SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Discovery i TVN będą wymieniać się treściami, nie zamkną podobnych kanałów

Discovery po przejęciu właściciela Grupy TVN raczej nie zdecyduje się na zamknięcie któregoś z jej kanałów o podobnej tematyce co te z dotychczasowej oferty koncernu. Natomiast w stacjach ogólnodostępnych może pojawić się więcej treści z kanałów tematycznych. Połączone firmy będą mieć mocniejszą pozycję w relacjach z reklamodawcami i operatorami - komentują eksperci dla Wirtualnemedia.pl.

TVN w tym roku obchodzi 20 lat istnienia Article

We wtorek poinformowano o sfinalizowaniu przejęcia 100 proc. akcji Scripps Networks Interactive przez Discovery. Transakcja została ogłoszona w lipcu ub.r., jej wartość oszacowano na 14,6 mld dolarów.

W lutym br. na fuzję zgodziły się Komisja Europejska oraz Departament Sprawiedliwości USA. KE postawiła jeden warunek: Discovery musi oferować operatorom telewizyjnym stacje TVN24 i TVN24 BiS w rozsądnych cenach.

W miniony czwartek Discovery ogłosiło już swoją zmienioną kadrę dyrektorską, znalazło się w niej dwoje dyrektorów ze Scripps Networks Interactive: Kathleen Finch i Jon Steinlauf (oboje odpowiadają za działania w USA). Kenneth W. Lowe, poprzednio prezes i CEO Scripps Networks Interacitve, został powołany do rady nadzorczej Discovery.

Globalnie dużo większą firmą jest Discovery: w ub.r. koncern miał 6,87 mld dolarów wpływów (po wzroście o 6 proc. w skali roku) i 313 mln dolarów straty netto, natomiast Scripps Networks Interactive zanotował wzrost wpływów operacyjnych o 3,7 proc. do 2,6 mld dolarów oraz spadek zysku netto o 3,9 proc. do 814,3 mln dolarów. Obie firmy są mocno zadłużone: na koniec ub.r. długoterminowy dług Discovery wynosił 14,75 mld dolarów, a w przypadku SNI miał wartość 2,52 mld dolarów.

Tymczasem na polskim rynku o wiele silniejszą pozycję ma Grupa TVN należąca przez ostatnie trzy lata do SNI. Firma nadaje kilkanaście stacji telewizyjnych (w tym TVN i TTV dostępne w naziemnej telewizji cyfrowej oraz HGTV, Food Network i Travel Channel, które zadebiutowały po przejęciu nadawcy przez SNI) oraz kilka serwisów internetowych, na czele z Player.pl, TVN24.pl i TVN.pl. Ma też biur sprzedaży reklam TVN Media, obsługujące wielu mniejszych nadawców telewizyjnych (m.in. Discovery) oraz Agencję TVN produkującą informacyjne treści wideo.

Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. TVN miał 9,87 proc. udziału w rynku oglądalności, TVN24 - 4,27 proc., TVN7 - 3,29 proc., TTV - 1,78 proc., TVN Style - 0,67 proc., TVN Turbo - 0,54 proc., HGTV - 0,42 proc., TVN24 BiS - 0,38 proc., TVN Fabuła - 0,32 proc., Travel Channel - 0,15 proc., a Food Network - 0,11 proc. Łącznie te stacje miały 18,9 proc. udziału.

Z kolei do Discovery Polska należą kanały pod markami Eurosport (w ub.r. Eurosport 1 miał 0,58 proc. udziału w rynku oglądalności, a Eurosport 2 - 0,19 proc.) i Discovery (Discovery Channel miał 0,56 proc. udziału, Investigation Discovery - 0,28 proc., Discovery Science - 0,25 proc., Discovery Historia - 0,11 proc., Discovery Life - 0,09 proc.), TLC (0,26 proc.), DTX (0,15 proc.), Animal Planet HD (0,05 proc.) i - kupione jesienią ub.r. od Agory - Metro TV (0,25 proc.). Ogółem zanotowały one 2,77 proc. udziału.

Pytani przez Wirtualnemedia.pl specjaliści z domów mediowych nie oczekują dużych zmian w tych stacjach w związku z fuzją ich nadawców. - Spodziewamy się, że obie strony będą w miarę aktywnie wymieniać się swoimi programami i kontentem, tzn. Discovery będzie u siebie prezentować część kontentu TVN-u, a stacje tematyczne TVN-u u siebie - część kontentu Discovery uzupełniając i uatrakcyjniając swoją ofertę. Podobnie dzieje się obecnie w ramach stacji należących do Grupy TVN gdzie na TTV czy TVN7 możemy oglądać produkcje emitowane pierwotnie w TVN. Możliwe też, że TVN będzie wykorzystywał licencję Discovery dla produkcji nowych programów dla stacji z obecnej grupy TVN - opisuje Paweł Więckowski, video associate director w MediaCom Warszawa.

- Na tę chwilę trudno mówić o drastycznych zmianach, ponieważ łączenie dwóch kultur biznesowych to proces długotrwały, który jeszcze potrwa. Jeśli chodzi o zmiany w samych stacjach, w mojej ocenie odbędą się one na poziomie globalnym, z pewnością można się spodziewać wymiany niektórych treści między stacjami - zgadza się Renata Wasiak-Sosnowska, CEO Havas Media w Havas Media Group. - Konsolidacja może pozwolić na większą dywersyfikację i monetyzację treści między stacjami, co pozwoli wzbogacić ofertę wszystkich stacji. Dzięki czemu będą mogły one elastycznie dopasowywać swoją ofertę do różnych grup docelowych i czerpać z tego tytułu dodatkowe dochody z reklam - uważa Piotr Beńko, CEO w Codemedia.

Maciej Niepsuj, tv buying director w MullenLowe Mediahub, zwraca uwagę, że obecna fuzja będzie innym procesem niż przejęcie Grupy TVN przez Scripps Networks Interactive trzy lata temu. - Discovery jest obecne na naszym rynku od wielu lat, ma doświadczenie oraz własne kadry więc połączenie tych podmiotów będzie prawdopodobnie wyglądało inaczej. Pamiętajmy, że jednym z podstawowych celów tego typu operacji jest optymalizacja kosztów funkcjonowania, więc możemy zakładać, że nowy podmiot wykorzystując w maksymalnym stopniu potencjał osobowy swoich zespołów, może ograniczyć zatrudnienie w obszarach pokrywających się kompetencji - prognozuje Niepsuj.

Discovery nie zamknie mniej popularnych stacji

Spore zmiany w portfolio koncernu po fuzji ze Scripps sugerował jesienią ub.r. Gunnar Wiedenfels, dyrektor finansowy Discovery. - Nasi menedżerowie już teraz mogą wybierać z dużej puli treści z USA do dystrybucji międzynarodowej. A niebawem ta pula będzie jeszcze dużo większa. Po drugie, możemy przeanalizować nasze stacje mniej dobrze radzące sobie za granicą i włączyć je do kanałów Scrippsa. A po trzecie, wierzymy, że na niektórych rynkach możemy uruchomić dodatkowe stacje w oparciu o to, co już mamy - wyliczył.

Dodatkowo w dotychczasowych ofertach Discovery i Grupy TVN są stacje o podobnych profilach tematycznych i grupach odbiorców.

- Nie sądzę, żeby którykolwiek z graczy na naszym rynku zrezygnował dobrowolnie z kanału który ma koncesję i jakikolwiek udział w rynku więc nie spodziewam się ograniczania liczbt stacji w portfolio połączonego Discovery Communications z SNI. Nawet w obrębie kanałów walczących o tę samą widownię - ocenia Maciej Niepsuj. - Myślę, że potencjał produkcyjny połączonych spółek jest na tyle duży aby tak pokierować poszczególnymi kanałami żeby każdy z nich rozwijał się w odrobinę innym kierunku i nie tyle tracił co zyskiwał widownię dzięki lepszej ofercie programowej będącej wynikiem wymiany know-how pomiędzy podmiotami i wykorzystaniu większej siły zakupowej - dodaje.

Podobnego zdania jest Paweł Więckowski. - Obydwie grupy posiadają w swoim portfolio podobnie sprofilowane stacje, np. TVN Style i TLC czy Discovery Channel i TVN Turbo - zauważa. - Z uwagi na większą ilość kontentu, który można lepiej dopasować możliwe, że część stacji nieco zmieni swój profil, ale nie zakładamy, że zostaną zamknięte w związku z trwającą walką o wymagającego widza. Wycofanie jednej ze stacji mogłoby wspomóc podobnie profilowaną stację grupy, ale na pewno część widowni odeszłaby do konkurencyjnych stacji, na co Grupa TVN i Discovery nie mogą sobie pozwolić - dodaje.

Można też spodziewać się, że niektóre treści z kanałów tematycznych Discovery trafią np. do TTV, a produkcje ze stacji Grupy TVN - do Metro TV. - Chociaż trudno dziś przewidywać na jaką skalę to zjawisko będzie zachodzić. Raczej spodziewamy się, że będzie to umiarkowany zakres. Eksperymenty na dużą skalę z ramówkami są dość ryzykowne, ale zapełnianie, zwłaszcza pasm o niskiej oglądalności, dobrej jakości programmingiem może się stacjom obustronnie opłacić - ocenia Paweł Więckowski.

Połączone firmy na pewno będą mieć silniejszą pozycję w rozmowach z operatorami telewizyjnymi i reklamodawcami. - Zgadzam się z większością opinii na temat przejęcia Scripps Network przez Discovery, mówiących o wzmocnieniu pozycji negocjacyjnej wobec dystrybutorów, szczególną kwestię stanowią tutaj stacje TVN24 i TVN24 Biznes i Świat. Nie spodziewany się natomiast większych zmian w ofercie reklamowej na antenach i w internecie, kanał Discovery jest już w ofercie TVN, więc tu raczej bez niespodzianek - analizuje Renata Wasiak-Sosnowska.

- Oczywiście nowi właściciele mogą chcieć coś zmienić w polityce handlowej, ale rewolucji czy wielkich zmian raczej nie oczekujemy - zgadza się Paweł Więckowski. - Natomiast to czego się spodziewamy, to zmiany w obszarze projektów sponsoringowych i działań niestandardowych. Akcje specjalne na stacjach Discovery zostaną zapewne zintegrowane ze sprzedażą innych stacji grupy TVN, co może być bardzo atrakcyjne z punktu widzenia reklamodawców, bo jednocześnie będą mogli prowadzić ten sam projekt np. na TLC i w TVN Style rozszerzając zasięg swoich akcji o większą liczbę dobrze sprofilowanych kanałów - opisuje.

Discovery współpracuje już z Grupą TVN w internecie - stacje Discovery są oferowane w płatnych pakietach na Player.pl, w których jesienią ub.r. pojawiły się też stacje Canal+ i HBO.

Konsolidacja w naziemnej telewizji cyfrowej

Po przejęciu Grupy TVN i Metro TV Discovery będzie mieć cztery kanały z naziemnej telewizji cyfrowej (TVN, TVN7, TTV i Metro TV). Pod koniec ub.r. Telewizja Polsat (mająca w DVB-T stacje Polsat i Super Polsat kupiła od ZPR Media za ok. 103 mln zł 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV. Spośród tych kanałów cztery (Eska TV, Polo TV, Fokus TV i Nowa TV) są nadawane naziemnie.

Z kolei Kino Polska TV w styczniu br. kupiło za 10 mln zł pozostałe 30 proc. udziałów nadawcy Zoom TV i właśnie zaczyna rozmowy z Agorą dotyczące przejęcia 41 proc. udziałów Stopklatki (w której ma już 41 proc. udziałów).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Discovery i TVN będą wymieniać się treściami, nie zamkną podobnych kanałów

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Premie!
Pan Wejchert pewnie przewraca się w grobie..
32 6
odpowiedź
User
ton nadaje
'KE postawiła jeden warunek: Discovery musi oferować operatorom telewizyjnym stacje TVN24 i TVN24 BiS w rozsądnych cenach'. Czytelne. KE nie postawiła jednak warunku Discovery, że musi utrzymywać kanały news w swojej ofercie przez dany okres, bo poza rynkiem w PL takowych nie posiada...Kto chętny?
16 7
odpowiedź
User
pavv
Kontent... kontent... kontent. Nie ma w polskim języku takiego słowa które by programów TV dotyczyło!
17 2
odpowiedź
User
robsss
Halo halo, ale na tvn24 już od dawna nadają program "Złomowisko PL", więc już się wymieniają formatami.
25 6
odpowiedź
User
Marek
Eurosport jest tutaj kluczem. Na TVN może się pojawić sport na żywo.
16 13
odpowiedź
User
Pola
Eurosport jest tutaj kluczem. Na TVN może się pojawić sport na żywo.
Tak, tak jak było to do tej pory - sport na wysokim poziomie - mecze tvn-u z wośpem czy politykami z sędziowaniem wita żelazko. Tyle w temacie.
21 7
odpowiedź
User
Do Pola
Discovery posiada prawa do wydarzeń sportowych przewidzianych ustawowo do transmisji w kanałach otwartych. Jak dotąd Discovery sprzedawało sublicencje na te eventy TVP a dzięki przejęciu TVN-u już nie musi
13 2
odpowiedź
User
Seba
Dokladnie jak przedmowcy wspomnieli, najważniejsze to że wkrótce na antenach naziemnej grupy TVN pojawi się sport o ilości praw najwazniejszych imprez sportowych ktore Eurosport posiada pisać nie będę by nie dolować Polsatu i TVP, wkrótce naziemna grupa TVN podskoczy mocno w statystykach.
15 5
odpowiedź
User
Do Seby
Nie spodziewaj się, żeby TVN stał się Eurosportem. Będą w nim wyłącznie wydarzenia które właściciel praw MUSI odkodować. Na do widzenia TVP machają właśnie igrzyska olimpijskie oraz skoki i biegi narciarskie ale na więcej na tę chwilę nie licz
6 3
odpowiedź
User
qq
Odsprzedadzą bo więcej zarobią niż by sami pokazywali.
11 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing