. Stało się tak na wniosek nadawców. Chcą, żeby Urząd Komunikacji Elektronicznej wcześniej wyłonił operatora multipleksu. Do tej pory tak się nie stało. Nadawcy komercyjni krytykują technologię DAB+. Twierdzą, że jest przestarzała, wymaga dużych inwestycji i nie gwarantuje dużego zasięgu.

W 2022 roku tylko 44 tys. Polaków słuchało stacji radiowych przez DAB+. Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy cyfrowego radia wyniosła 77 tys. To wciąż wynik obarczony ryzykiem błędu statystycznego, wielokrotnie mniejszy niż w przypadku odbioru FM.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny